Jak walczyć z korozją na karoserii?

Jak walczyć z korozją na karoserii

Rdza na samochodzie to oznaka poważnych problemów. Korozja może doprowadzić do całkowitego zniszczenia auta. Jeśli na karoserii samochodu są ślady korozji, można być niemal pewnym, że korozja jest też pod spodem. I atakuje miejsca, mające wpływ na integralność całej konstrukcji. Co to jest korozja? Jak usunąć rdzę z samochodu? Co na rdzę w samochodzie, żeby pokonać największego wroga aut?

Co to jest korozja? Czym jest największy wróg samochodów? Największym wrogiem aut jest korozja elektrochemiczna. Powstaje ona na skutek reakcji chemicznych, procesów elektrochemicznych, zjawisk mikrobiologicznych i fizycznych. Mówiąc prostszym językiem, najczęściej wywołuje ją wilgoć, czyli woda, która niesie ze sobą różne zanieczyszczenia i drobinki. Korozja wywołuje naloty na zewnątrz karoserii. W kolejnych fazach powstają bąble, a potem dziury. Materiał traci swoją wytrzymałość i funkcje ochronne. Tak, korozja może całkowicie zniszczyć auto.

Rdza na samochodzie – gdzie występuje najczęściej?

Często mówi się o tym, że rdza atakuje podwozie i progi auta. Korozja w aucie (w profilach zamkniętych, jest skrajnie niebezpieczna). Jednak w tym artykule zajmujemy się atakami korozji na nadwoziu samochodu. Rdza na samochodzie pojawia się najczęściej w takich miejscach, jak okolice nadkoli, dolna część drzwi, maski, progi, pod listwami ozdobnymi i ochronnymi, oraz w miejscach na dachu, gdzie płynie woda. Rdza na drzwiach samochodu może doprowadzić do całkowitej utraty szczelności i zniszczenia drzwi auta. Rdza na progach najczęściej oznacza, że wnętrze profilu zamkniętego jest już zaatakowane przez korozję. Rdza może też całkowicie zniszczyć zawiasy drzwi.

Rdza w aucie – skąd bierze się rdza na nadwoziu samochodu?

Rdza na nadwoziu auta jest najczęściej skutkiem niedbałości ze strony właściciela samochodu. Kiedy najczęściej pojawia się rdza?

  • Kiedy auto było rzadko myte, albo nie było myte w ogóle;
  • Kiedy samochód nie był nigdy zabezpieczany przed korozją, za pomocą wosku, szamponu z woskiem, albo ceramiki;
  • Kiedy auto zostało uszkodzone w wypadku/kolizji i doszło do uszkodzenia fabrycznej warstwy antykorozyjnej;
  • Gdy auto było narażone na podwyższone działanie wilgoci (trzymanie pojazdu na wilgotnym terenie, auto po powodzi albo po zalaniu);
  • Gdy samochód miał rysy i odpryski na lakierze, które nie zostały odpowiednio zabezpieczone. Doszło do uszkodzenia warstwy podkładowej i rdza zaatakowała blachę auta.

Co na rdzę w samochodzie?

Usuwanie rdzy z nadwozia samochodu to skomplikowany i wieloetapowy proces. Sposób naprawy zależy od rodzaju uszkodzeń, spowodowanych przez korozję. Jak usunąć rdzę z samochodu domowym sposobem?

  • Pierwszy etap to usunięcie nalotów rdzy. Można zastosować preparat na rdzę do auta (spray na rdzę do samochodu), który zobojętnia istniejącą rdzę. Jednak lepszy efekt uda się osiągnąć, jeśli rdza zostanie usunięta mechanicznie. W jaki sposób? Rdza na aucie powinna zostać usunięcia papierem ściernym albo szczotką drucianą, którą można zamontować na wiertarce.
  • Korozja w samochodzie, widoczna na nadwoziu, może oznaczać, że rdza pojawiła się także od spodu. Np. wewnątrz progów albo wewnątrz drzwi. Trzeba to sprawdzić. Niezbędny jest preparat na rdzę w aucie, do konserwacji profili zamkniętych. Tego typu środek na rdzę w aucie wstrzykuje się do wnętrza profilu, za pomocą specjalnej rurki. Środek powinien zobojętnić istniejącą rdzę i zabezpieczyć wnętrze profilu przed powstaniem nowej rdzy. Preparat na rdzę do samochodu warto także wprowadzić do dolnej części drzwi i tylnej klapy, za pomocą otworów, służących do usuwania wody (trzeba zdemontować gumowe zaślepki).
  • Po całkowitym usunięciu śladów rdzy, trzeba sprawdzić, czy nie będzie trzeba odbudować karoserii auta. Taka konieczność pojawia się wtedy, gdy rdza spowodowała powstanie dziur. Jak postępować w takim przypadku?

Niezbędne jest zastosowanie żywicy i mat z tworzywa sztucznego, aby odbudować ciągłość elementu karoserii samochodu. Po zaschnięciu żywicy nakłada się jej kolejne warstwy, aż do uzyskania właściwej odporności. Kolejny krok to nałożenie szpachli i wygładzenie jej do takiego stanu, aby uzyskać gładką powierzchnię z resztą elementu karoserii.

Farba na rdzę, lakier bezbarwny i… Co powinien zawierać zestaw naprawczy?

W przypadku powierzchownych ataków korozji sprawa jest prostsza. Wystarczy kupić zestaw naprawczy na rdzę do auta (często jest nazywany zestawem zaprawkowym) i zastosować go zgodnie z wymienionymi niżej zasadami.

  • Zestaw powinien zawierać lakier podkładowy, lakier właściwy i lakier bezbarwny.
  • Farba na rdzę do samochodu powinna zostać dobrana zgodnie z kodem koloru zapisanym w numerze VIN auta.
  • Lakier na rdzę do samochodu bezbarwny ma za zadanie nadać lakierowi właściwemu połysk i chronić go przed uszkodzeniami.

Jak to wszystko zastosować? Najpierw miejsce naprawy trzeba odpowiednio odtłuścić, stosując odtłuszczacz w płynie. Po wyschnięciu miejsce naprawy pokrywa się lakierem podkładowym (podkładowy lakier na rdzę do samochodu, można zastosować także podkład na rdzę do samochodu w sprayu). Oczywiście, przed rozpoczęciem prac, należy zabezpieczyć pozostałe elementy nadwozia i przygotować miejsce do pracy, zabezpieczone przed działaniem kurzu, pyłów i wilgoci.

  • Po wyschnięciu lakieru podkładowego, nakłada się warstwę lakieru kolorowego. Po jego wyschnięciu (minimum godzinę) można nałożyć kolejną, aby uzyskać ładne i równe pokrycie kolorem.
  • Kiedy lakier właściwy wyschnie, niezbędne jest zastosowanie lakieru bezbarwnego. Trzeba nałożyć kilka warstw i poczekać, aż wyschną.
  • Po 24 godzinach lakier bezbarwny należy wypolerować, aby nadać mu odpowiedni błysk.

Rdza na karoserii może oznaczać, że auto zostało zaatakowane także w innych miejscach. Jak zabezpieczyć rdzę na samochodzie, np. na podwoziu? Zapraszamy do Irmar. Nasi specjaliści przeprowadzą piaskowanie podwozia, a następnie nałożą na nie nowoczesny preparat przeciwko rdzy. Profesjonalna konserwacja podwozia pozwoli na jego skuteczne zabezpieczenie przed rdzą na wiele lat!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...