Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią w zimie?

jak-jezdzic-samochodem-z-automatyczna-skrzynia-w-zimie

Jazda automatem w zimie jest przez niektórych kierowców postrzegana jako ryzykowna. Na szczęście współczesne zimy są coraz bardziej łagodne, a jazda automatem zimą wcale nie jest niczym strasznym. Kierowca musi jedynie nauczyć się kilku podstawowych rzeczy, dotyczących obsługi auta z automatem.

Jak jeździć automatem w zimie? Przede wszystkim – nie szarżować. Musisz pamiętać o tym, że nawet najbardziej zaawansowane systemy antypoślizgowe mogą nie dać rady uratować  Cię, jeśli będziesz jechać zbyt szybko. Podobnie system przeciwzderzeniowy – on co najwyżej zmniejszy siłę uderzenia w inne auto, ale nie uratuje Cię przed wypadkiem. To Ty musisz zawsze pamiętać o tym, żeby:

  • nie jechać zbyt szybko;
  • zachowywać odpowiedni odstęp od poprzedzającego pojazdu:
  • starać się nie hamować i nie przyspieszać podczas jazdy po łukach i zakrętach dróg;
  • unikać jazdy w trakcie marznącego deszczu.

Musisz także pamiętać o tym, żeby na kołach Twojego auta znajdowały się opony zimowe albo całoroczne z homologacją zimową. Tylko wtedy możesz mówić o odpowiednim przygotowaniu auta do zimy. I wtedy możesz zacząć myśleć o tym, jak jeździć automatem w zimę.

Przeczytaj również: Jazda autem z automatyczną skrzynią biegów

Jak ruszać z miejsca automatem w trakcie zimy?

Współczesne zimy są mokre, a temperatura oscyluje wokół zera. Istnieje zatem duże zagrożenie, że staniesz przed koniecznością wyjazdu z miejsca pokrytego śliskim śniegiem albo błotem. Jak to zrobić w aucie z automatem, aby nie przegrzać oleju przekładniowego w skrzyni biegów?

  • Wyłącz system ASR – przycisk powinien znajdować się w okolicach dźwigni zmiany biegów.
  • Naciskaj pedał gazu delikatnie.
  • Jeśli Twoja skrzynia biegów ma dodatkowe oznaczenia, jak 1 lub 2 – skorzystaj z nich. Ograniczają one wybór biegów do 1 albo 2, dzięki czemu auto może łatwiej ruszyć. Wybierz je, zamiast standardowego biegu D.

Jak jeździć automatem zimą? Podczas jazdy po śliskich nawierzchniach korzystaj z trybu Winter

Jeśli Twoja skrzynia biegów ma specjalny tryb do jazdy zimowej W (od Winter), korzystaj z niego (TYLKO!) podczas jazdy po śliskich nawierzchniach. Pozwala on na przykład na znacznie sprawniejsze ruszanie ze śliskich nawierzchni, z drugiego albo z trzeciego biegu.Jednak pamiętaj, żeby nie korzystać z trybu Winter w sytuacjach, które opisaliśmy w poprzednim akapicie (wyjeżdżanie z zasp i ruszanie ze śliskich miejsc).

Pamiętaj o tym, aby trybu W używać TYLKO na śliskich nawierzchniach. Jeśli wyjedziesz ze śliskiej nawierzchni na normalną, od razu przejdź na standardowy tryb pracy skrzyni D. Tryb W jest nieekonomiczny. Jazda na nim po zwykłych drogach (nie śliskich) może spowodować przyspieszone zużycie automatycznej skrzyni biegów.

Niestety, nie wszystkie skrzynie automatyczne posiadają tryb zimowy. Są modele, które nie mają trybu W przy drążku, a mimo to mają one tryb zimowy. Jednak włącza się go inaczej. Przede wszystkim zapoznaj się z instrukcją obsługi Twojego auta – tam znajdziesz wszystkie potrzebne informacje.

Przeczytaj również: Jak jeździć samochodem zimą, żeby uniknąć wypadku?

Jak jeździć automatem zimą – o czym jeszcze pamiętać?

Jazda automatem po śniegu, oblodzonej czy pokrytej deszczem drodze niewiele różni się od jazdy innymi autami z manualnymi skrzyniami biegów. Pamiętaj o wszystkim, o czym napisaliśmy wcześniej. Jedź ostrożnie, dostosuj prędkość do warunków jazdy, zachowuj większą odległość od poprzedzającego auta, nie przyspieszaj gwałtownie, nie hamuj gwałtownie, nie wchodź gwałtownie w zakręty, staraj się nie przyspieszać i hamować podczas jazdy po zakrętach, unikaj konieczności wykonywania gwałtownych manewrów kierownicą.

I nie zapomnij o odpowiednich oponach.

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...