Profesjonalna konserwacja podwozia – dlaczego zabezpieczenie podwozia jest tak ważne?
Największym wrogiem samochodów jest korozja. Atakuje ona najważniejsze elementy auta, osłabia konstrukcję pojazdu i może doprowadzić do całkowitego zniszczenia samochodu. Profesjonalna konserwacja podwozia auta zabezpiecza pojazd przed atakami korozji na lata. Zabezpieczenie podwozia jest skuteczne tylko wtedy, gdy pojazd jest odpowiednio przygotowany do konserwacji, a do tego zostaną użyte odpowiednie środki konserwujące.
Dlaczego korozja jest tak niebezpieczna dla podwozia samochodu? Podwozie auta to kręgosłup samochodu. Do podwozia mocowane jest zawieszenie i napęd auta. Do podwozia montowane jest nadwozie auta, mieszczące kabinę pasażerską. Podwozie wykonane jest z wytrzymałej, ale cienkiej blachy. Uzyskuje ona wytrzymałość głównie na bazie odpowiedniego wytłaczania i formowania. Podwozie jest wzmacniane dodatkowymi elementami, np. podłużnicami. W samochodach terenowych, SUV i pickupach stosuje się stalowe ramy, które są bardziej wytrzymałe, niż standardowe podwozie w samochodzie z nadwoziem samonośnym. Jednak zarówno podwozie, jak i rama, są narażone na ataki korozji. Co się stanie, jeśli podwozie będzie mocno skorodowane? Rdza osłabia całą konstrukcję, przez co pojazd w razie wypadku łatwiej ulega deformacjom. Mogą pojawić się dziury w podłodze auta. W skrajnych przypadkach zawieszenie samochodu (np. amortyzatory) „wpadną” do środka pojazdu. Korozja nie zawsze jest widoczna. Czasami na zewnątrz auta widoczne są tylko delikatne naloty. Przykładem mogą być progi auta. Tymczasem pod nimi korozja może już niszczyć ważne elementy, takie jak podciągi, które mocują nadwozie do podwozia.
Na początek odpowiemy na najważniejsze pytania, dotyczące konserwowania podwozia w samochodzie.
Przeczytaj również: Wszystko, co warto wiedzieć o przygotowaniu auta na zimę
Konserwacja podwozia – w pytaniach i odpowiedziach
Na czym polega konserwacja podwozia? To proces, w trakcie którego podwozie auta poddawane jest dokładnej inspekcji. Sprawdza się, czy na podwoziu występują ślady korozji. Jeśli tak, trzeba je usunąć (mechanicznie i chemicznie), a istniejącą rdzę zobojętnić specjalnymi środkami chemicznymi. Podwozie jest czyszczone (metodą piaskowania). Następnie nakłada się środki, chroniące przed korozją.
Jak konserwować podwozie samochodu za pomocą wosku? Jedną z popularnych metod jest stosowanie wosków do konserwacji podwozia. Nakłada się je po piaskowaniu i czeka, aż wyschną. Zabezpieczenie podwozia woskiem to dobre rozwiązanie. Jednak bardziej skuteczne mogą okazać się środki typu baranek, albo chemiczne typu alucynk.
Jak zabezpieczyć podwozie samochodu za pomocą tzw. baranka? Baranek nakłada się partiami, po oczyszczeniu (piaskowaniu podwozia). Specjaliści nakładają go za pomocą pistoletów natryskowych. Po dokładnym pokryciu podwozia czeka się, aż baranek wyschnie. Baranek tworzy warstwę antykorozyjną i równocześnie chroni przed uderzeniami kamieni, a także nieco wycisza.
Na czym polega konserwacja podwozia z użyciem alucynku? Po piaskowaniu podwozia, podwozie pokrywa się preparatem w sprayu, zawierającym cynk i aluminium. Nakłada się go tak samo, jak lakier.
Piaskowanie podwozia – czy warto? Zdecydowanie tak. Piaskowanie podwozia skutecznie usuwa wszelakiego typu zanieczyszczenia i tzw. lekką rdzę.
Ile trwa konserwacja podwozia? Zazwyczaj trwa to kilka godzin. Trzeba dokładnie oczyścić podwozie i poczekać, aż nałożone później środki wyschną. Jeśli na podwoziu są ślady rdzy, to cała naprawa znacząco się wydłuża.
Konserwacja podwozia samodzielnie – czy to się opłaca?
Wszystkie prace rozpoczynają się od dokładnego oczyszczenia podwozia auta. Najlepsza metoda to piaskowanie podwozia samochodu. Kruszynki czystego piasku, pod dużym ciśnieniem uderzają w podwozie, czyszcząc je z zanieczyszczeń i z nalotów korozji. Czasami na forach internetowych można spotkać się z pytaniami „piaskowanie podwozia – czy warto?”. Warto. Odpowiednie przygotowanie podłoża to klucz do sukcesu i osiągnięcia trwałego efektu.
Jak zabezpieczyć podwozie? Potrzebne są środki do konserwacji podwozia
Samodzielna konserwacja podwozia jest bardzo trudna do wykonania. Przede wszystkim, osoba chcąca to samodzielnie wykonać, nie ma wygodnego dostępu do podwozia auta. Potrzebny jest kanał albo podnośnik. Druga sprawa to czyszczenie. Ktoś, kto chce samochodzielnie konserwować podwozie, nie może go dokładnie oczyścić. Można co prawda pojechać na myjnię, która oferuje mycie podwozia. Jednak niemożliwe będzie piaskowanie podwozia samochodu. Środki do konserwacji podwozia, dla amatorów, są zazwyczaj dostępne tylko w sprayu. Profesjonaliści korzystają z pistoletów natryskowych, zasilanych kompresorami, co zapewnia łatwe rozprowadzanie środka.
Przeczytaj również: Korozja atakuje nie tylko podwozie, ale i karoserię. Jak temu zapobiec?
Zabezpieczenie podwozia samochodu, które już jest zaatakowane przez korozję
Im szybciej odwiedzi się warsztat, tym lepiej. Nie zawsze to obecny posiadacz auta jest winien. Właściwa konserwacja samochodu mogła zostać zaniedbana przed poprzedniego właściciela auta. Auto, które ma już ślady korozji, trzeba odpowiednio uratować. Nie jest możliwa konserwacja podwozia na rdzę. Rdza musi zostać usunięta i zobojętniona. Warto pamiętać, że czasami powodami pojawiania się rdzy jest powypadkowa przeszłość auta, albo to, że pojazd był po powodzi.
Konserwacja podwozia z piaskowaniem – w profesjonalnym warsztacie
Zapraszamy do serwisu Irmar. Nasi specjaliści dokładnie obejrzą Twój samochód i sprawdzą, czy są na nim ślady korozji i czy trzeba je w jakiś skuteczny sposób usunąć. Następnie zostanie wykonana profesjonalna konserwacja podwozia z piaskowaniem. Nasi specjaliści odpowiednio dobiorą środki.
Takie zabezpieczenie podwozia przed korozją zapewni skuteczną obronę przed rdzą nawet na 5 lat.