Czujnik ciśnienia oleju – zasada działania i awarie

czujnik-oleju-zasadza-dzialania

Czujnik ciśnienia oleju silnikowego to niewielki, ale równocześnie bardzo ważny element układu smarowania silnika. Właściwe ciśnienie oleju silnikowego, nadawane przez układ smarowania, ma kluczowy wpływ na ochronę silnika przed przyspieszonym zużyciem i zatarciem. W razie zbyt niskiego ciśnienia oleju silnikowego, na desce rozdzielczej pojawia się charakterystyczna, czerwona kontrolka.

Czujnik ciśnienia oleju, czujnik oleju czy czujnik poziomu oleju?

W układzie smarowania silnika są najczęściej trzy czujniki. I często są ze sobą mylone, albo określane wspólnym mianem „czujnik oleju”. To nie tak.

Zaraz po uruchomieniu silnika, zaczyna pracować pompa oleju silnikowego. Nadaje ona odpowiednie ciśnienie olejowi. Dzięki temu ciśnieniu, olej silnikowy może trafić do węzłów smarowania. To ciśnienie mierzy czujnik ciśnienia oleju.
W niektórych (nowszych autach) w misce olejowej znajduje się czujnik poziomu oleju silnikowego. Dzięki niemu, przed uruchomieniem silnika, na desce rozdzielczej samochodu wyświetla się informacja (np. w formie piktogramu) o tym, ile oleju silnikowego jest w układzie. To po prostu elektroniczny wskaźnik oleju. Nawet, jeśli on jest zamontowany w aucie i tak zaleca się korzystać ze standardowego bagnetu, co jakiś czas.
W każdym samochodzie znajduje się też czujnik temperatury oleju silnikowego.

Przeczytaj również: Sprawdzamy olej silnikowy

Jak ważny jest pomiar ciśnienia oleju, mierzony przez czujnik ciśnienia oleju?

Ciśnienie oleju silnikowego pozwala sprawdzić ogólną sprawność układu smarowania silnika. Musi zawierać się w określonych wartościach, przy określonej prędkości obrotowej silnika.

Przykład. W pewnym modelu silnika ciśnienie oleju silnikowego powinno wynosić 0,8 bara podczas pracy na biegu jałowym i np. 1.4 – 2.0 bary przy 2000 obr./min.
Od wartości ciśnienia silnikowego zależy także praca niektórych elementów silnika. Np. układu zmiennych faz rozrządu.

Czujnik ciśnienia oleju – budowa i zasada działania

W starszych samochodach (jeszcze w latach 80 – tych) montowano standardowo czujnik ciśnienia oleju z zegarem na desce rozdzielczej. Potem usunięto go, zastępując jedynie czerwoną kontrolką ostrzegawczą.
Jednak czujnik ciśnienia oleju z zegarem na desce rozdzielczej można znaleźć w autach sportowych. Można też samochód doposażyć w taki czujnik, co też jest dziś stosowane w autach sportowych.

Czujnik ciśnienia oleju silnikowego ma niewielkie rozmiary. Jego długość wynosi zaledwie kilka centymetrów. Z jednej strony (montażowej) znajduje się element pomiarowy i gwint. Z drugiej strony umieszczony jest element przetwarzający wartości pomiaru w sygnał elektryczny i gniazdko dla przewodu sygnałowego.

Gdzie jest czujnik ciśnienia oleju? Jest on przykręcony do skrzyni korbowej silnika, przed filtrem oleju silnikowego.

Jak działa czujnik ciśnienia oleju? Typowa konstrukcja to wewnętrzna membrana, w czujniku, która rozszerza się lub zwęża na skutek zmian ciśnienia oleju. Ruchy membrany są przetwarzane na sygnały elektryczne. Sygnały te są przesyłane za pomocą przewodu do sterownika silnika.

Przeczytaj również: Problemy z przegrzewającym się silnikiem

Uszkodzony czujnik ciśnienia oleju – objawy awarii

Po przekręceniu kluczyka, albo po włączeniu przycisku start, na desce rozdzielczej zapala się czerwona lampka – kontrolka ciśnienia oleju. W sprawnym samochodzie, w którym układ smarowania działa w odpowiedni sposób, czujnik ciśnienia oleju jest sprawny, a w układzie jest odpowiednia ilość oleju silnikowego – czerwona kontrolka gaśnie po uruchomieniu silnika.

Czujnik ciśnienia oleju – jakie są objawy uszkodzenia?

• Czerwona kontrolka oleju nie gaśnie po uruchomieniu silnika. Pali się albo żarzy. Co to może oznaczać? W układzie jest za mało oleju silnikowego, układ smarowania jest uszkodzony i nie może nadać olejowi odpowiedniego ciśnienia, albo czujnik ciśnienia oleju jest uszkodzony.
• Czerwona kontrolka oleju zapala się podczas jazdy. Tu również powodem może być zbyt niska ilość oleju w układzie, awaria układu smarowania (np. zapchany smok olejowy, który uniemożliwia zassanie odpowiedniej ilości oleju) albo awaria czujnika ciśnienia oleju.
Problemy z właściwym ciśnieniem oleju mogą być też powodowane przez stary olej silnikowy, niewłaściwie dobrany olej silnikowy, zapchany filtr oleju, zapchany smok olejowy itd.

