Wypalanie zaworów silnikowych – po czym poznać i kto musi na nie uważać?

Wypalanie zaworów silnikowych - po czym poznać i kto musi na nie uważać?

Pewnie wielu młodszych kierowców tego nie pamięta, ale kiedyś na stacjach benzynowych dostępna była benzyna ołowiowa. Od 2005 r. się to zmieniło, ze względu na fakt, że spaliny benzyny ołowiowej były szkodliwe dla środowiska. Odkąd na stacjach na dobre zagościły benzyny bezołowiowe, znacznie wzrosła liczba usterek gniazd zaworowych oraz zaworów w silnikach benzynowych. Sprawdź, kto musi uważać na trwałość gniazd zaworowych oraz od czego ona zależy.

Skutek uboczny dbałości o środowisko

Benzyna bezołowiowa, jak się później okazało, służy co prawda środowisku, ale już niekoniecznie zaworom i gniazdom zaworowym. Zdaniem fachowców, ołów który kiedyś znajdował się w paliwie, tworzył warstwę ochronną na przylgniach zaworów i gniazd zaworowych, dzięki czemu zużywały się one wolniej, a co za tym idzie, były trwalsze. Jednak to nie jedyny skutek uboczny.

Okazało się również, że brak czteroetylku ołowiu zmniejszył prędkość spalania benzyny. W efekcie, elementy takie jak komora spalania, zawory oraz gniazda zaworowe przez dłuższy czas pozostają wystawione na działanie wysokich temperatur, co niszczycielsko na nie wpływa.

Kto musi uważać na stan zaworów i gniazd zaworowych?

Przede wszystkim kierowcy samochodów z instalacjami gazowymi i silnikami z ręcznie regulowanymi luzami zaworowymi. Mieszanka gazowo-powietrzna spala się jeszcze wolniej niż benzynowo-powietrzna, przez co zawory jeszcze bardziej są narażone na wysokie temperatury. Ponadto trzeba mieć na uwadze, że jeśli mieszanka gazowo-powietrzna jest zbyt uboga, spala się w jeszcze wyższej temperaturze, co dodatkowo wzmaga negatywne skutki dla silnika.

Wypalenie gniazd zaworowych i ogólne problemy z zaworami można rozpoznać po znacznym spadku mocy silnika, problemami z „dławieniem” na niskich obrotach oraz problemami z ruszaniem na niskich obrotach. Na gazie zjawisko to będzie bardziej odczuwalne, niż po przełączeniu na benzynę. Jeśli doszło już do uszkodzenia, nie należy zwlekać z naprawą, gdyż problem nie rozwiąże się sam, a długotrwała eksploatacja silnika z uszkodzonymi zaworami i gniazdami zaworowymi przyczyni się do szeregu innych usterek.

Żeby zapobiec omawianemu zjawisku, należy regularnie serwisować instalację gazową, kontrolować i regulować luzy zaworowe w silniku, oraz stosować prewencyjnie środki chroniące zawory w silniku. W zależności od tego, jaki rodzaj jednostki napędowej posiadamy, będzie to dotrysk benzyny, lubryfikacja albo wariator kąta wyprzedzenia zapłonu. Prewencja zawsze w długiej perspektywie będzie tańsza, niż narażanie się na remont zaworów i gniazd.

Najnowsze wpisy

Kiedy zacząć myśleć o zmianie opon na zimowe

Kiedy zacząć myśleć o zmianie opon na zimowe

Lato odeszło na dobre i warunki na drodze systematycznie pogarszają się. Częstsze deszcze nie ułatwiają jazdy, a temperatura, ...
Rodzaje myjni samochodowych - wady i zalety

Rodzaje myjni samochodowych – wady i zalety

Dbanie o karoserię twojego pojazdu to nie tylko kwestia wyglądu i komfortu. Im dłużej brud zalega na lakierze, ...
Bezpośrednia likwidacja szkody - na czym to polega?

Bezpośrednia likwidacja szkody – na czym to polega?

Każda kolizja, której padliśmy ofiarą na drodze to wydarzenie, które powoduje stres i często oznacza długą drogę proceduralną ...