Renowacja lakieru samochodowego – czy warto robić to samemu?

Korekta lakieru czy warto robić to samemu

W ostatnich latach coraz więcej osób zaczęło interesować się detailingiem samochodu. Renowacja lakieru samochodowego pozwala przywrócić głębię koloru i piękny blask lakieru. Nawet w starszych samochodach. Wielu osobom wydaje się: korekta lakieru to tylko polerowanie lakieru samochodowego przy użyciu dostępnych kosmetyków. Mogę to zrobić samodzielnie! Prawda jest jednak zupełnie inna. Profesjonalna korekta lakieru wymaga odpowiedniej wiedzy, doświadczenia, dobrych narzędzi i odpowiednio dobranych past oraz padów polerskich.

Czy naprawa lakieru samochodowego jest możliwa w Twoim samochodzie?

To nieprawda, że renowacja lakieru samochodowego może zostać przeprowadzona w każdym samochodzie.

W jakich autach nie można korygować lakieru? Odpowiadamy:

  • w pojazdach ze śladami korozji (nalotami, bąblami itd.);
  • w pojazdach, w których są odpryski lakieru (np. typowe na przedniej masce, od uderzeń mikrokamieni);
  • w autach, gdzie dochodzi do odparzeń lakieru bezbarwnego/odklejania się lakieru bezbarwnego (tak zwanego klaru/clearu);
  • w autach, gdzie są bardzo głębokie rysy, dochodzące aż do lakieru podkładowego.

W takich samochodach niezbędna jest naprawa lakieru samochodowego. W przypadku nalotów korozji konieczne jest jej usunięcie, naprawa poszycia auta i sprawdzenie, czy rdzy nie ma pod spodem (w profilach zamkniętych, od wewnętrznej strony blach poszycia).

Przeczytaj również: Myć albo nie być – jak dbać o auta zimą?

Czy renowacja lakieru samochodowego usuwa wszystkie uszkodzenia?

Nie wszystko da się skorygować. W przypadku głębokich rys stosuje się polerowanie lakieru samochodowego, które ma na celu zmniejszenie widoczności danej rysy (czyli np. spolerowanie jej ostrych kształtów, powodujących załamania światła). Zastosowanie odpowiedniej metody pozwala zmniejszyć widoczność całkiem sporych rys.

Nie da się skorygować lakieru, który nie był lakierem fabrycznym, tylko np. został położony przez amatora (amatorskie malowanie sprayem, czy kompresorem, np. bez odpowiedniego wygrzania). W tym przypadku nawet najlepsza naprawa lakieru samochodowego nic nie pomoże. Odnowa lakieru samochodowego będzie możliwa po właściwym położeniu lakieru, przez specjalistę i odpowiednim jego wygrzaniu.

Zanim zdecydujesz się na renowację lakieru w swoim aucie, musisz dokładnie wiedzieć, co to jest i co obejmuje.

Korekta lakieru – co to jest?

Współczesny samochód ma trzy warstwy lakieru, nałożone na karoserię, zabezpieczoną już antykorozyjnie (np. cynkiem). Te warstwy to:

  • Lakier podkładowy, który wyrównuje nierówności i zapewnia przyczepność dla lakieru kolorowego;
  • Lakier właściwy, kolorowy, nadający barwę.
  • Lakier bezbarwny, stanowiący warstwę zewnętrzną powłoki lakierniczej. Zapewnia błysk i ochronę przed uszkodzeniami oraz korozją.

Łączna grubość powłoki lakierniczej we współczesnym aucie to od 80 do 160 mikronów (w zależności od miejsca na karoserii, producenta samochodu itd.).

To właśnie na lakierze bezbarwnym pojawiają się ryski, hologramy (ryski w formie okręgów), przebarwienia (np. od ptasich odchodów). To lakier bezbarwny blaknie, przez co auto traci połysk i głębię koloru. Naprawa lakieru samochodowego dotyczy prac, przeprowadzonych na lakierze bezbarwnym.

