Skraplacz klimatyzacji – co powinniście wiedzieć

Skraplacz klimatyzacji - co powinniście wiedzieć

Klimatyzacja w aucie szwankuje? Może winą jest usterka skraplacza? To część układu klimatyzacji, która jest najczęściej wymienianą częścią podczas napraw układów chłodniczych samochodu. Oto co powinno się o niej wiedzieć, by zapewnić klimatyzacji w swoim aucie sprawne funkcjonowanie. Ma to przecież niebagatelne znaczenie dla naszego zdrowia.

 

Klimatyzacja w samochodzie składa się z czterech głównych elementów – skraplacza, sprężarki, zaworu rozprężnego i parownika. Skraplacz nazywany jest też chłodnicą klimatyzacji, warto więc zapamiętać oba określenia. To nic innego jak wymiennik ciepła, a jego zadaniem jest odprowadzenie ciepła z czynnika chłodniczego przejętego przez parownik od powietrza z kabiny. Skraplacz w większości przypadków wykonany jest z aluminium i montuje się go z przodu auta, tuż przy chłodnicy wody (te dwa elementy są przymocowane do siebie).

 

Działanie skraplacza

Działanie skraplacza, wbrew pozorom, jest bardzo proste. Do jego górnej części, pod wysokim ciśnieniem, wpływa gorąca para. Przepływając przez rurki i lamele skraplacza, stopniowo ochładza się oddając im swoje ciepło, a następnie zmienia się w ciecz. Ta jest kierowana do parownika, w którym dochodzi do gwałtownego obniżenia temperatury. I w ten sposób z nawiewu samochodu dmucha na nas przyjemny chłodek.

 

Co się psuje w skraplaczu

Najczęściej dochodzi do jego rozszczelnienia. Jest to usterka, której się nie naprawia, tylko wymienia cały element. Jak dochodzi do feleru? Skraplacz najczęściej montowany jest z przodu samochodu i przez to narażony jest na uszkodzenia mechaniczne, takie jak uderzenia kamyka w czasie jazdy, zachlapania, o stłuczkach i kolizjach nie wspominając. Wybierając chłodnicę klimatyzacji powinniśmy decydować się na produkty znanych producentów, którzy gwarantują jakość i trwałość. Chłodnica jest też poza tym podatna na zabrudzenia pyłem, żwirem, piaskiem, które wpadają tam w czasie jazdy. To powoduje jej zapychanie się. I wreszcie – aluminium, z którego wykonuje się skraplacz, z czasem ulega korozji.

 

Naprawa  skraplacza

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, w przypadku usterki skraplacza, należy wymienić cały element. Należy jednak pamiętać, że klimatyzacja samochodowa to ściśle powiązany ze sobą układ i usterka w jednej jego części może powodować automatycznie usterkę kolejnej – np. gdy do sprężarki klimatyzacji dostaną się zanieczyszczenia, trafią one momentalnie do skraplacza, a to oznacza jego zapchanie i konieczność wymiany. Czasem po prostu najbezpieczniej i najlepiej wymieniając jeden element, wymienić wszystkie.

 

Czyszczenie skraplacza

Zapchany skraplacz, by nie uległ usterce, powinno się czasami oczyścić. Należy to jednak robić bardzo delikatnie, tak by go nie uszkodzić. Zabronione są myjki ciśnieniowe i woda ze szlaucha, a nawet gąbka. Najlepszy do tego jest delikatny pędzel, ewentualnie szampon samochodowy, a najlepiej sprawdzony serwis.

Najnowsze wpisy

Myć albo nie myć – czyli jak pielęgnować nasze auta zimą

Myć albo nie myć – czyli jak pielęgnować nasze auta zimą

Zimowa aura nie sprzyja pielęgnacji samochodów. Kierowcy rzadziej decydują się na umycie swojego pojazdu ze względu na śnieg ...
Skraplacz klimatyzacji - co powinniście wiedzieć

Skraplacz klimatyzacji – co powinniście wiedzieć

Klimatyzacja w aucie szwankuje? Może winą jest usterka skraplacza? To część układu klimatyzacji, która jest najczęściej wymienianą częścią ...
Jak często wymieniać napęd rozrządu w samochodzie?

Jak często wymieniać napęd rozrządu w samochodzie?

Poza corocznym przeglądem samochodu w jego kalendarz wpisuje się też szereg innych zabiegów, jakim musi zostać regularnie poddawany, ...