Zapowietrzone sprzęgło – objawy i przyczyny
Jedną z awarii, która może niespodziewanie zaskoczyć kierowcę, jest zapowietrzone sprzęgło. Objawy tego problemu są łatwo zauważalne. Skąd bierze się zapowietrzenie sprzęgła? Jak ten problem usunąć?
Sprzęgło to jeden z najważniejszych podzespołów układu przeniesienia napędu. Sprzęgło umożliwia zmianę biegów, ruszanie, a także zatrzymywanie pojazdu. Za co odpowiada sprzęgło w samochodzie?
- Sprzęgło łączy silnik ze skrzynią biegów, dzięki czemu możliwe jest przenoszenie siły napędowej z silnika do skrzyni, a potem na koła. Napęd jest załączony stale, po naciśnięciu pedału sprzęgła następuje rozłączenie silnika ze skrzynią biegów.
- Sprzęgło pozwala na ruszenie auta z miejsca. W tym celu trzeba rozłączyć napęd pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów i w delikatny sposób załączyć go znowu.
- Sprzęgło umożliwia rozłączanie silnika ze skrzynią biegów, co pozwala na zmianę biegu (wyższy, niższy, wsteczny), a także rozłączenie silnika przy postoju i po zatrzymaniu się.
Sprzęgło stosuje się w samochodach z manualnymi (ręcznymi) i automatycznymi skrzyniami biegów. W niektórych automatach stosuje się po dwa sprzęgła (skrzynie DSG – dwusprzęgłowe) dla szybszej zmiany biegu.
Przeczytaj również: Jak dbać o koło dwumasowe w dieslu i benzynie?
Objawy zapowietrzenia sprzęgła w samochodzie
W aucie ze sprawnym sprzęgłem pedał sprzęgła jest twardy i po naciśnięciu, bez problemu powraca do swojego pierwotnego ustawienia, robiąc to szybko. Jakie są objawy zapowietrzenia sprzęgła? Jeśli pedał nie wraca do swojego pierwotnego ustawienia (miękki pedał sprzęgła), można mieć podejrzenie, że powodem jest zapowietrzające się sprzęgło.
Inne objawy awarii to problem ze zmianą biegu.
Dlaczego zapowietrza się sprzęgło?
Od wielu lat w samochodach nie stosuje się linki sprzęgła. Był to element awaryjny i wymagający regulacji. Czasami zdarzało się zerwanie linki sprzęgła w trakcie jazdy, co powodowało całkowite unieruchomienie auta.
W dodatku linka sprzęgła nie wpływała na komfort jazdy.
Dlatego w nowszych autach zaczęto stosować hydrauliczny układ wspomagania sprzęgła. W niektórych autach był on sprzężony z układem hamulcowym. W innych stanowił zupełnie osobny układ. Dzięki zastosowaniu hydraulicznego układu wspomagania sprzęgła wyeliminowano awaryjną linkę, wyeliminowano konieczność regulacji linki, a także zaoferowano kierowcy komfort, dzięki któremu może naciskać pedał sprzęgła w delikatny sposób.
Układ hydrauliczny pozwala na łatwe rozłączenie silnika i skrzyni biegów za pomocą sprzęgła.
Jak jest zbudowany taki układ? Jego budowa jest dość prosta.
Pedał sprzęgła jest połączony z pompką za pomocą mechanicznej dźwigni. Kiedy kierowca naciska pedał sprzęgła, tłok w pompie sprzęgła porusza się analogicznie do ruchu pedału sprzęgła. Ruch tłoka powoduje ruch płynu (stosuje się nieściśliwy płyn hamulcowy). Płyn hamulcowy przepływa za pomocą sztywnego przewodu (przypominającego sztywny przewód hamulcowy) do wysprzęglika. Wysprzęglik to siłownik hydrauliczny, mający podobną budowę do pompy. Nacisk ze strony płynu hamulcowego wpływa na wewnętrzny tłok wysprzęglika. Jego ruch powoduje nacisk na dźwignię, która naciska na łożysko wyciskowe. Ruch łożyska wyciskowego powoduje nacisk na sprężynę talerzową koła dociskowego. Na skutek tego tarcza sprzęgła rozłącza się od koła zamachowego silnika.
Wróćmy do najważniejszej rzeczy, jaką jest zapowietrzone sprzęgło. Przyczyny tej awarii to:
- Nieszczelności w układzie, powodujące przedostawanie się powietrza do pompy albo do wysprzęglika;
- Wycieki płynu hamulcowego;
- Nieszczelności przewodów hydraulicznych;
- Niewłaściwa wymiana sprzęgła.
Najczęściej nieszczelności powodują przedostawanie się powietrza do układu.
W samochodach, w których układ hydrauliczny sprzęgła jest połączony z układem hamulcowym, jest to szczególnie niebezpieczna awaria.
Naprawa zapowietrzonego sprzęgła
Do odpowietrzenia sprzęgła służy specjalne urządzenie, które wytwarza próżnię i pozwala na usunięcie powietrza z układu. Trzeba uzyskać dostęp do układu sprzęgła, a to najlepiej zrobić, podnosząc pojazd na podnośniku, albo stawiając go na kanale.
Warto wymienić płyn hamulcowy w układzie sprzęgła, albo w układzie sprzęgła i hamulcowym na nowy.
Mechanicy mogą sprawdzić, czy w układzie są nieszczelności i w razie potrzeby, usunąć je. Może być potrzebna wymiana pompy sprzęgła na nową, albo jej regeneracja.
Podejrzewasz zapowietrzenie sprzęgła? Objawy są podobne do opisanych przez nas? Odwiedź Irmar w Krakowie!
Warsztat Irmar to miejsce, w którym możesz odpowietrzyć sprzęgło w swoim aucie. Sprawdzimy stan całego układu, sprawdzimy nieszczelności i inne problemy. Mamy doświadczony personel, a także świetny sprzęt. Zapraszamy!
Wymiana sprzęgła w Krakowie – w warsztacie Irmar!