Zawieszenia samochodowe – podstawowe informacje, które powinien znać każdy kierowca

zawieszenia-samochodowe-podstawowe-informacje-ktore-powinien-znac-kazdy-kierowca

Czym jest zawieszenie w samochodzie? Co wchodzi w skład zawieszenia samochodu? Jakie są podstawowe elementy zawieszenia samochodu? Dlaczego stan techniczny zawieszenia jest tak ważny dla bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i innych użytkowników dróg?

Zawieszenia w samochodach od początku istnienia motoryzacji pełnią tą samą rolę. Na przestrzeni lat ich główne elementy niewiele się zmieniły, choć stale producenci starają się je ulepszyć. Współczesne auta osobowe definitywnie pożegnały się z resorami (które mogą jeszcze występować w nielicznych pickupach na tylnej osi), a w samochodach luksusowych coraz częściej stosuje się pneumatyczne elementy tłumiące, zastępujące standardowe sprężyny. Każdy kierowca powinien wiedzieć, co to jest zawieszenie w samochodzie i jak działa.

Przeczytaj również: Sprawdź amortyzatory!

Zawieszenie w samochodzie – co to?

Zawieszenie auta to zespół części, mający na celu:

  •  zapewnienie połączenia pomiędzy podwoziem (auta z nadwoziem samonośnym) albo ramą (terenówki lub pickupa) z kołami;
  • utrzymanie właściwego kierunku ruchu;
  • amortyzowanie nierówności i drgań, przenoszonych przez koła z nawierzchni drogi;
  • utrzymanie odpowiedniego prześwitu, mierzonego od nawierzchni drogi do najniżej położonego elementu podwozia
  • zapewnienie komfortu jazdu.

Przednie zawieszenie i tylne zawieszenie mają inną budowę. Dlaczego?

  • Przednie zawieszenie musi umożliwić pracę układu kierowniczego. Czyli możliwość obracania się zwrotnic kół, które poruszają się dzięki wysuwaniu i wsuwaniu się drążków kierowniczych.

Stan zawieszenia ma bezpośredni wpływ na długość drogi hamowania, sterowalność i kierowalność samochodu.

Elementy zawieszenia auta – jakie są najczęściej stosowane we współczesnych zawieszeniach?

Jakie podzespoły wchodzą najczęściej w skład typowego zawieszenia samochodu?

  • Wahacze – elementy prowadzące koła samochodu. Łączą koła z podwoziem albo z ramą (w autach typu pickup i terenówka). Połączenia muszą być elastyczne. Do nadwozia albo ramy wahacz montowany jest za pomocą tulei metalowo gumowych, a do innych elementów zawieszenia (np. zwrotnicy) za pomocą przegubu metalowo – gumowego (sworznia wahacza).
    W przypadku montażu kolumny MacPhersona stosuje się jeden dolny wahacz. Popularne jest też zawieszenie wielowahaczowe, gdzie koło jest prowadzone przez dwa, trzy lub cztery wahacze.
  • Drążki stabilizatora – elementy, zapewniające odpowiednie prowadzenie kół podczas pokonywania zakrętów.
  • Sprężyny – zapewniają właściwy prześwit oraz amortyzują drgania i nierówności drogi.
  • Amortyzatory – ich zadaniem jest amortyzowanie nierówności i dbanie o właściwy kontakt kół z nawierzchnią, bez względu na to, jaki ma ona kształt.
  • Kolumny MacPhersona – zblokowane w jeden element amortyzatory i sprężyny, stosowane w przednim zawieszeniu. Specjalna konstrukcja górnej części amortyzatora umożliwia jego obrót, dzięki czemu przednie koła mogą skręcać.
  • Belki skrętne – element zawieszenia tylnego, najczęściej z dwoma wahaczami zależnymi. Rozwiązanie proste i tanie, ale niezbyt komfortowe.
  • Miechy powietrzne – w ekskluzywnym zawieszeniu aut premium zastępują sprężyny. Pozwalają na zmianę wysokości prześwitu. Drgania są neutralizowane przez powietrze pod odpowiednim ciśnieniem.
  • Poduszki gazowo – olejowe –stosowane w zawieszeniu hydropneumatycznym. Pozwalają na zmianę wysokości prześwitu. Drgania są neutralizowane przez mieszankę gazu i oleju.

Przeczytaj również: Dlaczego zawieszenie skrzypi?

Budowa zawieszenia samochodu na przykładzie typowego auta

Jest wiele rodzajów zawieszenia samochodowego. Producenci dobierają odpowiednie układy do konkretnych aut, biorąc pod uwagę. Jako przykład w naszym artykule weźmiemy typowe zawieszenie w aucie osobowym, jakie możemy najczęściej spotkać we współczesnych autach. Samochód klasy A (miejski), B (miejski), C (kompaktowy), SUV miejski, SUV kompaktowy

Przednie zawieszenie samochodu – budowa

  • Kolumna McPhersona
  • Drążki stabilizatora

Tylne zawieszenie samochodu – elementy składowe

  • Belka skrętna z wahaczami wleczonymi
  • Amortyzatory
  • Sprężyny

Samochód klasy D (klasa średnia wyższa), SUV klasy D
Przednie zawieszenie samochodu – budowa

  • Zawieszenie dwuwahaczowe
  • Amortyzatory
  • Sprężyny
  • Drążki stabilizatora

Tylne zawieszenie samochodu – elementy składowe

  • Zawieszenie trzywahaczowe
  • Amortyzatory
  • Sprężyny

Samochód klasy E (limuzyna). SUV klasy E
Przednie zawieszenie samochodu – budowa

  • Zawieszenie dwuwahaczowe
  • Amortyzatory
  • Miechy powietrzne
  • Drążki stabilizatora

Tylne zawieszenie samochodu – elementy składowe

  • Zawieszenie trzywahaczowe
  • Miechy powietrzne
  • Sprężyny

Naprawa zawieszenia samochodu – kiedy jest konieczna? Jak rozpoznać awarię?

Zawieszenie w samochodzie zużywa się w trakcie eksploatacji auta. Dzieje się tak dlatego, że działają na nie ogromne siły i przeciążenia. Poza tym starzeje się guma, co może doprowadzić do uszkodzeń i wycieków z przegubów metalowo gumowych, jakie są stosowane do łączenia poszczególnych elementów zawieszenia.

Stan zawieszenia jest kontrolowany co roku w trakcie przeglądu na Stacji Kontroli Pojazdów. Ale uszkodzenie zawieszenia może pojawić się już po jednym wjechaniu w wielką dziurę. Poza tym zawieszenie zużywa się w trakcie eksploatacji auta. Oznaki awarii to gorsze prowadzenie, hałas, podatność na boczne porywy wiatru, kołysanie, stuki podczas jazdy po nierównościach. Jeśli zauważasz takie objawy w swoim aucie – nie ryzykuj. Uszkodzone zawieszenie może być przyczyną wypadku. Pamiętaj, że w skrajnych sytuacjach może dojść do urwania albo przekrzywienia koła.

Naprawa zawieszenia w Krakowie – w warsztacie IRMAR!

Jeśli chcesz naprawić zawieszenie w aucie – odwiedź warsztat IRMAR w Krakowie. Nasza firma posiada świetny sprzęt i wykwalifikowany personel. Przeprowadzimy diagnostykę, znajdziemy uszkodzony element i wymienimy go na nowy. Następnie ustawimy geometrię i przywrócimy pełną sprawność Twojego auta.

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...