Renowacja lakieru samochodowego to w skrócie, usunięcie zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego (klaru). Ma to na celu przywrócenie blasku i zamaskowanie/usunięcie rys oraz hologramów. Następnie, kiedy lakier jest już w stanie idealnym, nakłada się na niego zabezpieczenie. Idealna jest powłoka ceramiczna, która tworzy dodatkową (krzemowo – tytanową) warstwę ochronną na lakierze, o połysku charakterystycznym dla szkła. Korekta lakieru przed i po pokazuje, jak świetny efekt można osiągnąć. Bez względu na to, jaki auto ma wiek. Jego lakier musi jednak nadawać się do korekty.

Na czym polega korekta lakieru w samochodzie

Profesjonalna korekta lakieru, przeprowadzona w warsztacie, przy użyciu odpowiednio dobranych środków, to nie jest ręczne polerowanie samochodu lekkościerną pastą z woskiem. To proces, który wymaga bardzo dużej precyzji i doświadczenia. Lakier można uszkodzić, przegrzać, można zrobić jeszcze większe rysy.

Renowacja lakieru w samochodzie – krok po kroku

  1. Inspekcja stanu powłoki lakierniczej w samochodzie. Wykonuje się ją z użyciem bardzo silnej lampy, pod różnymi kątami.
  2. Przygotowanie lakieru do korekty (jeśli spełnia wymagania i nie wymaga naprawy). Co to obejmuje? Dokładne mycie, dekontaminacja, odtłuszczenie, glinkowanie, usuwanie śladów smoły i pyłu z klocków.
  3. Korekta szyb (z użyciem tlenku ceru) w celu usunięcia rysek.
  4. Przygotowanie odpowiednich narzędzi (polerka obrotowa lub oscylacyjna).
  5. Przygotowanie odpowiednich środków do pracy (pasty polerskie o odpowiedniej gradacji, pady polerskie – ścierające, średnie, wykończeniowe).
  6. Stopniowe prace na małych fragmentach lakieru, przy użyciu odpowiednich padów i past, mające na celu usunięcie rys i hologramów, a także zamaskowanie dużych rys.
  7. Prace wykończeniowe, mające na celu nadanie blasku (polerowanie pastami i padami o niskim/najniższym poziomie agresywności).
  8. Nałożenie powłoki ceramicznej, a następnie jej wypolerowanie.
  9. Wyschnięcie powłoki ceramicznej. Nałożenie drugiej warstwy i wypolerowanie.

Tak wygląda pełna korekta lakieru.

Dlaczego nie warto przeprowadzać korekty lakieru samodzielnie?

Można spowodować bardzo dużo uszkodzeń lakieru – nowe rysy, nowe hologramy, przegrzanie lakieru, zdarcie lakieru i uszkodzenia. Do pracy potrzebne jest duże doświadczenie, odpowiednie narzędzia i kosmetyki.  Trzeba umieć odpowiednio dobrać środki do uszkodzeń lakieru.  I trzeba kupić narzędzia.

Profesjonalna korekta lakieru wymaga idealnego posługiwania się polerką. Do tego potrzebne jest bardzo duże doświadczenie.

Ręczne polerowanie samochodu kontra prace w profesjonalnym warsztacie

Ręczne polerowanie samochodu obejmuje najczęściej prace z pastą polerską, na bazie wosku, z delikatnym ścierniwem. Taka pasta pozwala delikatnie odświeżyć stary lakier i trochę go nabłyszczyć. Nie ma to jednak nic wspólnego z prawdziwą korektą lakieru.

Kompleksowa renowacja lakieru samochodowego – w Irmar

Chcesz odświeżyć wygląd lakieru, usunąć uszkodzenia i przywrócić blask swojemu autu? Chcesz zabezpieczyć trwale (na kilka lat) lakier przed uszkodzeniami?
Chcesz zminimalizować konieczność mycia i woskowania auta?  Odwiedź nasz warsztat. Nasi specjaliści dokonają inspekcji lakieru w Twoim aucie i przedstawią Ci gotowe rozwiązania. Pełna korekta lakieru jest możliwa tylko w specjalistycznym warsztacie.

W naszej ofercie znajduje się nowoczesna myjnia, która z pewnością nie uszkodzi lakieru Twojego auta – sprawdź myjnia parowa w Irmar.

Najnowsze wpisy

Jak działa układ chłodzenia w samochodzie?

Czy wiesz, jak działa układ chłodzenia silnika Twojego auta? Czy wiesz, jakie elementy układu chłodzenia są stosowane przez ...

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...