Skrzypienie z okolic podwozia – przyczyny

Skrzypienie z okolic podwozia przyczyny

Skrzypi w zawieszeniu! Bez względu na to, czy skrzypienie zawieszenia pojawia się podczas jazdy, czy też już kiedy wsiadasz do auta – jest to denerwujące i co oczywiste, jest oznaka awarii. Co oznacza skrzypienie zawieszenia na nierównościach? Jak je usunąć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

Skrzypiące zawieszenie to oznaka zużycia albo uszkodzenia elementów zawieszenia. W przypadku zawieszenia samochodu trudno jest od razu (po odgłosach) określić, który element skrzypi. Dlaczego? Skrzypienie i stukanie to objawy awarii praktycznie każdego elementu wchodzącego w skład zawieszenia. Jednak nasz poradnik wskaże „listę podejrzanych podzespołów”. Kolejny krok to diagnostyka w dobrze wyposażonym warsztacie, albo w Stacji Kontroli Pojazdów. To pozwoli precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie: co skrzypi w zawieszeniu mojego samochodu.

Przeczytaj również: Dlaczego auto ściąga na jedną stronę?

Dlaczego słychać skrzypienie zawieszenia na nierównościach?

Dlaczego zawieszenie skrzypi na progach zwalniających, a podczas jazdy po płaskich drogach już nie? Podczas jazdy po nierównościach, albo podczas przejazdów po progach zwalniających, elementy zawieszenia samochodu są poddane większym przeciążeniom. Dlatego (zazwyczaj) wtedy bardziej skrzypią, albo stukają.

Skrzypi zawieszenie z przodu czy skrzypi zawieszenie z tyłu?

To jest ważne dla diagnostyki samochodu. Jeśli słychać tylko skrzypienie z tyłu samochodu, można mieć nadzieję, że zużyciu uległy tylko elementy zawieszenia, znajdujące się na tylnej osi. To zmniejsza koszty naprawy.
W przypadku awarii zawieszenia wymienia się zawsze elementy na jednej osi. Czyli jeśli uszkodzeniu uległ wahacz prawy, prawa sprężyna albo prawy łącznik stabilizatora, wymienia się też części po drugiej stronie. Nie ma natomiast potrzeby wymienić części na drugiej osi auta.

Co skrzypi w zawieszeniu?

Skoro zawieszenie skrzypi w aucie, czas sprawdzić, co powoduje ten stan rzeczy.
Sprawdźmy zatem!

