Budowa, działanie i awarie klocków hamulcowych

Budowa, działanie i awarie klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe są jednym z kluczowych elementów tarczowego układu hamulcowego. To właśnie dzięki nim oraz tarczy hamulcowej, możliwe jest wytracanie prędkości pojazdu oraz w efekcie jego zatrzymanie. Jest to element niepozorny, jednak zależy od niego w bardzo dużej mierze zarówno bezpieczeństwo kierowcy jak i innych uczestników ruchu drogowego. 

Budowa klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe są umieszczone w zacisku hamulcowym, który jest zamontowany do zwrotnicy koła za pomocą jarzma. w momencie naciśnięcia przez kierowcę pedału hamulca, tłoczki hamulcowe dociskają klocki do tarczy, powodują wytworzenie siły tarcia oraz hamowanie. 

Podstawą konstrukcji klocka hamulcowego jest płytka nośnia, na której zamocowana jest  tzw. między-warstwa. Tłumi ona wibrację oraz ochrania zacisk przed niszczącym wpływem ciepła, które wytwarza się w procesie hamowania. Na między-warstwie zamontowana jest okładzina cierna, która w momencie hamowania jest dociskana do tarczy i powoduje wytworzenie się tarcia i w efekcie wytracanie prędkości. Okładzina cierna jest wytwarzana z różnych materiałów, w zależności od producenta oraz klasy jakościowej, jednak zazwyczaj w jej skład wchodzą różne włókna, opiłki metalowe, elementy żelazne itp. 

Działanie klocków hamulcowych

Kiedy naciskany jest pedał hamulca, pompa hamulcowa powoduje przepływ płynu hamulcowego przez przewody. Na końcu przewodów znajduje się tłoczek hamulcowy, który bezpośrednio współpracuje z klockami i dociska je do tarczy hamulcowej. Dzięki temu, energia kinetyczna jest zamieniana w procesie tarcia na energię cieplną.

Awarie klocków hamulcowych i ich objawy

Przyczyny awarii klocków hamulcowych mogą być różne. Wśród najbardziej powszechnych należy wymienić zabrudzenie powierzchni okładziny ciernej np. w wyniku wycieku płynu hamulcowego, silne przegrzanie klocków, będące efektem częstego, długotrwałego hamowania, a także błędy w montażu. Również uszkodzenie tarczy hamulcowej może w znacznej mierze przyczynić się do uszkodzenia samych klocków. Objawami uszkodzenia klocków hamulcowych może być ściąganie samochodu na jedną stronę w momencie hamowania, piski dobiegające z okolic hamulców, znaczny spadek efektywności hamowania czy wyczuwalne drgania pedału w momencie hamowania. Kiedy klocki są już skrajnie zużyte, metalowa płytka nośna będzie tarła o tarczę powodując bardzo głośny, metaliczny pisk. Klocki hamulcowe powinny być regularnie kontrolowane, i jeżeli wykazują objawy uszkodzenia albo zużycia nie należy zwlekać z ich wymianą, Jest to element względnie tani, a ignorowanie jego awarii może doprowadzić do poważnego niebezpieczeństwa na drodze.

Najnowsze wpisy

Auto casco – koło ratunkowe przy czarnych scenariuszach

Auto casco – koło ratunkowe przy czarnych scenariuszach

Auto casco to produkt ubezpieczeniowy, który pozwala zrekompensować straty wynikające z różnych nieprzyjemnych sytuacji, których może doświadczyć twój ...
Powłoka ceramiczna – chroń swój samochód i nadaj mu blasku

Powłoka ceramiczna – chroń swój samochód i nadaj mu blasku

Jeśli masz dość wosku, który jest rozwiązaniem na krótką metę i co chwilę trzeba go nakładać ponownie, powłoka ...
Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Temperatura silnika jest jednym z najważniejszych parametrów jego pracy. Kiedy dojdzie do uszkodzenia systemu odpowiedzialnego za kontrolowanie temperatury, ...