Dlaczego trzeba wymieniać pasek rozrządu?

Warto zajrzeć do rozrządu, gdy wykonujemy okresowy przegląd w warsztacie samochodowym. Profesjonalny mechanik będzie w stanie dostrzec nadmierne zużycie paska, uszkodzone ząbki czy brud po oleju (tworzywo, z którego pasek jest wykonany traci trwałość pod jego wpływem, czyszczenie nic nie pomoże). Oczywiście nie mamy pewności, że dobrze z kolei wyglądający pasek nie zerwie nam się kolejnego dnia.
Z uwagi na rolę paska rozrządu zalecamy jego wymianę wyłącznie w sprawdzonym warsztacie samochodowym. Nie polecamy także nabywania paska na własną rękę. Bywa, że w jednym modelu auta montowano kilka rodzajów pasków, których nie odróżnimy. Inna sprawa, że gdy pasek zaraz po wymianie się zerwie, zakład może nas obwinić o złą jakość dostarczonego elementu.
Jak się do roli i żywotności paska ma „podkręcanie” mocy silnika? Generalnie nie ma to większego wpływu, o ile oczywiście oczywiście operacja została przeprowadzona w sposób prawidłowy. Jeżeli tuning jest przeprowadzony profesjonalnie to oznacza on nic innego, jak zniwelowaniem niedoróbek producenta samochodu. Pamiętajmy jednak, żeby w żadnym wypadku nie „podkręcać” samochodu na gwarancji – często w takich przypadkach możemy zapomnieć
Jak często wymieniać pasek? Generalnie w starszych autach zaleca się wymianę co 60-90 tys. przejechanych kilometrów, w nowszych co 120-150 tys. Jeżeli nie jeździmy zbyt daleko nie zwalnia nas to z obowiązku wymiany – ze względu na starzenie się gumy powinniśmy pasek wymieniać około co 5 lat.