Zapalona kontrolka oleju – nie lekceważ tego ostrzeżenia!

żółta kontrolka płynu chłodniczego

Zapalona kontrolka oleju silnikowego – tak zwana lampa Alladyna (ze względu na kształt) to sygnał ostrzegawczy, którego pod żadnym pozorem nie można zignorować. Żółta albo czerwona kontrolka oleju oznacza bardzo poważne problemy, które mogą doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika. Co oznacza kontrolka oleju na desce rozdzielczej? Wszystko wyjaśnimy w naszym artykule.

Na początek wyjaśnienie: żółta kontrolka oleju czy czerwona kontrolka oleju? Nie ma to znaczenia. Chodzi o tą samą kontrolkę ostrzegawczą, wyświetlającą się na desce rozdzielczej samochodu. Jej inne oznaczenie to kontrolka ciśnienia oleju. W niektórych autach ma ona podświetlenie czerwone, w innych żółte, a w jeszcze innych – pomarańczowe.

W każdym samochodzie ma taką samą formę „lampy Alladyna”. W niektórych samochodach – jest to kontrolka ciśnienia z falą. Czyli od standardową „lampą Alladyna” znajduje się fala, albo podkreślenie. Bez względu na kolor (kontrolka oleju czerwona, pomarańczowa kontrolka oleju, kontrolka oleju pomarańczowa bądź żółta) znaczenie jest to samo – zjedź na pobocze, jak najszybciej możesz (oczywiście, w bezpieczny sposób) i wyłącz silnik samochodu. W przeciwnym razie może dojść do zatarcia jednostki napędowej. I jej całkowitego zniszczenia. Albowiem naprawa zatartego silnika jest zazwyczaj po prostu, nieopłacalna.

Jak wygląda kontrolka ciśnienia oleju?

Każdy kierowca musi wiedzieć, co robić, kiedy świeci się kontrolka oleju na desce rozdzielczej. Ale przede wszystkim – musi wiedzieć, jak wygląda ta kontrolka ostrzegawcza.

Kontrolka oleju czerwona:

Soupeurfaive, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Kontrolka oleju żółta:

Soupeurfaive, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Czym jest kontrolka od oleju?

Najpierw odrobina teorii, która pozwoli wyjaśnić, dlaczego kontrolka poziomu oleju się pali. Głównym elementem w układzie smarowania silnika jest pompa oleju. Jest ona napędzana przez napęd rozrządu (pasek rozrządu albo łańcuch rozrządu). Zaczyna ona pracować w tej chwili, w której zaczyna pracować silnik. Pompa oleju zasysa olej (za pośrednictwem smoka olejowego) z miski olejowej, znajdującej się pod silnikiem samochodu. Następnie pompa oleju nadaje olejowi silnikowemu odpowiednie ciśnienie. Dzięki niemu olej może dotrzeć do wszystkich punktów smarowania w silniku oraz w turbosprężarce (jeśli występuje w danym aucie). To wszystko sprawia, że olej silnikowy może wykonać swoje podstawowe zadania: smarować pracujące części silnika, zapewniać na nich ochronny film, chłodzić je i odprowadzać zanieczyszczenia do filtra oleju.

Odpowiednie ciśnienie oleju silnikowego jest kontrolowane przez czujnik ciśnienia oleju silnikowego. Jeśli ciśnienie oleju jest zbyt małe – kontrolka oleju w samochodzie (ikonka oleju) zaczyna się palić. Migająca kontrolka oleju jest także sygnałem ostrzegawczym. To, czy miga kontrolka oleju, kontrolka oleju zapala się, czy gaśnie, albo pali się ona przez cały czas – ma to samo znaczenie dla kierowcy. To najważniejsze ostrzeżenie przed poważną awarią.

Dodatkowo w niektórych samochodach mogą być inne kontrolki oleju:

  • kontrolka temperatury oleju – stosowana w nielicznych samochodach, np. Alfa Romeo, albo w autach sportowych.
  • kontrolka niskiego poziomu oleju – w niektórych autach może być zastosowany system sprawdzania poziomu oleju, tzw. elektroniczny bagnet. Przed uruchomieniem silnika, na desce rozdzielczej wskazuje on poziom oleju silnikowego, na piktogramie. Kiedy w aucie jest niski poziom oleju – kontrolka taka może migać, palić się na czerwono, a na ekranie komputera może ukazać się komunikat ostrzegawczy.

Przeczytaj również: Wymiana oleju, dlaczego jest to tak ważne?

Kontrolka oleju silnikowego – dlaczego się zapaliła?

Zapalona kontrolka oleju – co oznacza? Może ona oznaczać wiele rzeczy. Oto przykładowe i najczęściej spotykane problemy.

