Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Czujnik temperatury płynu chłodzącego

Temperatura silnika jest jednym z najważniejszych parametrów jego pracy. Kiedy dojdzie do uszkodzenia systemu odpowiedzialnego za kontrolowanie temperatury, może to doprowadzić do nieprzyjemnych dla portfela konsekwencji, takich jak wzrost zużycia paliwa czy znaczne skrócenie żywotności elementów silnika. Ponadto, zbyt wysoka temperatura pracy motoru będzie powodowała zwiększoną emisję spalin oraz negatywnie wpłynie na płynność jego pracy.

Powszechnie stosowane czujniki temperatury cieczy chłodzącej

Czujnik temperatury płynu chłodzącego jest bardzo niewielki, mierzy tylko kilka centymetrów. Jego dolna część, wyposażona w sensor, jest zanurzona w płynie chłodniczym. Z kolei górna, nagwintowana część, posiada gniazdko do którego wpina się przewód sterownika ECU. Najczęściej można spotkać dwa podstawowe rodzaje czujników temperatury silnika. Pierwszy z nich ma ujemny współczynnik temperaturowy i jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym we współczesnych autach. Wraz ze wzrostem temperatury, jego oporność maleje. Drugi rodzaj działa na odwrotnej zasadzie. Sonda ma dodatni współczynnik temperaturowy, i kiedy temperatura rośnie, jej napięcie i oporność również rosną. To rozwiązanie było stosowane w starszych systemach chłodzących.

Awaria czujnika temperatury płynu chłodzącego

Czujnik, jak każda inna część samochodowa, może ulec awarii i spowodować szereg problemów. Po czym poznać, że coś jest z nim nie tak? Sygnałem może być zwiększony pobór paliwa, więc jeśli auto pali więcej niż zwykle, warto sprawdzić czujnik temperatury. W skutek jego usterki może także dojść do problemów z uruchomieniem jednostki napędowej oraz jej zmniejszonej wydajności. Dzieje się tak ze względu na błędne obliczenia proporcji mieszanki paliowowo-powietrznej. Uszkodzony czujnik będzie także prowadził do przegrzewania się silnika, nieregularnych wskazań temperatury na desce rozdzielczej, specyficznego, ostrego dźwięku silnika na jałowym biegu. Da też o sobie znać kontrolka.
Kiedy już dojdzie do uszkodzenia czujnika temperatury cieczy chłodzącej, konieczna będzie jego wymiana. Jest to element nienaprawialny, a skoro już trzeba wydać pieniądze na nowy, warto zaopatrzyć się w produkt wysokiej jakości, od sprawdzonego producenta. Oszczędzanie na czujniku temperatury silnika nie ma większego sensu, gdyż jeśli on zawiedzie, może dojść do o wiele poważniejszych i kosztowniejszych awarii. Nie jest to element szczególnie drogi, zwłaszcza mając na uwadze odpowiedzialność, która na nim spoczywa.

Najnowsze wpisy

Ubezpieczenie na życie w dobie-pandemii

Ubezpieczenie na życie w dobie pandemii

Pandemia choroby COVID-19 wywoływanej nowym rodzajem koronawirusa SARS-CoV-2 trwa już miesiące, a nadchodzący sezon grypowy wzmaga obawy i ...
Półoś napędowa jak jeździć żeby przetrwała dłużej

Półoś napędowa jak jeździć żeby przetrwała dłużej

Półoś napędowa odgrywa jedną z kluczowych ról w układzie napędowym. Jej rolą jest przeniesienie momentu obrotowego z dyferencjału ...
Korekta lakieru czy warto robić to samemu

Korekta lakieru czy warto robić to samemu

Piasek, drobne kamyczki, myjnia automatyczna czy przypadkowe otarcie o żywopłot – te i wiele innych czynników powodują, że ...