Jak często wymieniać napęd rozrządu w samochodzie?

Jak często wymieniać napęd rozrządu w samochodzie?

Poza corocznym przeglądem samochodu w jego kalendarz wpisuje się też szereg innych zabiegów, jakim musi zostać regularnie poddawany, by na długo zachować sprawność i dawać przyjemność z jazdy. Do jednych z nich należy wymiana rozrządu. Jej zaniechanie grozi katastrofą dla silnika. Jak często powinna się odbywać i o co w ogóle chodzi.

 

Rozrząd, a dokładniej – układ rozrządu – to zespół elementów, które odpowiadają za sterowanie zaworami, które z kolei regulują dopływ powietrza do cylindrów silnika, a także usuwaniem z niego spalin. Zaworami steruje, za pomocą popychaczy, odpowiednio wyprofilowany wałek (lub wałki) rozrządu, zintegrowany z napędem rozrządu. W samochodach osobowych i dostawczych występują trzy rodzaje napędu rozrządu: pasek rozrządu, łańcuch oraz koła zębate.

 

Pasek rozrządu

W przypadku paska rozrządu producenci najczęściej podają maksymalny okres i przebieg, po którym koniecznie należy go wymienić. Przebiegi określane przez producentów bywają różne – od 90 tys. do 210 tys., a czas na 5 do 10 lat – w zależności od rodzaju silnika. Za wyznacznik do wymiany uznaje się ten czynnik, który występuje jako pierwszy – czas lub przebieg. Należy jednak mieć na uwadze, że czas ma tu większą siłę niszczenia i nawet w mało używanych samochodach, w których przebieg nabija się wolno, guma paska parcieje i trzeba wymienić rozrząd wcześniej niż zalecany przebieg. Warto też wiedzieć, że wszelkie wycieki w wyniku których pasek rozrządu ma kontakt z płynami eksploatacyjnymi, kwalifikują go do wymiany. Po zerwaniu paska dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami i kompletnego zniszczenia silnika. Uszkodzenia są na tyle duże, że naprawa zwykle jest już nieopłacalna.

 

Rozrząd łańcuchowy

To najstarszy rodzaj napędu. Miał być na tyle trwały, by nie było konieczności jego wymiany. Obecnie stosowane cienkie łańcuchy (lżejsze i tańsze w produkcji) i zdarza się, że w niektórych silnikach są do wymiany już przy przebiegu 60 tys. km. Najczęściej pierwsze problemy pojawiają się w okolicach 250 tys. – 300 tys. km. Łańcuchy rozrządu należy kontrolować średnio co drugą wymianę oleju, a najlepiej podczas każdej wymiany oleju, filtrów lub innych podzespołów. Sygnały do wymiany są charakterystyczne. Najczęściej są to zbyt głośne i wyraziste dzwonienie łańcucha, szumy lub cykliczne stuki, zmiana kultury pracy silnika, zaraz po odpaleniu gdy silnik jest zimny. Mogą też pojawić się błędy w sterowniku sugerujące problem z rozrządem.

 

Napęd rozrządu na kołach zębatych

Uchodzi za najtrwalszy rozrząd i z założenia nie wymaga wymiany, i faktycznie tak jest. Obecnie jest jednak najrzadziej stosowanym napędem rozrządu w samochodach osobowych i dostawczych ze względu na swoją cenę – producenci stawiają na tańsze, choć bardziej awaryjne łańcuchy i paski.  Ale nawet taki rozrząd nie jest wieczny – owych zębatek jest bardzo dużo, a każda ma z czasem zużywające się łożysko. Awarie zdarzają się więc, choć są dosyć rzadkie i występują najczęściej przy znacznych przebiegach.

Najnowsze wpisy

Kiedy łańcuchy na koła

Kiedy łańcuchy na koła

Łańcuchy śniegowe kojarzą nam się z wyjazdem w wysokie góry. Tymczasem są sytuacje, w których wystarczy niewielkie nachylenie ...
Wymiana oleju – dlaczego jest tak ważne, aby zadbać o silnik samochodu

Wymiana oleju – dlaczego jest tak ważne, aby zadbać o silnik samochodu

Jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w naszym samochodzie jest olej silnikowy, który odpowiada za prawidłową pracę jednostki napędowej. ...
Za co można dostać mandat zimą

Za co można dostać mandat zimą

Wraz z rozpoczęciem 2022 roku uwagę kierowców zaprząta nowy taryfikator mandatów, karnych, jakie można dostać na drodze. Przy ...