Wyższe spalanie w silnikach Diesla – zajmij się nim jak najszybciej

Wyższe spalanie w silnikach Diesla – zajmij się nim jak najszybciej

Jedną z największych zalet silników Diesla jest ich oszczędność. Wielu kupujących decyduje się na tą jednostkę napędową właśnie ze względu na niższe niż w benzyniakach spalanie. Jednakże silniki wysokoprężne są podatne na nagłe, wyraźnie wyższe zużycie paliwa. Dlaczego tak się dzieje? Czy to oznaka poważnej awarii? Sprawdź i dowiedz się więcej.

Przyczyny podwyższonego spalania w silnikach wysokoprężnych

Oszczędność paliwowa silników Diesla wynika z ich bardzo precyzyjnych wtryskiwaczy, które działają w obrębie wtrysku Common Rail. Niestety wadą osprzętu w silniku wysokoprężnym jest wysoka cena oraz podatność na awarie, które w dużej mierze wynikają z nieodpowiedniej eksploatacji.

Podwyższone spalanie nie zawsze musi być wynikiem awarii. Wpływ na zużycie paliwa może mieć na przykład pracująca klimatyzacja, która może podbić spalanie od 1 do 2 litrów na 100 km. O podobną ilość wzrośnie spalanie, jeśli w dużym samochodzie mamy włączony napęd na cztery koła. Dlatego też jeśli tylko jest taka możliwość, oszczędniej jest korzystać z napędu tylko na jedną oś, a drugą wspomagać się w razie potrzeby.

Nie bez znaczenia jest także ciśnienie w oponach. Mało osób zdaje sobie z tego sprawę, ale różnica rzędu 0,5-0,6 bara w jednym kole może podnieść spalanie nawet o 5 proc. Oprócz ciśnienia, także oszczędność paliwowa opon może mieć znaczny wpływ na spalanie. Opony są etykietowane wg norm UE, a spalanie jest oznaczane klasami od A do E. Każda klasa niżej od A oznacza wzrost spalania nawet o 0,6 l na 100 km.

Usterki i awarie powodujące wzrost spalania

Usterki i awarie mogą prowadzić do bardziej odczuwalnego, nagłego skoku spalania. Jeśli zauważyliśmy wir w swoim baku, w pierwszej kolejności należy zainteresować się filtrem powietrza, który może być zapchany, olejem silnikowym oraz świecami żarowymi. Jeśli chodzi o olej, to jeśli jest on stary i przepracowany, zwiększa opory pracy silnika, a tym samym i spalanie. Z kolei zużyte świece żarowe nie podgrzewają odpowiednio komór spalania i tym samym osłabiają silnik i zwiększają spalanie.

Na liście awarii powodujących zwiększone spalanie są także uszkodzenia układu hamulcowego, zużycie wtryskiwaczy układu Common Rail, awaria elektronicznego układu sterowania wtryskiem EDC, zablokowanie się termostatu w pozycji otwartej, uszkodzenie czujnika temperatury płynu chłodzącego, zabrudzenie przepływomierza powietrza albo awaria sondy lambda.

Warto zwrócić szczególną uwagę właśnie na sondę lambda, gdyż odpowiada ona za dobór proporcji mieszanki paliwowej i jej awaria powoduje znaczne zwiększenie spalania. Z kolei wymiana samej sondy jest tania i kosztuje od 100 do 300 zł.

Najnowsze wpisy

Samochód a upał. Jak wysokie temperatury wpływają na nasz pojazd?

Wysokie temperatury są dokuczliwe i szkodliwe nie tylko dla nas. Samochód również je odczuwa, a praca w takich ...
Jakie wybrać ubezpieczenie nieruchomości, aby chroniło od burz i tornad?

Jakie wybrać ubezpieczenie nieruchomości, aby chroniło od burz i tornad?

Pogoda zrobiła się absolutnie nieprzewidywalna. Obrazki, które jeszcze kilka lat temu oglądaliśmy z regionów oddalonych od Polski o ...
Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji w samochodzie

Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji w samochodzie

Lato 2021 z całą pewnością nie będzie należało do chłodnych. Anomalie pogodowe na świecie pokazują, że z globalnym ...