Jak często wymieniać napęd rozrządu w samochodzie?

Jak często wymieniać napęd rozrządu w samochodzie?

Co ile wymiana rozrządu w silniku benzynowym? Co ile wymiana rozrządu w dieslu? Ile trwa wymiana rozrządu? Odpowiemy na wszystkie najważniejsze pytania, dotyczące napędu rozrządu w samochodzie. Zajmiemy się zarówno napędami wykorzystującymi łańcuch rozrządu, jak i tymi, wykorzystującymi pasek rozrządu.

W naszym tekście wyjaśnimy czym jest napęd rozrządu. Następnie odpowiemy na wszystkie pytania, dotyczącego tego jakże ważnego elementu wyposażenia każdego silnika.
Na początek odpowiemy na bardzo ważne pytanie. Dlaczego wymiana rozrządu jest tak ważna i dlaczego nie można jej zaniechać?

Wymiana rozrządu – dlaczego trzeba o niej pamiętać?

Wymiana rozrządu (jak popularnie określana jest wymiana paska rozrządu albo wymiana łańcucha rozrządu) to czynność, która zabezpiecza silnik przez utratą synchronizacji pomiędzy zaworami (częściami układu rozrządu) a tłokami (częściami układu korbowo – tłokowego).
W większości przypadków utrata synchronizacji powoduje całkowite zniszczenie silnika, na skutek zderzenia się tłoków z zaworami. Naprawa silnika jest w takim wypadku nieopłacalna.
Jeśli nie dojdzie to zderzenia tłoków z zaworami, silnik traci synchronizację. Powoduje to utratę mocy, gaśnięcie silnika na skutek złej pracy układu zmiennych faz rozrządu i cały szereg innych poważnych problemów.

  • W jaki sposób może dojść do uszkodzenia napędu rozrządu (łańcucha albo paska)?
  • Na skutek zerwania paska rozrządu. Powodem może być zestarzenie się paska, jego uszkodzenie mechaniczne, kontakt z substancjami chemicznymi (oleje, płyny), albo awaria któregoś z napędzanych podzespołów, powodująca zwiększone opory i mogąca doprowadzić do zerwania paska.
  • Na skutek przeskoku paska rozrządu albo łańcucha rozrządu. Powodem może być wyciągnięcie eksploatacyjne paska albo łańcucha, zużycie napinacza, zużycie kół zębatych albo inne uszkodzenia.
  • Na skutek złego smarowania silnika i napędu rozrządu. Dotyczy to łańcucha rozrządu, oraz jego hydraulicznego napinacza a także nowoczesnych konstrukcji, w których paski rozrządu pracują w kąpieli olejowej. Zbyt mała ilość oleju silnikowego (albo zbyt niskie ciśnienie, stary olej lub niewłaściwie dobrany olej silnikowy) powodują niewłaściwą pracę napinacza. Łańcuch rozrządu rozciąga się i może dojść do jego przeskoczenia.
  • Na skutek awarii pompy cieczy chłodzącej (najczęściej), albo pompy oleju silnikowego. Na skutek awarii łożyska w tych podzespołach pojawiają się hałas i opory. Mogą one doprowadzić do zerwania paska, albo łańcucha.
    Dlatego zawsze zaleca się, aby zawsze przy wymianie rozrządu, wymieniać także pompę cieczy chłodzącej.
  • Na skutek niefachowego montażu łańcucha rozrządu albo paska rozrządu. Wymiana napędu rozrządu wymaga ogromnej precyzji. Niezbędna jest odpowiednia wiedza, a także zastosowanie specjalnych blokad rozrządu. Unieruchamiają one poszczególne koła, w czasie, gdy mechanik demontuje pasek albo łańcuch. Wszystkie koła (koła wałków rozrządu i koło wału korbowego) muszą być ustawione zgodnie ze znakami na obudowie silnika. Poza tym trzeba wiedzieć, w którą stronę należy je obracać. Niewłaściwy montaż może doprowadzić do zerwania napędu rozrządu, niewłaściwej pracy silnika, niewłaściwej pracy układu zmiennych faz rozrządu i innych problemów.
    W sieci można znaleźć poradniki typu „wymiana rozrządu krok po kroku”. Jednak nie ma się co oszukiwać. Amator nigdy nie wymieni rozrządu tak, jak specjalista. Poza tym niezbędne są specjalistyczne narzędzia.
  • Na skutek innych czynników.

Przeczytaj również: Wypalone zawory silnikowe – po czym poznać?

Wymiana paska rozrządu – co ile?

Kiedy wymienić rozrząd na pasku?
• Zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Należy spojrzeć do instrukcji pojazdu. Producent samochodu określa termin wymiany rozrządu na pasku.
Producent określa co ile wymiana rozrządu na pasku na dwa sposoby: np. co 60 tys. km przebiegu, albo co pięć lat. W zależności od tego, co nastąpi pierwsze.
Ważne. Zaleca się, aby interwał wymiany paska skracać o 10 – 20% w przypadku aut stale eksploatowanych na mieście, na krótkich trasach.
• Po zakupie samochodu używanego. Zaleca się, aby zawsze to robić, by uniknąć zerwania paska rozrządu. To po prostu zasada ograniczonego zaufania do sprzedającego. Warto ją stosować.
• Przy niektórych naprawach samochodu. Zawsze, gdy pojawia się konieczność demontażu paska rozrządu (np. przy naprawie uszczelnień wału korbowego albo wałka rozrządu) należy zamontować nowy pasek.

Wymiana łańcucha rozrządu

Wymiana rozrządu na łańcuchu nie ma określonego interwału. Producenci współczesnych samochodów nakazują wymianę w przypadku pojawienia się oznak awarii. Te oznaki to przede wszystkich grzechotanie i inne hałasy, dochodzące spod maski auta.

Łańcuch rozrządu – co ile wymiana? Trzeba być przygotowanym na to, że we współczesnych, małolitrażowych silnikach, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, łańcuch rozrządu może wymagać wymiany po 100 – 200 tys. km przebiegu. W zależności od wielu czynników.

Ile trwa wymiana rozrządu?

Wszystko zależy od tego, jaki jest dostęp do rozrządu. W niektórych samochodach można wymienić napęd rozrządu w 2 godziny. W innych wymaga to jednego dnia. Dlaczego? Bo w takich pojazdach (np. z silnikami typu bokser) trzeba wymontować silnik, aby móc w nich zamontować nowy napęd rozrządu.

Czasami trzeba wymienić także elementy dodatkowe…

Podczas każdej wymiany rozrządu należy wymienić także pompę cieczy chłodzącej.
Czasami niezbędna jest wymiana elementów towarzyszących, takich jak koła pasowe, napinacz, czy ślizgi w przypadku łańcucha rozrządu. Dlatego zawsze najlepiej kupować zestawy rozrządu, zawierające pasek lub łańcuch i elementy towarzyszące. W skrajnych przypadkach niezbędna może być także wymiana wałka rozrządu, kół zębatych itd.

Silniki benzynowe i wysokoprężne – czy są te same interwały?

W sieci często można znaleźć pytania, typu „co ile wymiana rozrządu diesel i „co ile wymiana rozrządu benzyna”. To, jakim paliwem silnik jest zasilany, nie ma jakiegokolwiek wpływu na interwał wymiany napędu rozrządu.
Producent określa interwał wymiany dla konkretnego typu silnika. A nie ogólnie dla silników benzynowych, czy diesli.

Jak nie zapomnieć o wymianie rozrządu?

Dobrym rozwiązaniem są specjalne naklejki, które montuje się w samochodach, na spodniej części maski auta. Zapisuje się na nich datę i przebieg, przy której została przeprowadzona wymiana rozrządu. Dzięki temu kierowca zna zawsze odpowiedź na pytanie – wymiana rozrządu co ile km? Wystarczy otworzyć maskę i spojrzeć na naklejkę.

Jaką rolę pełni napęd rozrządu w samochodzie?

Na koniec kilka słów o samym napędzie rozrządu. Napęd rozrządu przekazuje moment obrotowy z koła na wale korbowym na koła, zamontowane na wałkach rozrządu. Stosuje się koła zębate, albowiem przekazywanie napędu musi być niezwykle precyzyjne.
Napęd rozrządu synchronizuje pracę zaworów oraz tłoków w cylindrach. Zawory dolotowe i wylotowe są otwierane i zamykane dzięki pracy wałków rozrządu. Tłoki poruszają się dzięki pracy wału korbowego. Zawory muszą się otwierać i zamykać przy określonym położeniu tłoków w cylindrach.

Zleć wymianę rozrządu specjalistom z IRMAR

Pamiętaj, że wymiana rozrządu wymaga odpowiednich narzędzi, a także doświadczonego i odpowiednio przeszkolonego personelu. Dlatego, jeśli mieszkasz w Krakowie lub okolicach, odwiedź IRMAR. Nasi specjaliści wymienią rozrząd w Twoim aucie

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...