Jak unikać awarii sprzęgła?

Sprzęgło to element samochodu, na który największy wpływ ma kierowca. Odpowiednia technika jazdy i regularna kontrola sprawi, że będziemy długo cieszyć się jego trwałością. Jak to zrobić?

Przypomnijmy: sprzęgło w aucie ma za zadnie rozłączyć silnik z układem napędowym. Pozwala to w trakcie pracy silnika na zmianę biegów bez uszkadzania przekładni. Remont sprzęgła to spory wydatek, awaria może ponieść też za sobą konieczność naprawy skrzyni biegów. Warto więc o sprzęgło zadbać w sposób szczególny.

Najważniejszą zasadą zdaniem zarówno instruktorów, jak i mechaników samochodów jest unikanie wciskania sprzęgła w trakcie jazdy. Jazda na tzw. półsprzęgle dopuszczalna jest wyłącznie podczas niektórych manewrów, np. na parkingu. W innych przypadkach sprzęgło się przypala. Nieprzyjemny, charakterystyczny zapach nie oznacza koniecznie, że już teraz musimy jechać do warsztatu samochodowego na wymianę. Ale im częściej będziemy palić sprzęgło, tym jego żywotność znacznie szybciej się skróci.

 

Na sprzęgło negatywny wpływ ma także ruszanie z piskiem opon, czy jazda na ręcznym, czyli ulubione zajęcie niespełnionych „Szybkich wściekłych”.

Przy zmianie biegów należy pamiętać, aby pedał sprzęgła wciskać w podłogę do końca (sprawdźmy czy wycieraczki czy dywaniki nam tego nie blokują). Puszczajmy je łagodnie. Pamiętajmy, że jeżeli mocno dociskamy gazu przy wciśniętym sprzęgle to bardzo szybko się ono zużywa. Panie siadające za kierownicą powinny zwrócić uwagę na obuwie – szpilki to nie najlepsze buty do operowania sprzęgłem.

Trudno określić żywotność sprzęgła. Zwykle mieści się w przedziale od kilkudziesięciu do ponad 100 tys. km, choć są od tego odstępstwa. Auta, które pokonują wyłącznie długie trasy cieszą się żywotnością zespołu zwykle dłużej.

Jeżeli sprzęgło zaczyna szwankować to zwykle jego pedał staje się „twardszy”. Mimo redukcji biegów i zwiększonych obrotów samochód nie przyspiesza. Albo nie mamy możliwości gwałtownego ruszenia z miejsca. Podobnie niepokojącym objawem powinno być szarpanie podczas ruszania z postoju.

 

Zestaw sprzęgła składa się zwykle z tarczy, docisku oraz łożyska. Koszt wymiany całego zestawu waha się w przedziale od 500 zł do 1300, choć wiadomo, że w niektórych autach może się zwiększyć.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...