Budowa, działanie i awarie tarcz hamulcowych

Budowa, działanie i awarie tarcz hamulcowych

Tarcze hamulcowe, są obok klocków hamulcowych, najważniejszym elementem tarczowego układu hamulcowego. Są one zamontowane „na sztywno” i obracają się wraz z piastą koła i felgą. Od stanu i kondycji tarcz hamulcowych w ogromnej mierze zależy efektywność hamowania, a co za tym idzie, bezpieczeństwo na drodze.

Budowa tarcz hamulcowych 

Tarcza hamulcowa ma formę metalowego pierścienia, wytwarzanego ze specjalnych stopów, cechujących się dużą odpornością na tarcie oraz wysokie temperatury. Na rynku dostępne są tarcze pełne, zwane monolitycznymi, które są rozwiązaniem najprostszym i zarazem najtańszym. Jednak ich wadą jest duża podatność na przegrzewanie się. Alternatywą są tarcze wentylowane, które posiadają liczne otwory pozwalające na lepsze odprowadzanie ciepła. W samochodach o większej mocy stosuje się nawiercane lub nacinane tarcze, które jeszcze lepiej radzą sobie z wysokimi temperaturami. Rozwiązaniem stosowanym w samochodach najwyższej klasy są tarcze ceramiczne, które są niemal niewrażliwe na przegrzewanie, jednak ich cena jest zawrotna i może sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Działanie tarcz hamulcowych

Tarcze hamulcowe obracają się razem z kołem. Kiedy naciskany jest pedał hamulca, płyn hamulcowy jest tłoczony przewodami do tłoczka hamulcowego, który powoduje, że klocki hamulcowe osadzone w zaciskach są dociskane do tarczy. W efekcie powstaje siła tarcia, zamieniająca energię kinetyczną pojazdu na energię cieplną. Sprawia to, że na tarcze działają temperatury sięgające w skrajnych przypadkach nawet 500 stopni Celsjusza. 

Awarie tarcz hamulcowych i ich objawy

Sprawna tarcza hamulcowa ma gładką, jednolitą powierzchnię oraz jest idealnie prosta. Im dłużej eksploatowana jest tarcza, tym mniejsza jest jej grubość, a co za tym idzie, zdolność do akumulacji ciepła. Taka tarcza ma tendencje do deformacji i odkształceń. Będzie to powodowało bicie tarczy, które przejawia się silnym drganiem pedału hamulca, a czasami nawet drganiem kierownicy. Do znacznego odkształcenia się tarczy może powodować zatrzymanie się z rozgrzanymi tarczami np. w kałuży. W efekcie gwałtownego schłodzenia tarcza straci swój optymalny kształt i będzie powodowała uszkodzenia innych, współpracujących elementów układu. Ponadto, tarcze są narażone na korozję. Jeśli są one względnie nowe, a ich grubość znacznie ponad określone minimum, można je przetoczyć, jednak jeśli są już mocno zużyte, konieczna będzie wymiana. Jedną z najniebezpieczniejszych awarii tarcz hamulcowych jest ich pęknięcie, które może spowodować znaczne uszkodzenia w układzie, a w skrajnych przypadkach nawet wypadek na drodze. Grubość tarcz hamulcowych powinna być regularnie kontrolowana.

Najnowsze wpisy

Auto casco – koło ratunkowe przy czarnych scenariuszach

Auto casco – koło ratunkowe przy czarnych scenariuszach

Auto casco to produkt ubezpieczeniowy, który pozwala zrekompensować straty wynikające z różnych nieprzyjemnych sytuacji, których może doświadczyć twój ...
Powłoka ceramiczna – chroń swój samochód i nadaj mu blasku

Powłoka ceramiczna – chroń swój samochód i nadaj mu blasku

Jeśli masz dość wosku, który jest rozwiązaniem na krótką metę i co chwilę trzeba go nakładać ponownie, powłoka ...
Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Temperatura silnika jest jednym z najważniejszych parametrów jego pracy. Kiedy dojdzie do uszkodzenia systemu odpowiedzialnego za kontrolowanie temperatury, ...