  • Tuleje metalowo – gumowe zawieszenia. Skrzypienie wahacza może być właśnie spowodowane uszkodzeniem tych elementów. Co to są tuleje metalowo – gumowe? To elementy składowe wahacza, dzięki którym wahacz może być zamontowany do podwozia samochodu (albo do ramy w autach terenowych, pickupach itd.). Gumy w tulejach służą do eliminacji drgań i hałasów. I to one najczęściej się zużywają, np. na skutek starzenia się gumy. Ale nie tylko.
    Skrzypiący wahacz można naprawić (jeśli producent wahacza to umożliwił) i po demontażu wprasować w niego nowe tuleje metalowo – gumowe. Czasami jednak taka operacja jest niemożliwa, albo po prostu, nieopłacalna (w przypadku wahaczy metalowych może być zbyt duże ryzyko przy montażu tulei). Wówczas należy zamontować kompletny, nowy wahacz (pamiętajmy – także po drugiej stronie tej samej osi). Wówczas skrzypiące gumy zawieszenia przestaną hałasować.
  • Skrzypiący sworzeń wahacza – to kolejny element wahacza zawieszenia, znajdujący się po przeciwnej stronie, co tuleje metalowo gumowe. Sworzeń wahacza to przegub metalowo gumowy, który łączy wahacz ze zwrotnicą koła samochodu. Jeśli czasami słychać podczas jazdy, że coś skrzypi w przednim zawieszeniu – może to być sworzeń wahacza. To bardzo niebezpieczna awaria. Zwłaszcza w samochodach z prostym zawieszeniem przedniej osi, np. z kolumną MacPhersona, gdzie stosuje się jeden wahacz. Skrzypienie z przodu na nierównościach może oznaczać, że połączenie pomiędzy wahaczem a zwrotnicą koła jest w fatalnym stanie.
    A to może oznaczać, że w razie zerwania sworznia wahacza (przegubu metalowo – gumowego) koło może się wypiąć z zawieszenia. Czym może się to skończyć? Nietrudno przewidzieć.
  • Skrzypiące gumy stabilizatora. Skrzypienie w przednim zawieszeniu samochodu może być spowodowane właśnie przez skrzypienie gumy stabilizatora. Gumy stabilizatora to elementy zawieszenia, zamontowane pod silnikiem, które trzymają stabilizator zawieszenia. Stabilizator ten jest połączony z drążkami stabilizatora za pomocą przegubów metalowo – gumowych. Jaki jest sposób na skrzypiące gumy stabilizatora? Wymiana ich na nowe.
  • Skrzypieć mogą także przeguby metalowo – gumowe łączników stabilizatora. Skrzypienie przedniego zawieszenia podczas jazdy po nierównościach może być spowodowane właśnie przez to uszkodzenie. Skrzypienie gumy w zawieszeniu może, niestety, dochodzić z wielu miejsc.
  • Sprężyny zawieszenia. To jeden z najczęstszych powodów skrzypienia. W przypadku zużytych sprężyn albo pękniętych sprężyn, może być tak, że skrzypi przednie zawieszenie już po wejściu do samochodu (podobnie tylne). Skrzypiące tylne zawieszenie również może być słyszalne już po wejściu do auta, jeszcze przed ruszeniem z miejsca. Skrzypienie na nierównościach i postukiwanie również może być generowane przez sprężyny. Sprężyny zawieszenia odpowiadają między innymi za zapewnienie odpowiedniego prześwitu, a także za neutralizację drgań podczas jazdy. Zatem skrzypienie plus gorszy komfort – to może oznaczać uszkodzenie sprężyn (a czasami także wyłamanie ich końcówek).
  • Zużyte elementy (tuleje metalowo – gumowe) tylnej belki skrętnej. Takie rozwiązanie (tylna belka skrętna) było bardzo popularne w samochodach japońskich i niemieckich. Skrzypienie w tylnym zawieszeniu w tego typu autach było właśnie powodowane przez zużycie elementów gumowo – metalowych, które przytwierdzały belkę do podwozia auta. Na skutek zużycia eksploatacyjnego, albo starzenia się materiału gumowego, tuleje generowały skrzypienie tylnego zawieszenia.
  • Uszkodzone łożyska w tylnych belkach samochodów francuskich. W tych autach także skrzypi tylne zawieszenie po większych przebiegach, albo po częstej jeździe po dziurawych drogach. Można przeprowadzić regenerację tylnej belki w specjalistycznej firmie.
  • Czasami (rzadko) skrzypią amortyzatory, a dokładnie ich tłoki. Skrzypiące zawieszenie w samochodzie, którego źródłem są tłoki amortyzatorów, oznacza poważną awarię i duże zagrożenie bezpieczeństwa. Należy jak najszybciej wymienić amortyzatory na nowe. Auto ze zużytymi amortyzatorami nie przejdzie także przeglądu w SKP.

Przeczytaj również: Zawieszenie stuka na dziurach, albo przy skręcaniu

Zawieszenie w Twoim samochodzie skrzypi? Odwiedź IRMAR!

Jeśli w Twoim samochodzie występuje jakiekolwiek skrzypienie – odwiedź nasz warsztat samochodowy w Krakowie. Nasi mechanicy przeprowadzą dokładną diagnostykę pojazdu i szybko wykryją, co jest powodem skrzypienia.

Określimy, co jest powodem awarii i co należy wymienić. Wymienimy zużyte podzespoły szybko i sprawnie. Przeprowadzimy regulację geometrii zawieszenia. Nasi mechanicy to najwyższej klasy specjaliści, po naszej interwencji nie występują takie przypadki, jak skrzypienie po wymianie sprężyn. Jeśli dokucza Ci skrzypiące zawieszenie przednie, jeśli słychać skrzypienie na progach zwalniających, jeśli słychać skrzypiące zawieszenie tylne – albo skrzypienie w zawieszeniu przy skręcaniu – jak najszybciej odwiedź nasz warsztat!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...