Czym jest katalizator samochodowy?

katalizator-spalin-dzialanie-awarie-naprawa

Katalizatory samochodowe pojawiły się już w 1986 roku, a wraz z wprowadzeniem normy emisji Euro 1 stały się obowiązkowe w UE. Czy można więc w naszym kraju jeździć autem bez katalizatora? Bezwzględnie nie. W Polsce posiadanie katalizatora samochodowego jest obowiązkowe. Jazdy bez katalizatora zabrania prawo, a każdy diagnosta, który przegląda auto na gaz, benzyniaka lub diesela bez katalizatora nie powinien podbijać przeglądu technicznego.

Do czego służy katalizator samochodowy?

Każdy samochód, bez względu na to czy jest napędzany benzyną, olejem napędowym czy gazem, powinien mieć katalizator spalin, a właściwie reaktor katalityczny. Co to jest katalizator samochodowy? Jest to mała, owalna, metalowa puszka, zamontowana pomiędzy silnikiem, a wydechem auta. Co daje katalizator w samochodzie? Pełni bardzo ważną funkcję: sprawia, że wszelkie spaliny są mniej szkodliwe dla środowiska, a tym samym i kierowców. Gdzie znajduje się katalizator w samochodzie? W starszych typach samochodów katalizator spalin umieszczano na rurze wydechowej pod podłogą auta, obecnie katalizatory umieszcza się w kolektorze wydechowym.

Działanie katalizatora

Katalizator jest elementem dość długowiecznym, jednak kiedy nadejdzie kres jego żywotności, wymiana jest dość kosztowna. Budowa katalizatora samochodowego może wydawać się skomplikowana, bo wnętrze metalowej, owalnej puszki katalizatora skrywa zaawansowane rozwiązania, które sprawiają, że spaliny są neutralizowane. Co znajduje się w katalizatorze? Wewnętrzna struktura katalizatora samochodowego, czyli nośnik, ma przekrój plastra miodu i składa się z tysięcy kanalików. Są one pokryte porowatą powłoką pośrednią, która tworzy odpowiednie warunki do pracy powłoki właściwej, aktywnej katalitycznie. To właśnie ta powłoka, wykonana z drogich pierwiastków takich jak platyna, rod czy palladium odpowiada za wszystko, co robi katalizator. To ona robi całą „czarną robotę”, wchodząc w reakcje z pierwiastkami zawartymi w spalinach. Niestety czasami może zdarzyć się awaria katalizatora.

Zobacz także: ABS, ESP, ASR – co to znaczy i dlaczego jest ważne?

Ile wytrzymuje katalizator?

Katalizator samochodowy jest narażony na szereg czynników, które mogą znacząco skrócić jego żywotność i spowodować awarię. Jako, że jest zamontowany pod samochodem, dość łatwo uszkodzić go mechanicznie. Ponadto, wpływają do niego spaliny, które mogą mieć temperaturę nawet 600 stopni Celsjusza. Wjechanie np. w głęboką kałużę z tak rozgrzanym katalizatorem sprawi, że gwałtownie się on skurczy i skruszeje w środku. Na żywotność katalizatora samochodowego wpływają również awarie zapłonu, źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu, starzenie się silnika czy częsta jazda po mieście. Katalizator powinien przeżyć ok 180-200 tys. kilometrów, ale w zależności od użytkowania jego życie może być znacznie krótsze.

Jakie są objawy uszkodzonego katalizatora?

Przede wszystkim powinny nas zaniepokoić takie symptomy jak spadek mocy, nierówna praca silnika, zmiana koloru a nawet zapachu spalin albo głośniejsza praca pojazdu. W nowszych samochodach może wyświetlić się kontrolka wskazująca na błąd katalizatora. Aby prawidłowo ocenić czy objawy oznaczają uszkodzony katalizator najlepiej udać się do serwisu samochodowego.

Koszt wymiany katalizatora

Wymiana reaktora katalitycznego w autoryzowanych salonach to wydatek rzędu ok. 3000 zł. Oryginalne zamienniki są dostępne na rynku już od kilkaset do 1500 zł. Najtańsze uniwersalne katalizatory można nabyć za 250-400 zł, jednak nie należy od nich oczekiwać cudów. Najlepszym wyborem będzie dobrej jakości oryginalny zamiennik od sprawdzonego producenta. Zamiast posiadać auto bez katalizatora i narażać się na nieprzyjemne konsekwencje prawne, lepiej zaufać naszemu serwisowi – wymienimy uszkodzony katalizator spalin na nowy bez zbędnych kosztów.

Masz problem z innymi elementami układu wydechowego? Zapraszamy do IRMAR Serwis w Krakowie!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...