Układ hamulcowy – jak samodzielnie zidentyfikować awarie

Układ hamulcowy - jak samodzielnie zidentyfikować awarie

Wbrew obiegowej opinii, to nie prędkość zabija, ale nagła jej utrata. To właśnie dlatego układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych w całej konstrukcji samochodu. Pozwala on kontrolować prędkość, zatrzymać się przed przeszkodą czy też uniknąć kolizji z pieszym. Umiejętność samodzielnego stwierdzenia awarii którejś części układu hamulcowego może zapobiec tragedii. Po czym poznać, że trzeba zainteresować się hamulcami? 

Klocki hamulcowe 

To elementy, które poprzez zaciskanie się na obrotowej tarczy hamulcowej powodują wytracanie prędkości i w efekcie zatrzymanie się pojazdu. Są to części eksploatacyjne o ograniczonej żywotności. Wewnętrzna powierzchnia klocków hamulcowych pokryta jest materiałem ciernym, który trze o powierzchnię tarczy. Z czasem materiał ten ulega zużyciu i nie pełni już swojej funkcji we właściwy sposób. O konieczności wymiany klocków hamulcowych można dowiedzieć się na podstawie dość oczywistych objawów. Po pierwsze: samochód będzie hamował dużo mniej efektywnie, niż zazwyczaj. Po drugie, w momencie, w którym okładzina cierna zetrze się zupełnie, o tarczę hamulcową będzie tarł metalowy fundament klocka. Dźwięk tarcia metalu o metal ciężko jest zignorować. 

Tarcze hamulcowe 

Tarcze hamulcowe współpracują z klockami i to na ich powierzchni generuje się tarcie, pozwalające wytracić prędkość. Mają one formę metalowych dysków, czasami z nawierconymi otworami lub specjalnymi rowkami odprowadzającymi wodę. Tarcze mogą ulec uszkodzeniu na różne sposoby: poprzez drobiny piasku i kamieni, które tworzą w nich rowki, w efekcie przegrzania, czy też wjechania nagrzanymi tarczami do kałuży. Tarcze mają też tendencję do korozji. Co jakiś czas należy sprawdzać, jak optycznie wygląda tarcza. Jeśli jest skorodowana lub wyraźnie cienka, już czas na jej wymianę. Odkształcenia tarczy mogą również powodować specyficzne bicie, obniżenie zdolności hamowania oraz skrócenie żywotności klocków hamulcowych. 

Płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy przenosi ciśnienie z pompy hamulcowej do zacisków lub cylinderków. Jako, że ma on właściwości higroskopijne, z czasem wzrasta w nich zawartość wody. Kiedy przekroczy 1%, konieczna jest wymiana płynu. Nadmiar wody może prowadzić do powstawania korków parowych, co znacznie obniża skuteczność hamowania. Maksymalny okres eksploatacji płynu hamulcowego wynosi ok 2 lata /60 tys. km, toteż warto go sprawdzać przy okresowej kontroli pojazdu.

Najnowsze wpisy

Czy ubezpieczenie assisstance jest warte swojej ceny

Czy ubezpieczenie assisstance jest warte swojej ceny

Wśród wielu Polaków nadal panuje przekonanie, że jeśli chodzi o ubezpieczenie samochodu, sprawa zamyka się na OC. Jest ...
Auto-detailing na sezon jesień/zima. Czy warto?

Auto-detailing na sezon jesień/zima. Czy warto?

Zima to bezwzględnie najtrudniejszy i najbardziej szkodliwy dla samochodu okres w roku. Niskie temperatury, wilgotność, sól drogowa, błoto ...
Konserwacja karoserii uszczelek i podwozia teraz szczególnie ważne

Konserwacja karoserii uszczelek i podwozia teraz szczególnie ważne

Okres zimowy to dla pojazdu czas konfrontacji ze zmienną temperaturą, dużą wilgotnością, solą drogową oraz zabrudzonym błotem pośniegowym. ...