Stabilizacja toru jazdy – wszystko, co musisz widzieć o systemie Electronic Stability Program

Stabilizacja toru jazdy – wszystko, co musisz widzieć o systemie Electronic Stability Program

Electronic Stability Program, czyli ESP, to zaawansowany system wspomagania jazdy, który pomaga kierowcy w momencie, kiedy cały pojazd wpadnie w poślizg. Pomimo iż zadebiutował dopiero w 1995 r. i początkowo był montowany tylko w samochodach z najwyższej półki, dzisiaj stał się już niemal standardem. Do czego służy i na jakiej zasadzie działa ESP? Przeczytaj i sprawdź!

ESP – budowa i zastosowanie

ESP po raz pierwszy pojawił się w Mercedesie S600, ale już niedługo system ten zaczął stosować Lexus, BMW czy Cadillac. Dzisiaj praktycznie każdy nowy samochód posiada ESP. System ten składa się z trzech elementów: pompy hydraulicznej, układu sterującego oraz sieci czujników, takich jak czujnik prędkości jazdy, czujnik skrętu kierownicy czy czujnik prędkości obrotowej koła.

System ESP włącza się w momencie, kiedy pojazd „wypada” poza obrany przez kierującego tor jazdy. Najczęściej sytuacja taka ma miejsce w momencie mocnego poślizgu. ESP znacznie częściej uruchamia się w zimie, kiedy warunki drogowe są trudne i nawet nieznacznie wyższa prędkość może doprowadzić do zupełnej utraty przyczepności z podłożem. Nie znaczy to jednak, że w letnich warunkach ESP jest bezużyteczny. Znajduje on zastosowanie w trakcie bardzo gwałtownego omijania przeszkód, zapewniając kierowcy kontrolę nad pojazdem i minimalizując niebezpieczeństwo.

Zasada działania ESP

Kiedy któreś z kół wpada w poślizg, samochód jest stabilizowany przez kontrolę trakcji. Jednak kiedy cały pojazd wypada z toru jazdy, wówczas do gry włącza się ESP. System odbiera sygnały z czujników, a zwłaszcza z czujnika mierzącego kąt skrętu kierownicy oraz czujnik prędkości pojazdu. Na tej podstawie określa on, jaki był założony przez kierowcę pożądany tor jazdy. Następnie korzysta on z informacji pochodzących z czujnika pomiaru przyspieszenia bocznego oraz prędkości obrotowej koła. Dzięki porównaniu tych dwóch zestawów danych, określa on różnicę pomiędzy pożądanym i faktycznym torem jazdy i uruchamia procedury mające skorygować ten tor. O tym, że system pracuje, informuje żółta kontrolka ze skrótem ESP na desce rozdzielczej. Praca systemu polega na odpowiednim przyhamowaniu kół oraz redukcji momentu obrotowego silnika, dzięki czemu pojazd wraca na pożądany tor jazdy. Można więc do pewnego stopnia porównać ten system do awaryjnego „autopilota”, gdyż na krótki moment podejmuje on za kierowcę decyzję o hamowaniu kół oraz ilości gazu. Kiedy samochód ustabilizuje swój tor jazdy, system kończy pracę i wyłącza się, a kierowca znów ma pełną kontrolę nad pojazdem.

Najnowsze wpisy

Kiedy łańcuchy na koła

Kiedy łańcuchy na koła

Łańcuchy śniegowe kojarzą nam się z wyjazdem w wysokie góry. Tymczasem są sytuacje, w których wystarczy niewielkie nachylenie ...
Wymiana oleju – dlaczego jest tak ważne, aby zadbać o silnik samochodu

Wymiana oleju – dlaczego jest tak ważne, aby zadbać o silnik samochodu

Jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w naszym samochodzie jest olej silnikowy, który odpowiada za prawidłową pracę jednostki napędowej. ...
Za co można dostać mandat zimą

Za co można dostać mandat zimą

Wraz z rozpoczęciem 2022 roku uwagę kierowców zaprząta nowy taryfikator mandatów, karnych, jakie można dostać na drodze. Przy ...