Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji w samochodzie

Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji w samochodzie

Lato 2021 z całą pewnością nie będzie należało do chłodnych. Anomalie pogodowe na świecie pokazują, że z globalnym ociepleniem faktycznie coś jest na rzeczy. Czerwiec momentami też nie był dla nas łaskawy – ponad 30 stopni na termometrze to temperatura, która dla siedzących w samochodzie wydaje się nie do zniesienia. Od czego jednak jest klimatyzacja?! Sprawdź, jakie są najczęstsze przyczyny jej awarii i co zrobić, żeby móc cieszyć się przyjemną temperaturą w wozie, nawet gdy za oknem żar leje się z nieba.

Przede wszystkim – szczelność

Czynnikiem chłodniczym w układzie klimatyzacji jest gaz, który ma to do siebie, że może ulotnić się nawet przez mikroskopijną nieszczelność. Z czasem zacznie go ubywać, aż w końcu klima straci swoją wydajność i przestanie pracować efektywnie. Można przyjąć, że rocznie poziom czynnika chłodzącego spada od kliku, do nawet 20 proc.! Odpowiednie zadbanie o szczelność klimatyzacji sprawi, że jej eksploatacja będzie tańsza, ze względu na rzadsze uzupełnianie czynnika chłodzącego. Warsztaty sprawdzają szczelność podłączając agregat do układu i wytwarzając próżnię, albo za pomocą specjalnych czujników elektronicznych. Sami sobie z tym raczej nie poradzimy,

Filtry same się nie wymienią

Żeby klima pracowała sprawnie, trzeba zadbać o to, żeby regularnie wymieniać dwa filtry: filtr osuszacz oraz filtr kabinowy. Ten pierwszy odpowiada za filtrowanie skroplonego czynnika chłodzącego zmieszanego z olejem mineralnym. Wychwytuje on zanieczyszczenia mechaniczne, takie jak na przykład opiłki metalowe, które pojawiają się w wyniku pracy kompresora. Ponadto filtr ten odbiera wilgoć z czynnika chłodzącego, tym samym chroniąc kompresor przed korozją. Należy go wymieniać co dwa lata, albo przy naprawie klimatyzacji.

Drugim filtrem jest filtr kabinowy, który pośrednio wpływa na jakość pracy klimatyzacji. Dba on o to, żeby powietrze wpadające do kabiny było wolne od pyłów, brudu, oraz innych szkodliwych substancji. Tanie, papierowe filtry są mało skuteczne i szybko przestają efektywnie działać. Lepsze są filtry materiałowe z aktywnym węglem, które cechują się znacznie wyższą skutecznością. Niestety filtr kabinowy jest idealnym miejscem do rozwoju grzybów i bakterii, które prędzej czy później uczynią z niego swój dom. Dlatego trzeba regularnie wymieniać, obowiązkowo co roku, a w miarę możliwości nawet częściej. W przeciwnym wypadku narażamy się na wdychanie szkodliwych drobnoustrojów, które negatywnie będą wpływały na stan naszych płuc, a z czasem – całego organizmu.

Najnowsze wpisy

Samochód a upał. Jak wysokie temperatury wpływają na nasz pojazd?

Wysokie temperatury są dokuczliwe i szkodliwe nie tylko dla nas. Samochód również je odczuwa, a praca w takich ...
Jakie wybrać ubezpieczenie nieruchomości, aby chroniło od burz i tornad?

Jakie wybrać ubezpieczenie nieruchomości, aby chroniło od burz i tornad?

Pogoda zrobiła się absolutnie nieprzewidywalna. Obrazki, które jeszcze kilka lat temu oglądaliśmy z regionów oddalonych od Polski o ...
Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji w samochodzie

Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji w samochodzie

Lato 2021 z całą pewnością nie będzie należało do chłodnych. Anomalie pogodowe na świecie pokazują, że z globalnym ...