  • Zbyt mały poziom oleju silnikowego w układzie. Na przykład na skutek wycieków. Albo braku uzupełniania oleju przez właściciela auta. Zawsze jakaś część oleju jest spalana przez auto. Normalne zużycie to ok. 0,1 – 0,5 l / 1000 km.
  • Zbyt małe ciśnienie oleju silnikowego. Może być to spowodowane uszkodzeniem pompy olejowej, zapchaniem smoka olejowego, zastosowaniem oleju o niewłaściwej specyfikacji, jeździe na bardzo starym oleju, który bardzo mocno zgęstniał.
  • Kiedy zapala się kontrolka oleju, powodem może być też awaria czujnika oleju silnikowego. W tej sytuacji świeci się kontrolka oleju a olej jest.

Opisaliśmy to we wcześniejszym artykule: https://www.irmarserwis.pl/blog/czujnik-oleju-zasadza-dzialania

Zapalona kontrolka oleju – ile można jechać?

Na forach internetowych można znaleźć szereg pytań. Co robić kiedy zapali się kontrolka oleju? Żółta kontrolka oleju – czy można jechać? Czerwona kontrolka oleju – ile można jechać?

Kiedy zapali się ikonka oleju w samochodzie – nie można jechać. Co należy zrobić? Kiedy podświetlona jest ikona oleju w aucie (zapala się kontrolka oleju), należy:

  • Zatrzymać samochód. Oczywiście, w bezpieczny sposób. Zatrzymać się na najbliższym możliwym poboczu. Przypominamy: kontrolka niskiego ciśnienia oleju to ostrzeżenie przed zatarciem silnika.
  • Następnie należy wyłączyć silnik. I odczekać aż on ostygnie. To może potrwać – nawet 30 minut. Co dalej?
  • Należy otworzyć maskę. Następnie wziąć bagnet i sprawdzić poziom oleju silnikowego.

Kiedy pali się kontrolka – niski poziom oleju jest pierwszą rzeczą, którą musimy sprawdzić. Sprawdzamy.

  • Jeśli faktycznie w silniku jest zbyt niski poziom oleju – już wiemy, dlaczego zapaliła się kontrolka oleju. Powodem mogą być wycieki. Sprawdzamy, czy nie ma plam pod silnikiem. Jeśli nie, to powodem może być to, że przez długi czas nie uzupełnialiśmy poziomu oleju. W obydwu przypadkach możemy uzupełnić poziom oleju silnikowego (na zimnym silniku), a następnie pojechać do warsztatu (jeśli podejrzewamy wyciek) albo do domu (jeśli powodem jest to, że długo nie uzupełnialiśmy oleju). Jaki olej dolewamy? O takiej samej specyfikacji, jak wlany do układu. Czyli np. 5W30.
  • Ile dolać oleju po zapaleniu kontrolki? Tyle, żeby jego poziom znajdował się na bagnecie pomiędzy oznaczeniami minimum i maximum.

Odpowiedzmy na najważniejsze pytanie. Zapalona czerwona lub żółta kontrolka oleju – ile można jechać? Jeśli uzupełniliśmy poziom oleju i nie stwierdziliśmy wycieków, to można jechać dalej, co pewien czas sprawdzając poziom oleju w samochodzie. Jeśli stwierdziliśmy wyciek, udajemy się do warsztatu. Jeśli jesteśmy z dala od warsztatu – wzywamy lawetę.

Pamiętajmy, że wyciekający olej silnikowy stanowi ogromne niebezpieczeństwo dla innych kierowców. Poza tym zanieczyszczamy środowisko. Oczywiście, jeśli pomimo uzupełnienia poziomu oleju kontrolka zapali się znowu – uzupełniamy olej po raz kolejny i kierujemy się do warsztatu. Nigdy nie jedziemy dalej z zapaloną kontrolką oleju. To zbyt duże ryzyko.

Problemy z silnikiem? Zapraszamy do IRMAR!

Jeśli w Twoim aucie pali się kontrolka od oleju silnikowego – jak najszybciej odwiedź IRMAR.

Zapalona kontrolka oleju w aucie to sygnał, że samochód należy poddać profesjonalnej diagnostyce. Odwiedź nasz warsztat! Powiedz, w jakich sytuacjach świeci się kontrolka oleju. Czy kontrolka ciśnienia oleju świeci na wolnych obrotach, czy podczas jazdy, czy kontrolka oleju miga.

Sprawdzimy, znajdziemy źródło problemu i usuniemy je.

W naszym warsztacie przeprowadzisz także serwis olejowy, który jest niezwykle ważny dla silnika.

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...