Skrzypienie z okolic podwozia przyczyny

Skrzypienie z okolic podwozia przyczyny

Skrzypienie z okolic podwozia jest wyraźnym objawem, że trzeba bliżej przyjrzeć się temu, w jakiej kondycji są poszczególne jego elementy. Często jednak problemem z perspektywy kierowcy jest dokładne zlokalizowanie źródła nieprzyjemnego dźwięku. Czy mogę dalej z tym jeździć? Co może być przyczyną? Jest co najmniej kilka elementów, które w razie usterki będą o sobie dawały znać szeroko pojętym skrzypieniem. Dobrze jest choć trochę orientować się w przyczynach tego zjawiska, aby móc ocenić, czy konieczna jest natychmiastowa interwencja.

Kiedy i na co zwracać uwagę?

Często skrzypienie w podwoziu odzywa się w momencie hamowania, skręcania albo kiedy jedziemy bo wyboistej nawierzchni. Nic dziwnego, masa auta sprawia wówczas, że poszczególne elementy przemieszczają się względem siebie, co powoduje nieprzyjemny hałas. Warto oczywiście sprawdzić, czy da się zidentyfikować dźwięk ruszając karoserią na postoju, ale często jest to próżny trud. Najczęściej problem objawia się właśnie w trakcie jazdy.

Paradoksalnie, jeśli skrzypienie daje o sobie znać w momencie hamowania, może nie być to wina układu hamulcowego. Przy hamowaniu na auto działają przeciążenia powodujące, że elementy podwozia przemieszczają się. Warto wtedy szukać podejrzanych wśród gumek stabilizatora, które potrafią narobić hałasu. Drugie w kolejności do sprawdzenia są sprężyny zawieszenia. Zdarza się, że któraś pęknie i odpadnie skrajny fragment zwoju, co dość ciężko jest zauważyć, ale można wyraźnie usłyszeć.

Nieprzyjemne dźwięki mogą rodzić też mocowania łożyska amortyzatorów. Jeśli dźwięk słychać przy hamowaniu – patrzeć należy zazwyczaj na przednią oś. Wymienić można same łożyska, jednak w skrajnych przypadkach, trzeba będzie wymienić cały amortyzator.

Skrzypienie przy skręcaniu

Często zdarza się, że samochód skrzypi przy skręcaniu. Co to oznacza? Najczęściej, że wina leży po stronie któregoś z elementów układu kierowniczego. Tutaj sprawa jest o tyle prostsza, że często wystarczy poruszać kierownicą, aby wywołać skrzypienie. Bardzo często winowajcą są końcówki drążków kierowniczych. Rzadziej zdarza się, że przyczyna leży w przekładni kierowniczej. Nie jest to bardzo powszechna usterka, ale nie można jej wykluczyć.

W przypadku skrzypienia z okolic podwozia, trudno jest samodzielnie postawić trafną diagnozę i trzeba mieć tego świadomość. Dźwięk niesie się z podwozia w specyficzny sposób, więc jego źródło może być w innym miejscu, niż wydaje się słuchającemu. Najpewniejszym wyjściem jest zdać się na fachowców, którzy za pomocą specjalistycznych narzędzi skutecznie namierzą i zniwelują awarię.

Najnowsze wpisy

Kiedy zacząć myśleć o zmianie opon na zimowe

Kiedy zacząć myśleć o zmianie opon na zimowe

Lato odeszło na dobre i warunki na drodze systematycznie pogarszają się. Częstsze deszcze nie ułatwiają jazdy, a temperatura, ...
Rodzaje myjni samochodowych - wady i zalety

Rodzaje myjni samochodowych – wady i zalety

Dbanie o karoserię twojego pojazdu to nie tylko kwestia wyglądu i komfortu. Im dłużej brud zalega na lakierze, ...
Bezpośrednia likwidacja szkody - na czym to polega?

Bezpośrednia likwidacja szkody – na czym to polega?

Każda kolizja, której padliśmy ofiarą na drodze to wydarzenie, które powoduje stres i często oznacza długą drogę proceduralną ...