Samodzielna naprawa niewielkich ubytków lakieru, czyli pasta polerska, drobnoziarnisty papier ścierny i wosk

jack-douglass-tmhLbZ2g_lE-unsplash (1)

Niewielkie ubytki lakieru, rysy, drobne otarcia oraz wykwity korozji to problemy, z którymi właściciel samochodu może poradzić sobie samodzielnie – szybko i niskim kosztem. Warto jednak upewnić się, że jesteśmy w stanie usunąć te usterki w sposób, który będzie zadowalający estetycznie. W przeciwnym razie, lepiej zlecić naprawę profesjonalistom, ponieważ nieumiejętne użycie papieru ściernego czy pasty polerskiej może spowodować więcej strat niż pożytku.

Co zrobić z zarysowaniami na lakierze?

Z płytkimi rysami najlepiej poradzi sobie pasta lekkościerna. Przed użyciem tego typu produktu, należy dokładnie umyć i wysuszyć zarysowany fragment karoserii, a następnie miękką szmatką rozetrzeć na nim pastę aż do uzyskania połysku na powłoce lakieru. Nie wolno zapominać przy tym również o aplikacji wosku ochronnego, który wypełni pozostałości rys. W przypadku głębszych uszkodzeń tego typu konieczne może być oczyszczenie danego miejsca drobnoziarnistym papierem ściernym. Następnie uszkodzony fragment karoserii odtłuszczamy benzyną ekstrakcyjną, gruntujemy podkładem i lakierujemy. 

Co zrobić z otarciami i odpryskami lakieru?

Otarcia i odpryski to niezwykle częste usterki, które pojawiają się zazwyczaj w okolicy drzwi, progów i słupków pojazdu. Są to bowiem newralgiczne miejsca, w które uderzamy i które ocieramy nogami podczas wchodzenia i wychodzenia z samochodu. Jeżeli obszary uszkodzeń nie są duże, a lakier został wytarty do podkładu i nie widać na nim śladów korozji, wystarczy odtłuścić te fragmenty benzyną ekstrakcyjną i położyć na nich nowy lakier, aby zamaskować wszelkie ubytki. 

Co zrobić z wykwitami korozji?

Jeśli otarty lub odpryśnięty element karoserii niszczy rdza, należy pozbyć się jej, zanim przystąpimy do malowania. Małe obszary możemy usunąć samodzielnie za pomocą grubego papieru ściernego. Zaatakowany korozją fragment czyścimy do gołej blachy i malujemy podkładem antykorozyjnym, a następnie farbą. Duże obszary rdzy to już zadanie dla lakiernika, który posiada wiedzę i doświadczenie niezbędne dla położenia w miejscu ubytku odpowiedniej łaty. 

Poza prawidłową techniką naprawy równie istotny jest także dobór odpowiednich produktów, które zagwarantują zabiegom dobre efekty wizualne nawet w warunkach domowych. Wybierajmy zatem lakiery i podkłady w sprayu, które aplikuje się równomiernie, bez smug i widocznych pociągnięć pędzla. Te w słoiczku nadają się najlepiej do miejscowych zaprawek i mało widocznych miejsc na karoserii. Z kolei papiery ścierne dobierajmy stopniem gradacji. Grubość 80 dedykowana jest oczyszczaniu z korozji, a 360 bardzo głębokim rysom. Do wyrównywania podkładu przed nałożeniem lakieru przyda się także delikatny papier wodny o grubości 500 – 800.

Najnowsze wpisy

Wraz z nową porą roku nadciąga typowa plucha. Jak wspomóc nasze wycieraczki?

Gdy przychodzi jesień, deszcz towarzyszy nam częściej, a dzień staje się coraz krótszy. U wielu z nas powoduje ...

Otrzymałeś komunikat o konieczności zmiany oleju? Przeczytaj, dlaczego nie można z tym zwlekać!

Komunikaty pojawiające się na desce rozdzielczej dzielą się na kilka rodzajów. Niektóre pełnią tylko funkcję informacyjną, inne natomiast ...

Spawanie aluminium – MIG czy TIG? Czym się różnią?

Każdy rodzaj materiału wymagać będzie właściwej techniki łączenia, jak i użycia różnorodnych gazów osłonowych, ażeby móc uniknąć nieprawidłowości ...