Czy koniecznie trzeba zmieniać opony na zimowe?

Czy koniecznie trzeba zmieniać opony na zimowe?

Odpowiemy na wszystkie pytania, dotyczące opon zimowych. I znajdziemy dla nich alternatywę. Kiedy zmienić opony na zimowe? Czy w Polsce jest obowiązek zmiany opon na zimowe? Czy trzeba zmienić opony na zimowe, czy też są dostępne rozwiązania alternatywne?

Zacznijmy od przepisów. Obowiązek zmiany opon na zimowe w Polsce nie obowiązuje. Kierowcy zmieniają opony dla swojego bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa innych użytkowników dróg.

Osoby, które wybierają się na zimowe wakacje do innych krajów europejskich powinny wiedzieć, że w innych krajach europejskich jest obowiązek zmiany opon na zimowe. I jest on egzekwowany. Osoba, która wybierze się do takiego kraju bez opon zimowych (albo ich alternatywy, w postaci opon wielosezonowych z homologacją do jazdy zimowej), może otrzymać bardzo wysoki mandat.

Zmiana opon na zimowe – czy ma sens?

Tak. Choć nie ma w Polsce czegoś takiego, jak obowiązek zmiany opon na zimowe, to jednak warto zmienić opon przed sezonem zimowym. Dlaczego?

Aby to zrozumieć, trzeba poznać dwie podstawowe różnice pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi.

  • Różnica pierwsza: zachowanie się mieszanki gumowej w niskich temperaturach. Mieszanka gumowa, z której wykonane są opony letnie, twardnieje w niskich temperaturach. Przez to opona ślizga się na zimnej nawierzchni i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Wydłuża się droga hamowania, samochód może łatwo wpaść w poślizg i nie pomogą tutaj aktywne systemy bezpieczeństwa (ABS, ASR, ESP).

Mieszanka gumowa, z której wykonane są opony zimowe, jest miękka w niskich temperaturach. Przez to opona (a dokładnie jej bieżnik) „klei się” do zimnej i mokrej nawierzchni, zapewniając odpowiednią przyczepność.

  • Różnica druga: rzeźba bieżnika.

Bieżnik opon zimowych charakteryzuje się użyciem szeregu bardzo drobnych nacięć, zwanych lamelkami. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności na śniegu i pośniegowym błocie. Często określa się to jako wgryzanie się bieżnika w śnieg albo pośniegowe błoto. Rzeźba bieżnika opony zimowej dostosowana jest do odprowadzania dużych ilości śniegu, wody i pośniegowego błota sprzed czoła opony. To między innymi szerokie rowki obwodowe i mniejsze rowki pomiędzy klockami bieżnika.

Jazda zimą na letnich oponach przypomina w praktyce chodzenie po zmarzniętym, śliskim chodniku w letnich butach. Ich podeszwy są twarde i łatwo można się przewrócić. Podeszwy butów zimowych są gumowe, miękkie i mają specjalny bieżnik, który zapewnia „przyczepność” do chodnika. Szerokie powierzchnie pomiędzy klockami bieżnika pozwalają chodzić po śniegu. I podobnie jest z oponami.

Przeczytaj również Różnica pomiędzy oponami zimowymi a letnimi z homologacją zimową

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Obowiązek zmiany opon na zimowe w Polsce nie obowiązuje. Zatem to tylko od kierowcy zależy, kiedy zamontuje opony zimowe. Kiedy jest najlepsza pora na to? Opony zimowe należy założyć wtedy, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 st. Celsjusza. Z kolei opony zimowe należy zmienić na letnie wtedy, gdy średnia dobowa temperatura wiosną zaczyna przekraczać 7 st. Celsjusza.

Alternatywa dla opon zimowych – opony całoroczne

Współczesne zimy są łagodne. Do tego są nieprzewidywalne. W tym roku, pod koniec maja, padał śnieg na Pomorzu. Dlatego coraz więcej zwolenników mają opony całoroczne.

To opony, które są dostosowane do jazdy latem i zimą.

  • Mieszanka gumowa, z której są wykonane, jest miękka zimą i twardnieje latem.
  • Bieżnik opon całorocznych łączy rozwiązania, charakterystyczne dla opon letnich i zimowych.

Opony całoroczne (opony wielosezonowe) są rozwiązaniem kompromisowym. To rozwiązanie dobre dla osób, które nie jeżdżą z dużymi szybkościami i nie mieszkają w rejonach podgórskich, gdzie panują prawdziwe, ostre zimy. Opony całoroczne pozwalają zaoszczędzić na wymianach. Ale nie oznacza to, że nie trzeba ich serwisować. Raz w roku koła z oponami całorocznymi trzeba rotować (czyli zamienić miejscami, zgodnie z zaleceniami producenta auta). Robi się to po to, żeby opony się równomiernie zużywały. Koła z oponami całorocznymi należy też wyważyć oraz wymienić w nich wentyle.

Zmień opony przed zimą! Dbaj o swoje bezpieczeństwo!

Bezpieczna zmiana opon na zimowe w warsztacie Irmar!

  • Nasi specjaliści dysponują najwyższej jakości sprzętem, który pozwala bezpiecznie i sprawnie wymieniać opony z zimowych na letnie i odwrotnie;
  • Sprawdzimy, czy Twoje felgi nie są skrzywione;
  • Zmieniamy opony w autach z systemem TPMS (pomiarem ciśnienia powietrza w oponach);
  • Serwisujemy opony całoroczne;
  • Po wymianie opon, sprawdzimy geometrię zawieszenia, korzystając z zaawansowanego sprzętu. Dzięki temu Twoje opony będą służyć długo, a Ty będziesz mógł się cieszyć komfortową jazdą.

Profesjonalna geometria zawieszenia 3D w Krakowie – w Irmar. Nasi specjaliści naprawiają także uszkodzenia opon. W razie przebicia opony – przyjedź do Irmar. Jeśli nie wiesz, jakie opony kupić do swojego auta – nasi specjaliści Ci doradzą.

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...