Katalizator spalin – działanie, awarie, naprawa

Katalizator spalin - działanie, awarie, naprawa

Każdy samochód, bez względu na to, czy jest napędzany benzyną, olejem napędowym czy gazem, powinien mieć katalizator, a właściwie reaktor katalityczny. Jest to mała, owalna, metalowa puszka, zamontowana pomiędzy silnikiem a wydechem auta. Pełni ona bardzo ważną funkcję: sprawia, że wszelkie spaliny są mniej szkodliwe dla środowiska, a tym samym i kierowców. 

Co to jest i jak działa?

Katalizatory pojawiły się już w 1986 roku, a wraz z wprowadzeniem normy emisji Euro 1 stały się obowiązkowe w UE. W Polsce posiadanie katalizatora w samochodzie jest obligatoryjne od 1995 r. Czy można jeździć samochodem z wyciętym katalizatorem? Bezwzględnie nie. Zabrania tego prawo i każdy diagnosta, który stwierdzi brak katalizatora nie powinien podbijać przeglądu technicznego. Na rynku istnieje jednak sporo firm, które katalizatory wycinają. Skąd ten proceder? 

Katalizator jest elementem dość długowiecznym, jednak kiedy nadejdzie kres jego żywotności, wymiana jest dość kosztowna. Wnętrze metalowej, owalnej puszki katalizatora skrywa zaawansowane rozwiązania, które sprawiają, że spaliny są neutralizowane. Wewnętrzna struktura katalizatora, czyli nośnik, ma przekrój plastra miodu i składa się z tysięcy kanalików. Są one pokryte porowatą powłoką pośrednią, która tworzy odpowiednie warunki do pracy powłoki właściwej, aktywnej katalitycznie. To właśnie ta powłoka, wykonana z drogich pierwiastków, takich jak platyna, rod czy palladium, robi całą „czarną robotę”, wchodząc w rekacje z pierwiastkami zawartymi w spalinach. 

Co się może zepsuć?

Katalizator jest narażony na szereg czynników, które mogą znacząco skrócić jego żywotność i spowodować awarię. Jako, że jest zamontowany pod samochodem, dość łatwo uszkodzić go mechanicznie. Ponadto wpływają do niego spaliny, które mogą mieć temperaturę nawet 600 stopni Celsjusza. Wjechanie np. w głęboką kałużę z tak rozgrzanym katalizatorem sprawi, że gwałtownie się on skurczy i skruszeje w środku. Na żywotność wpływają również awarie zapłonu, źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu, starzenie się silnika czy częsta jazda po mieście. Katalizator powinien przeżyć ok. 180-200 tys. kilometrów, ale w zależności od użytkowania jego życie może być znacznie krótsze.

Wyciąć czy wymienić? Tylko wymiana!

Wymiana reaktora katalitycznego w autoryzowanych salonach to wydatek rzędu ok. 3 000 zł. Oryginalne zamienniki są dostępne na rynku już od kilkuset do 1 500 zł. Najtańsze uniwersalne katalizatory można nabyć za 250-400 zł, jednak nie należy od nich oczekiwać cudów. Najlepszym wyborem będzie dobrej jakości oryginalny zamiennik od sprawdzonego producenta. 

Najnowsze wpisy

Z jakich ubezpieczeń można zrezygnować przy kredycie hipotecznym?

Z jakich ubezpieczeń można zrezygnować przy kredycie hipotecznym?

Kredyt hipoteczny jest dla szerokiego grona klientów jedyną możliwością nabycia nieruchomości. Rosnące koszty znacznie ograniczają możliwość nabycia mieszkania ...
Ubezpieczenie opon samochodowych - czy to ma sens

Ubezpieczenie opon samochodowych – czy to ma sens

Złapanie gumy w trasie to zmora każdego kierowcy. Nie zawsze winny musi być gwóźdź czy kawałek szkła, takie ...
Katalizator spalin - działanie, awarie, naprawa

Katalizator spalin – działanie, awarie, naprawa

Każdy samochód, bez względu na to, czy jest napędzany benzyną, olejem napędowym czy gazem, powinien mieć katalizator, a ...