Układ hamulcowy – gwarant Twojego bezpieczeństwa

uklad-hamulcowy-jak-samodzielnie-zidentyfikowac-awarie

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów w całej konstrukcji samochodu. Pozwala on kontrolować prędkość, zatrzymać się przed przeszkodą czy uniknąć kolizji. Umiejętność samodzielnego stwierdzenia awarii którejś części układu hamulcowego może zapobiec tragedii. Po czym poznać usterkę układu hamulcowego i jak sobie poradzić z odpowietrzaniem hamulców?

Jak wygląda schemat układu hamulcowego?

Biorąc pod uwagę budowę i zasadę działania możemy wyróżnić trzy rodzaje układów hamulcowych: tarczowy, bębnowy i taśmowy. Ze względu na rodzaj uruchomienia wyróżnia się układy hamulcowe hydrauliczne, układy hamulcowe pneumatyczne, układy hamulcowe mechaniczne oraz układy hamulcowe mieszane.

Budowa układu hamulcowego jest dosyć skomplikowana i najczęściej składa się z wielu elementów. Są to m.in. pedał hamulca, za pomocą którego rozpoczyna się hamowanie, zaciski, tarcze i klocki hamulcowe, które powinny być regularnie sprawdzane i wymieniane w przypadku zużycia, pompa hamulcowa, która wytwarza ciśnienie w układzie hamulcowym czy płyn hamulcowy, który przenosi ciśnienie z pompy hamulcowej do zacisków lub cylinderków.

Zobacz także: Budowa, działanie i awarie klocków hamulcowych

Rodzaje układów hamulcowych

W zależności od typu pojazdu budowa układu hamulcowego może być różna.  W budowie hydraulicznego układu hamulcowego najważniejsza jest pompa hamulcowa. W chwili naciśnięcia pedału hamulca w całym układzie tłoczony jest płyn hamulcowy, który jest transportowany do tłoków znajdujących się w kołach, co powoduje ich zatrzymanie.

Dzięki budowie tarczowego układu hamulcowego, w który wyposażone są nowsze samochody, po wciśnięciu pedału hamulca tłoczki, umieszczone wewnątrz zacisku, dociskają klocki hamulcowe do tarcz połączonych z kołem. Ruch koła zwalnia, a po pewnym czasie całkowicie ustaje.

Budowa pneumatycznego układu hamulcowego wykorzystywana jest głównie w samochodach ciężarowych czy pociągach. System ten pozwala na uzyskanie naprawdę wysokiego ciśnienia w układzie, które jest potrzebne do wyhamowania pojazdu.

Jak sprawdzić ABS w samochodzie?

ABS to system zapobiegający blokowaniu kół, który składa się z 3 głównych elementów: modulatora ciśnienia, czujnika prędkości obrotowej i sterownika. Ich zadaniem jest regulowanie prędkości obrotowej kół, żeby samochód nie wpadł w poślizg.

Objawy uszkodzonego systemu ABS możemy zauważyć podczas jazdy. Usterki ABS w samochodzie uwidaczniają się np. zmniejszonym skutkiem hamowania, dłuższą drogą hamowania czy wyciekiem płynu hamulcowego. Warto pamiętać, by od czasu do czasu sprawdzać stan systemu ABS.

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy?

Jeżeli zauważymy, że układ hamulcowy w naszym pojeździe nie działa prawidłowo, mimo że stan klocków i tarcz jest w porządku, a płyn hamulcowy został wymieniony, może się okazać, że konieczne będzie odpowietrzenie hamulców.  Podczas odpowietrzania układu hamulcowego ważna jest kolejność wykonywanych czynności, która będzie się różnić w przypadku odpowietrzania hamulców z ABS.  Kolejność odpowietrzania hamulców z ABS wygląda następująco: pompa hamulcowa, lewe koło przednie, prawe koło przednie, prawe koło tylne i lewe koło tylne. W przypadku odpowietrzania układu hamulcowego bez systemu ABS kolejność prezentuje się tak: prawe tylne koło, lewe tylne koło, prawe przednie koło i lewe przednie koło (znajduje się najbliżej pompy hamulcowej).

Odpowietrzanie hamulców – dlaczego jest ważne?

Naprawa układu hamulcowego, odpowietrzanie hamulców z ABS czy bez są czasochłonne i wymagają umiejętności. Należy jednak dbać o układ hamulcowy w naszym samochodzie, ponieważ odpowiada on za bezpieczeństwo nasze i wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Zapraszamy do IRMAR Serwis w Krakowie na serwis układu hamulcowego!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...