Ciśnienie na komfort i bezpieczeństwo

Jazda na nie dopompowanych bądź zbyt mocno nabitych oponach to błąd. Ciśnienie w kołach ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy, żywotność opony i zużycie paliwa. Niestety, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że z czasem opona traci powietrze, nawet jeżeli nie jest to widoczne w formie „flaka” i o konsekwencjach nieprawidłowego ciśnienia. Według statystyk kilka procent wypadków jest spowodowanych nieprawidłowym ciśnieniem czy rozerwaniem gumy. Zbyt niskie ciśnienie sprawia, że opona może skrócić swoją żywotność nawet o kilkadziesiąt procent.

Niskie ciśnienie w oponie sprawia, że kierowca ma utrudnioną kontrolę nad samochodem. Wpływa m.in. na przyczepność samochodu oraz drogę hamowania. Gdy mamy do czynienia z oponą, która jest niedopompowana, ciężar auta jest przeniesiony na zewnętrzną stronę bieżnika. Zostaje zwiększony nacisk na ściany boczne opony a to powoduje szkodliwe nagrzewanie. Poza tym opona nie napompowana odpowiednio powoduje, że nacisk opony na jezdnię jest nierównomierny. Oznacza to, że powierzchnia bieżnika przylegająca do drogi jest nierównomierna, a to finalnie powoduje mniejszą przyczepność. Szczególnie groźny jest brak przyczepności na zakrętach – może to prowadzić do utraty kontroli nad autem. Poza tym równie niebezpieczna może być znacznie wydłużona droga hamowania.

 

 

Najnowsze wpisy

Czy jest mandat za brak płynu do spryskiwaczy?

Polski kierowca może dostać mandat za wiele przewinień. Jednym z nich jest mandat za brak płynu do spryskiwaczy. ...

Czy można mieszać płyn do spryskiwaczy letni z zimowym?

W sklepach motoryzacyjnych i w hipermarketach na kierowców czekają dwa rodzaje płynu do spryskiwaczy: płyn letni i płyn ...

Zimowy płyn do spryskiwaczy latem – czy można go używać?

Płyn do spryskiwaczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Ma on bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ...