Uszkodzony docisk sprzęgła

uszkodzony-docisk-sprzegla

Jak rozpoznać uszkodzony docisk sprzęgła? Kiedy może pojawić się uszkodzenie docisku sprzęgła? Objawy awarii opiszemy w naszym artykule. Doradzimy też, co robić, aby awarię usunąć. Zapraszamy do przeczytania.

Uszkodzony docisk sprzęgła to jedna z podstawowych awarii tego ważnego podzespołu. Sprzęgło ma kluczowy wpływ na właściwą pracę samochodu. Na początek musimy wyjaśnić, co to jest docisk sprzęgła i jak działa. Potem dokładnie omówimy objawy uszkodzonego docisku sprzęgła i doradzimy, jak usunąć awarię.

Przeczytaj również: Jak unikać awarii sprzęgła?

Co to jest docisk sprzęgła?

Sprzęgło to element układu napędowego, który łączy silnik ze skrzynią biegów. Dzięki temu napęd z silnika może być przekazywany do skrzyni biegów, a następnie na koła.

W jakim celu stosuje się sprzęgło? Jego zadaniem jest rozłączanie silnika i skrzyni biegów po naciśnięciu pedału sprzęgła (albo na skutek działania sterownika, jeśli auto jest wyposażone w automatyczną skrzynię biegów).
Elementem ruchomym, który zapewnia połączenie pomiędzy kołem zamachowym silnika (jedno albo dwumasowym) a skrzynią biegów, jest tarcza sprzęgła. Ma ona specjalne okładziny cierne, zapewniające odpowiednią „przyczepność” do koła zamachowego, a także tłumiki drgań skrętnych.

Docisk sprzęgła składa się z następujących elementów:

  • Obudowy;
  • Sprężyny talerzowej;
  • Sprężyny stycznej;
  • Pierścienia;
  • Powierzchni docisku.

Docisk sprzęgła współpracuje z mechanizmem wyciskowym sprzęgła. W jego skład we współczesnych autach najczęściej wchodzi łożysko oporowe oraz układ hydrauliczny (pompa – wysprzęglik) połączony z pedałem sprzęgła za pomocą dźwigni.
Mechanizm wyciskowy pozwala na rozłączenie tarczy sprzęgła z kołem zamachowym silnika. Dzieje się tak, gdy łożysko oporowe naciska na sprężynę talerzową docisku sprzęgła.

Sprawny docisk sprzęgła pozwala zatem na zapewnienie sprawnego połączenia pomiędzy tarczą sprzęgła a kołem zamachowym. Sprawny docisk pozwala również na sprawne rozłączanie sprzęgła po naciśnięciu pedału, w celu zmiany biegów, zatrzymania się, albo ruszania z miejsca, z pierwszego biegu.

Uszkodzony docisk sprzęgła – objawy awarii

Docisk sprzęgła to element ruchomy, który z racji częstego wykorzystywania podczas jazdy, zużywa się. Zużycie eksploatacyjne jest też pochodną bardzo wysokiej temperatury, w jakiej docisk pracuje.
Docisk sprzęgła zużywa się najczęściej w autach, które są eksploatowane przede wszystkim w mieście. Dzieje się tak dlatego, że częsta jazda po mieście wiąże się z koniecznością bardzo częstej zmiany biegów. Najczęściej w docisku psują się sprężyny, powierzchnia tarczy dociskowej,

Objawy uszkodzenia docisku sprzęgła w samochodzie są następujące:

  • Szarpanie przy ruszaniu samochodem;
  • Utrudniona zmiana biegów albo niemożność zmiany biegów;
  • Hałas (stukot, grzechot) podczas wciskania pedału sprzęgła;
  • Silne wahania obrotów silnika podczas zmiany biegów.

Nie ma sensu zastanawiać się nad tym, czy winny jest krzywy docisk sprzęgła, czy pęknięty docisk sprzęgła. Objawy są takie same. Jest tylko jeden sposób naprawy, który gwarantuje długotrwały efekt. Jaki?

Przeczytaj również: Sprzęgło – bez niego Twoje auto jest spalone

Zepsuty docisk sprzęgła – objawy awarii świadczą o tym, że trzeba zamontować nowe sprzęgło

W przypadku niektórych aut można kupić osobno docisk sprzęgła, albo sam wysprzęglik. Jednak wymiana tylko tych elementów nie ma sensu z dwóch powodów.

  • Docisk sprzęgła kosztuje niewiele mniej, niż cały komplet sprzęgła.
  • Wymiana docisku sprzęgła zabiera tyle samo czasu, co wymiana całego kompletu sprzęgła. Zatem cena za usługę jest taka sama.

Nie ma żadnej opłacalności w wymianie samego docisku sprzęgła. Opłaca się wymiana całego kompletu sprzęgła.

Uwaga. W samochodach z dwumasowym kołem zamachowym zaleca się wymienić komplet: sprzęgło plus dwumasowe koło zamachowe.

Profesjonalna wymiana sprzęgła w Krakowie

Jeśli chcesz wymienić sprzęgło w Twoim samochodzie – zleć to specjalistom z warsztatu Irmar. Nasi doświadczeni fachowcy dokonają wymiany w profesjonalny sposób. Zapraszamy także na profesjonalną diagnostykę. Sprawdzimy, czy to sprzęgło wymaga wymiany. Doradzimy, jakie sprzęgło kupić. Zapraszamy do warsztatu Irmar w Krakowie.

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...