Klasy lepkości oleju – jak dobrać olej silnikowy zgodnie z zasadami, określonymi przez producenta?

klasy-lepkosci-oleju-jak-dobrac-olej-silnikowy-zgodnie-z-zasadami-okreslonymi-przez-producenta

W trakcie doboru oleju silnikowego najważniejsza jest jego lepkość. Musi być w stu procentach zgodna z zaleceniami producenta auta. Ważne są też inne parametry, ale lepkość jest zdecydowanie, najważniejsza. Dlatego w naszym dzisiejszym wpisie wyjaśnimy, co to jest
klasyfikacja olejów silnikowych i czym są klasy lepkości oleju.

Dobierając olej silnikowy do auta, należy wziąć pod uwagę następujące wymagania:

  • Lepkość oleju silnikowego zgodną z normą SAE – np. 5W40
  • Spełnienie norm danego producenta – na opakowaniu oleju silnikowego znajduje się informacja o tym, że olej spełnia normy jakościowe danego producenta auta (np. zgodne z oznaczeniem producenta VW 501). Olej silnikowy może spełniać normy kilkunastu (lub więcej) producentów aut.
  • Dodatkowe wymagania: np. olej low saps (niskopopiołowy) do aut z silnikiem diesla i filtrem cząstek stałych, olej do aut wyczynowych, olej do samochodów z silnikami turbo, olej do serwisów typu long life itd.

Oleje poszczególnych producentów różnią się także ilością dodatków, które czynią olej bardziej trwałym, lepiej chroniącym przed korozją, lepiej rozpuszczającym zanieczyszczenia nisko i wysoko temperaturowe itd.

Klasy lepkości olejów silnikowych – lepkość jako najważniejszy parametr przy doborze oleju

Kierowcy często mieszają pojęcia lepkości oleju silnikowego z jego gęstością. Lepkość nie ma nic wspólnego z gęstością oleju. To zupełnie inny parametr.

Czym jest lepkość? To parametr, który określa zdolność przepływu cieczy przy określonej temperaturze.  Standardowo, w niskich temperaturach olej przepływa wolno, a wysokich – szybko.
Olej silnikowy ma zmodyfikowany skład, dzięki czemu jego lepkość musi być uniwersalna.

  • W niskich temperaturach (czyli przy rozruchu silnika) lepkość oleju silnikowego musi się stopniowo zwiększać, aby móc jak najszybciej dotrzeć do wszystkich węzłów smarowania.
  • W wysokich temperaturach (czyli podczas pracy silnika) lepkość oleju silnikowego musi zostać wyhamowana, aby rozgrzany olej nie spływał jak woda. Olej musi pozostawiać ochronny film pomiędzy pracującymi podzespołami. Równocześnie, musi mieć odpowiednie ciśnienie, aby wywierać właściwy wpływ na hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu i na elementy układu zmiennych faz rozrządu.

Uniwersalne klasy lepkości oleju silnikowego są zgodne z normami SAE.

Lepkość oleju w niskich temperaturach (ujemnych) została podzielona na 6 klas: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W.
Lepkość oleju w wysokich temperaturach (do 150 st. C) została podzielona na 8 klas: W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60.

Co oczywiste, na skutek innych temperatur rocznych, producent tego samego auta, z tym samym silnikiem, będzie zalecać nieco inny olej (o innej specyfikacji) w różnych krajach.

  • W krajach zimnej północy (np. Skandynawii) będzie trzeba stosować olej, który zachowa odpowiednią lepkość w bardzo niskich, mroźnych temperaturach.
  • W krajach gorącego południa (Afryka, Azja Płd. Wschodnia, Ameryka Płd.) trzeba stosować oleje silnikowe, które zapewniają przede wszystkim odpowiednią lepkość w bardzo wysokich temperaturach powietrza.

Dlaczego klasa oleju silnikowego jest najważniejsza?

Klasa jakości oleju silnikowego (czyli np. 5W30) jest brana pod uwagę już na etapie projektowania jednostki napędowej.
Stosowanie oleju o określonej przez producenta specyfikacji (określonej klasie) jest szczególnie ważne. Olej o określonej przez producenta specyfikacji należy stosować przez cały okres eksploatacji samochodu.

Jeśli w silniku zostanie zastosowany olej o innej specyfikacji (klasyfikacji), niż zalecana przez producenta, trzeba liczyć się z szeregiem problemów technicznych i przyspieszonym zużyciem układu korbowego silnika (typowa awaria to przekręcenie się panewek), łańcucha rozrządu, układu rozrządu (hałas popychaczy), turbosprężarki itd. Silnik, w którym zastosowano olej o innej specyfikacji i klasie, hałasuje na różne sposoby (stuka, grzechocze). Zużywa też więcej paliwa, np. na skutek większych oporów.

Napisaliśmy, że klasa oleju jest najważniejsza. Jest, ale pod uwagę przy wyborze oleju warto brać także inne parametry. Najprościej będzie sprawdzać, czy dany olej spełnia wymagania danego producenta samochodu.

Teraz już wiadomo, czym są klasy oleju silnikowego. Zachęcamy także do przeczytania innych artykułów na naszym blogu, dotyczących olejów silnikowych oraz serwisu olejowego.
Na przykład:

Profesjonalna wymiana oleju silnikowego w Krakowie

Warsztat IRMAR zaprasza kierowców na profesjonalny serwis olejowy. Serwisujemy auta wszystkich marek. Wymienimy olej, filtr oleju oraz uszczelkę pod korkiem oleju.

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...