Co zrobić, jeśli czerwona kontrolka ciśnienia oleju nie gaśnie po uruchomieniu silnika?

Wyłączyć silnik, otworzyć maskę, sprawdzić poziom oleju silnikowego. Jeśli poziom oleju silnikowego jest zbyt niski, uzupełnić go i uruchomić silnik ponownie. Jeśli poziom jest bardzo niski, należy odwiedzić warsztat, bo powodem mogą być wycieki.
Jeśli poziom oleju silnikowego jest odpowiedni, a kontrolka nie gaśnie – należy odwiedzić warsztat. Powodem awarii może być uszkodzony czujnik ciśnienia oleju.

Co należy zrobić po zapaleniu się czerwonej kontrolki ciśnienia oleju na desce rozdzielczej podczas jazdy?

Należy zatrzymać samochód (jak najszybciej, ale w bezpieczny sposób) i wyłączyć silnik. Następnie należy odczekać ok. 30 minut, aż silnik ostygnie.
Kolejny krok to otwarcie maski i sprawdzenie poziomu oleju silnikowego za pomocą bagnetu.

Jeśli w układzie jest za mało oleju silnikowego (nieznacznie poniżej poziomu MIN), należy uzupełnić jego poziom do odpowiednich wartości, stosując olej o specyfikacji ustalonej przez producenta samochodu (np. 5W30). Po uzupełnieniu poziomu oleju można uruchomić silnik. Jeśli czerwona kontrolka na desce rozdzielczej zgasła po uruchomieniu silnika, można wrócić autem do domu. Warto jeszcze sprawdzić, czy spod silnika nie wycieka olej silnikowy. Jeśli wycieka, należy wezwać lawetę.
W tym przypadku warto jak najszybciej umówić wizytę w warsztacie, aby ustalić, dlaczego poziom oleju silnikowego spadł tak bardzo, że układ smarowania nie był w stanie nadać mu odpowiedniego ciśnienia. Być może winnym są wycieki (to bardzo niebezpieczna awaria) albo zużycie silnika lub osprzętu (np. turbosprężarki) , powodujące duże zużycie (spalanie) oleju silnikowego.

Jeśli w układzie jest bardzo mało oleju (bardzo mocno poniżej poziomu MIN), trzeba wezwać lawetę i odstawić pojazd do warsztatu. Duży wyciek oleju (sygnalizowany przez czujnik ciśnienia oleju) jest bardzo niebezpieczny. Jazda takim autem grozi zatarciem silnika i zanieczyszczeniem drogi, przez co inne auta mogą wpaść w poślizg.

Jeśli w układzie jest odpowiednia ilość oleju silnikowego, a czerwona kontrolka nie gaśnie, powodem może być awaria czujnika ciśnienia oleju silnikowego, albo jego przewodu sygnałowego.
Powód awarii może być też inny – związany z niewłaściwą pracą układu smarowania albo /i równocześnie z nieodpowiednim olejem w układzie.
W tym przypadku należy wezwać lawetę i odstawić pojazd do warsztatu.

Jak sprawdzić czy czujnik ciśnienia oleju działa?

Niezbędna jest odpowiednia diagnostyka w warsztacie samochodowym.
Trzeba podłączyć urządzenie diagnostyczne, aby sprawdzić błędy zapisane w pamięci sterownika.
Trzeba skontrolować stan czujnika ciśnienia oleju, pod kątem uszkodzenia gniazdka, przewodu i jego uszczelnienia (może być powodem wycieków).
Należy sprawdzić ciśnienie oleju silnikowego w układzie, za pomocą manometru, podłączanego po wykręceniu czujnika ciśnienia oleju. Trzeba porównać wartości ciśnienia oleju z danymi fabrycznymi, mierząc je przy różnych prędkościach obrotowych. Jeśli wskazania czujnika ciśnienia oleju pokrywają się ze wskazaniami manometru, czujnik działa. Jeśli nie – jest uszkodzony i trzeba go wymienić.

W razie jakichkolwiek awarii układu smarowania – odwiedź warsztat samochodowy IRMAR

Być może to tylko czujnik ciśnienia oleju, być może to źle dobrany olej, wyciek, albo uszkodzona pompa oleju. Czy chcesz ryzykować zatarcie silnika, po którym jego remont będzie nieopłacalny?

Jeśli mieszkasz w Krakowie lub okolicach – zapraszamy do IRMAR.
Nasi pracownicy przeprowadzą diagnostykę Twojego samochodu. Sprawdzimy czujnik ciśnienia oleju, poziom i stan oleju silnikowego, ciśnienie oleju i ewentualne wycieki. Znajdziemy przyczynę problemu i usuniemy ją. W naszym warsztacie możesz zlecać zarówno naprawy, jak i czynności serwisowe. Pomożemy Ci dobrać właściwy olej silnikowy i filtr oleju, wymienimy olej i wszystkie inne płyny. Zapraszamy!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...