Sprawdzajmy amortyzatory!

Amortyzatory to jeden z podstawowych elementów samochodu. To właśnie one dbają o to to, aby koła miały prawidłowy kontakt z drogą. Uszkodzone sprawiają, że jazda staje się szalenie niebezpieczna.

Amortyzatory decydują o tym, że my oraz nasz samochód nie odczuwa wszystkich możliwych skutków nierówności na drodze. Gdyby nie one auto straciłoby sterowność – koła skakałyby jak piłki. Prawidłowe skręcanie czy płynne hamowanie stałoby się wręcz niemożliwe. Tym ważniejsza jest ich regularna kontrola

Pamiętać trzeba o tym, że amortyzator to nie jest element, który uszkadza się nagle. Zwykle jakość i efektowność działania obniża się bardzo stopniowo. Tym ważniejsza jest profilaktyka, sprawdzanie amortyzatorów przez mechaników samochodowych lub we własnym zakresie.

Jak możemy wyczuć, że coś z naszymi amortyzatorami jest nie tak? Jednym z objawów jest kołysanie naszego nadwozia na nierównościach w trakcie jazdy. Poza tym możemy mieć problemy z tym, aby utrzymać odpowiedni kierunek jazdy. Usłyszeć możemy też charakterystyczne popiskiwanie opon oraz częstsze, niż wymaga tego jazda, włączanie się ABS gdy hamujemy. Gdy amortyzator szwankuje możemy też zauważyć charakterystyczny wyciek oleju.

Przez szwankujące amortyzatory wydłużona zostaje także droga hamowania. Jeżeli są zużyte w połowie to przy prędkości 50 km/h droga hamowania może wydłużyć się nawet o połowę.

Żeby zapewnić prawidłowe działanie amortyzatorów trzeba je sprawdzać regularnie. Producenci zalecają badanie ich stanu raz w roku, albo co około 20 tysięcy przejechanych kilometrów.

Amortyzatory możemy sprawdzić we własnym zakresie. Możemy to zrobić poprzez rozbujanie samochodu i sprawdzanie reakcji. Gdy mocniej naciśniemy na błotnik reakcją powinien się ugiąć, lecz szybko wrócić do wyjściowej pozycji. Jeżeli nadal się kołysze oznacza to, że coś z amortyzatorami jest nie tak i konieczna jest wizyta u mechanika samochodowego.

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...