Różnica pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi z homologacją zimową

Różnica pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi z homologacją zimową

Opona letnia z homologacją zimową brzmi na pozór sprzecznie. Jeszcze niedawno opony całoroczne były nowiną, do której nie wszyscy kierowcy żywili zaufanie. Od tego czasu ogumienie przeszło kolejne ewolucje. Opona letnia z homologacją zimową to odpowiedź czołowych producentów opon na zmieniający się klimat, coraz lżejsze zimy oraz coraz mniej śniegu na drogach w ciągu roku. 

Jaka jest typowa zimowka? 

Opony stricte zimowe mają prosty cel – zapewnić maksymalne bezpieczeństwo w trudnych, zimowych warunkach. Inżynierowie dokładali wszelkich starań, aby poprawić trakcję na śniegu, skrócić drogę hamowania, lepiej odprowadzać wodę oraz błoto pośniegowe. Jednak klimat zmienił się tak szybko, że typowe opony zimowe przestały być funkcjonalne. Dlaczego? Kluczowa jest tutaj kwestia temperatury. Mieszanka gumowa, której używa się do produkcji opon zimowych, nabiera optymalnych właściwości dopiero poniżej 7 stopni Celsjusza. Powyżej tej granicy ściera się znacznie szybciej, przez co spada jej żywotność. Dzisiejsza zima w Polsce jest tak zmienna, że temperatury przez długie tygodnie potrafią utrzymywać się pomiędzy 0 a 10 stopni. Są więc dni optymalne dla zimowek przeplatane dniami, w których lepiej sprawdziłyby się opony letnie. Odpowiedzią na tą zmienność jest właśnie opona letnia z homologacją zimową. 

Homologacja zimowa – czy konieczna? 

Opony letnie z homologacją zimową to zmodyfikowane modele letnie, które zostały dostosowane do jazdy zimą. Zmieniono w nich nie tylko mieszankę gumową, ale również rzeźbę bieżnika. W oponach letnich z homologacją zimową nie ma licznych lamelek, czyli specyficznych nacięć, które mają za zadanie „wgryzać” się w śnieg. Opony te zostały dostosowane do jazdy we w miarę dobrych warunkach, ale przy niższych temperaturach. Zalety tych opon są nie do przecenienia: niższa emisja hałasu, niższe opory toczenia, które przekładają się na niższe spalanie, a ponadto lepsza przyczepność i zwiększoną wytrzymałość. 

Ważnym elementem jest fakt, że omawiane opony posiadają homologację zimową, czyli tak zwane „trzy szczyty ze śnieżynką”. Jest to oznaczenie, które pozwala na jeżdżenie zimą w krajach, które wymagają prawem zmiany opon na sezon zimowy. Obowiązek taki występuje między innymi w Niemczech. Mając na uwadze, że zimy są coraz łagodniejsze, a głęboki śnieg staje się powoli wspomnieniem starszych pokoleń, opony letnie z homologacją zimową mogą coraz śmielej konkurować z tradycyjnymi, a nawet całorocznymi modelami. 

Najnowsze wpisy

Różnica pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi z homologacją zimową

Różnica pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi z homologacją zimową

Opona letnia z homologacją zimową brzmi na pozór sprzecznie. Jeszcze niedawno opony całoroczne były nowiną, do której nie ...
Polisa na życie a COVID-19. Czy po chorobie oferta polisy może być gorsza

Polisa na życie a COVID-19. Czy po chorobie oferta polisy może być gorsza?

COVID-19, pomimo pojawienia się wyczekiwanych szczepionek, nadal jest poważnym problemem zdrowotnym na całym świecie. To sprawia, że do ...
Jak zadbać o skórzaną tapicerkę w samodzodzie?

Jak zadbać o skórzaną tapicerkę w samochodzie?

Skórzana tapicerka w aucie to obiekt pożądania niejednego mężczyzny. Nadaje ona samochodowi stylu i charakteru, podnosi prestiż i ...