Kiedy wymienić tarcze hamulcowe i jak sprawdzić ich zużycie?

budowa-dzialanie-i-awarie-tarcz-hamulcowych

Tarcze hamulcowe, są obok klocków hamulcowych, najważniejszym elementem tarczowego układu hamulcowego. Są one zamontowane „na sztywno” i obracają się wraz z piastą koła i felgą. Od stanu i kondycji tarcz hamulcowych w ogromnej mierze zależy efektywność hamowania, a co za tym idzie, bezpieczeństwo na drodze.

Rodzaje tarcz hamulcowych

Budowa tarczy hamulcowej nie jest skomplikowana. Tarcza hamulcowa ma formę metalowego pierścienia, wytwarzanego ze specjalnych stopów, cechujących się dużą odpornością na tarcie oraz wysokie temperatury. Na rynku dostępne są tarcze pełne, zwane monolitycznymi, które są rozwiązaniem najprostszym i zarazem najtańszym. Jednak ich wadą jest duża podatność na przegrzewanie się. Alternatywą są tarcze wentylowane, które posiadają liczne otwory pozwalające na lepsze odprowadzanie ciepła. W samochodach o większej mocy stosuje się nawiercane lub nacinane tarcze, które jeszcze lepiej radzą sobie z wysokimi temperaturami. Rozwiązaniem stosowanym w samochodach najwyższej klasy są tarcze ceramiczne, które są niemal niewrażliwe na przegrzewanie, jednak ich cena jest zawrotna i może sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Warto wiedzieć: Kontroluj układ kierowniczy w samochodzie

Działanie tarcz hamulcowych

Tarcze hamulcowe obracają się razem z kołem. Kiedy naciskany jest pedał hamulca, płyn hamulcowy jest tłoczony przewodami do tłoczka hamulcowego, który powoduje, że klocki hamulcowe osadzone w zaciskach są dociskane do tarczy. W efekcie powstaje siła tarcia, zamieniająca energię kinetyczną pojazdu na energię cieplną. Sprawia to, że na tarcze działają temperatury sięgające w skrajnych przypadkach nawet 500 stopni Celsjusza.

Objawy zużytych tarcz hamulcowych

Jak wygląda przegrzana tarcza hamulcowa? Sprawna tarcza ma gładką, jednolitą powierzchnię oraz jest idealnie prosta. Im dłużej eksploatowana jest tarcza, tym mniejsza jest jej grubość, a co za tym idzie, zdolność do akumulacji ciepła. Taka tarcza ma tendencje do deformacji i odkształceń. Zużyte tarcze hamulcowe dają objawy w postaci bicia tarczy, które przejawia się silnym drganiem pedału hamulca, a czasami nawet drganiem kierownicy. Do znacznego odkształcenia się tarczy może powodować zatrzymanie się z rozgrzanymi tarczami np. w kałuży. W efekcie gwałtownego schłodzenia tarcza straci swój optymalny kształt i będzie powodowała uszkodzenia innych, współpracujących elementów układu. Ponadto, zużyte tarcze hamulcowe są narażone na korozję.

Kiedy wymienić tarcze hamulcowe?

Jeśli tarcze hamulcowe względnie nowe, a ich grubość znacznie ponad określone minimum, można je przetoczyć, jednak jeśli mamy już zużyte tarcze hamulcowe, konieczna będzie wymiana. Jedną z najniebezpieczniejszych awarii tarcz hamulcowych jest ich pęknięcie, które może spowodować znaczne uszkodzenia w układzie, a w skrajnych przypadkach nawet wypadek na drodze. Grubość tarcz hamulcowych powinna być regularnie kontrolowana. Jak zmierzyć tarcze hamulcową, grubość tarczy hamulcowej oraz sprawdzić ile waży tarcza hamulcowa? Najlepiej w naszym serwisie.

Zobacz także: Przewód hamulcowy – uwaga, pęka!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...