Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

sworzen-wahacza-objawy-awarii-w-samochodzie-osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak rozpoznać zatarty sworzeń wahacza (objawy awarii)?

Sworzeń wahacza to część zawieszenia, która znajduje się w każdym współczesnym samochodzie osobowym. Sworznie wahacza stosuje się na przedniej osi auta. Jest to element, który jest narażony na bardzo duże przeciążenia, zwłaszcza wtedy, gdy kierowca często jeździ po drogach niskiej jakości (dziurawych, ze szlakową nawierzchnią). Czasami wystarczy raz wjechać w dużą dziurę z dużą prędkością (o co szczególnie nietrudno w trakcie zimy), aby doszło do poważnego uszkodzenia sworznia wahacza. Sworzeń wahacza (a dokładnie jego wierzchnia osłona) podlega także procesom starzenia, które dotyczą jego zewnętrznej warstwy ochronnej. Dlatego najczęściej objawy jego awarii pojawiają się w starszych samochodach, mających więcej niż 10 lat albo w autach, które mają większe przebiegi (powyżej 200 tys. km).

Jednak warto zawsze pamiętać o tym, co napisaliśmy wcześniej. Częsta jazda po dziurawych drogach, zwłaszcza z dużą prędkością, może doprowadzić do szybkiego uszkodzenia tej bardzo ważnej części.

Przeczytaj również: Dlaczego zawieszenie stuka?

Co może się stać, kiedy pojawią się objawy zużytego sworznia wahacza?

To bardzo poważne ostrzeżenie dla kierowcy, którego pod żadnym pozorem nie wolno zlekceważyć. Dlaczego? Jeśli dojdzie do całkowitego zerwania przegubu kulowego (o co nietrudno w razie jego uszkodzenia) to może dojść do wypięcia się koła w trakcie jazdy. Najczęściej jednak dochodzi do przekrzywienia się koła, co też jest bardzo niebezpieczne.
Dlatego trzeba reagować jak najszybciej.
Poza tym warto pamiętać o tym, że jeśli pojawią się objawy zużytego sworznia wahacza w aucie, to należy unikać jazdy z dużą prędkością i jazdy po nierównej nawierzchni.

Uszkodzony sworzeń wahacza – objawy awarii

Co się psuje w sworzniu wahacza? Dochodzi do mechanicznego uszkodzenia gumowej osłony zewnętrznej, pęknięcia panewki z poliamidu i wycieku smaru. Wówczas przegub kulowy zaczyna się zacierać, a często także korodować. Może dojść do zestarzenia się gumowej osłony, co powoduje jej wykruszanie się i pękanie (skutki takie same jak wcześniej). Może też dojść do uszkodzeń mechanicznych, prowadzących do rozerwania osłon (z gumy i wewnętrznej z poliamidu), a nawet rozerwania całego przegubu).

Co się dzieje, kiedy uszkodzeniu ulegnie sworzeń wahacza? Objawy uszkodzenia są następujące:

  • Stukanie z podwozia, zwłaszcza podczas jazdy po nierównościach (objaw ten występuje przy wszystkich awariach zawieszenia, zatem nie świadczy przede wszystkim o uszkodzeniu sworznia wahacza);
  • Skrzypienie podczas wolnej jazdy;
  • Lekki luz na kierownicy;
  • W skrajnych przypadkach (wybicie wahacza) przekrzywienie koła;
  • Gorsze prowadzenie – auto nie jest w stanie utrzymać prostego toru jazdy bez ciągłych korekt za pomocą kierownicy (podobne objawy generują uszkodzone tuleje wahaczy tzw. silentblocki).

Jak widać, uszkodzenie sworznia wahacza (objawy awarii) generuje objawy podobne do wszystkich części zawieszenia. Dlatego przed naprawą bardzo ważna jest odpowiednia diagnostyka – w dobrym warsztacie samochodowym albo na Stacji Kontroli Pojazdów.

Przeczytaj również: Geometria kół – co to jest?

Naprawa sworznia wahacza

Jak naprawia się sworzeń wahacza? Są dwie metody naprawy, zależne od tego, jaki rodzaj wahacza został zastosowany w samochodzie.
Metoda pierwsza: wymiana kompletnego wahacza na nowy. Są wahacze, które są nierozbieralne. Dotyczy to zawsze wahaczy aluminiowych.
Metoda druga: zamontowanie nowego sworznia wahacza (z tak zwanych zestawów naprawczych). Nie jest to czynność skomplikowana, polega ona na odkręceniu sworznia od wahacza i od zwrotnicy a następnie zamontowaniu nowego. Sworznie dostępne są wraz z nowymi śrubami i nakrętkami. Mechanik musi zastosować się do zasad dotyczących odpowiedniego dokręcenia śrub z właściwym momentem, zalecanym przez producenta samochodu.

Zużyty sworzeń wahacza? Objawy awarii powinny skierować Cię do warsztatu!

Zapraszamy do warsztatu Irmar. Nasi specjaliści precyzyjnie określą przyczynę awarii, a następnie (jeśli to wybity sworzeń wahacza) wymienią sam sworzeń albo nowy wahacz. Odwiedź warsztat Irmar w Krakowie!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...