Na czym polega geometria kół?

Geometria kół, czyli detal, którego nie chcesz zaniedbać

Geometria kół, czyli najprościej mówiąc ich pozycja neutralna względem siebie i osi pojazdu, jest kluczowa dla zachowania nie tylko bezpieczeństwa jazdy, ale również jej komfortu. Wystarczą niewielkie odchylenia od normy, żeby nie tylko uprzykrzyć sobie podróż, ale również narazić się na koszty.

Geometria kół, a zbieżność

Pojęcie geometrii samochodu zaczyna interesować kierowców dopiero w momencie, kiedy pojawiają się ewidentne problemy z prowadzeniem pojazdu. Poza pasjonatami, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ustawione są koła samochodu, a zwłaszcza, że prawie nigdy nie są do siebie idealnie równoległe. Na całość geometrii kół składają się takie parametry jak: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Już sam stopień skomplikowania sprawia, że w kwestiach geometrii auta najlepiej jest się zwrócić do mechanika.

Zbieżność, a rozbieżność kół

Geometria samochodu to nic innego jak ułożenie kół względem siebie na  danej osi. Jeżeli koła osi przedniej są skierowane względem siebie do wewnątrz, mówimy o zbieżności. W przypadku, kiedy są skierowane do zewnątrz, mówimy o rozbieżności. Parametry zbieżności kół wyrażane są w stopniach, z dokładnością do dziesiątej, a nawet setnej części stopnia.

Nieprawidłowa geometria kół – objawy

Objawy problemów ze zbieżnością, bądź szerzej pojętą geometrią kół, może zidentyfikować każdy, nawet niedzielny kierowca. Najbardziej typowymi objawami jest „myszkowanie” samochodu, czyli tendencja do ściągania w którąś ze stron, oraz problemy z utrzymaniem toru jazdy na długich, prostych odcinkach. Jeżeli jadąc autostradą auto ewidentnie „ściąga” w którąś ze stron i konieczne jest notoryczne korygowanie toru jazdy, problem z dużym prawdopodobieństwem leży właśnie w ustawieniu zbieżności kół. Innymi oznakami niepoprawnego ustawienia zbieżności kół jest nierównomierne zużywanie się opon, a konkretnie szybsze ich ścieranie się na którejś z krawędzi. W takim przypadku również zazwyczaj winna jest geometria pojazdu.

Najczęstsze przyczyny zaburzenia geometrii kół

Samochód jest konstrukcją, w której bardzo wiele części synergicznie pracuje w ramach jednego układu. Problem ustawienia geometrii i zbieżności kół jest bezpośrednio związany z elementami układu zawieszenia, które można uszkodzić na wiele różnych sposobów. Najczęstszymi przyczynami awarii jest najechanie na dziurę z dużą prędkością, zbyt dynamiczne najechanie na krawężnik i inne podobne wypadki. Mogą one prowadzić do wygięcia drążka kierowniczego, zniekształcenia felgi czy uszkodzenia innych elementów układu. Jednakże problem z geometrią w samochodzie może pojawić się nawet bez wyraźnego powodu. Dzieje się tak, ponieważ wiele elementów zawieszenia wykorzystuje metalowo-gumowe części tłumiące drgania, które z czasem po prostu się zużywają. Mowa tu zwłaszcza o silentblockach wahacza, sworzniach wahacza, a także końcówce drążka kierowniczego. W miarę eksploatacji mogą pojawiać się w nich luzy, które mogą zaburzyć parametry geometrii kół.

Zobacz także: Geometria kół, czyli konieczność szczególnie w zimie

Gdzie ustawić zbieżność kół?

Regulacja zbieżności kół przednich wymaga specjalistycznego sprzętu o bardzo dużej dokładności, który zazwyczaj posiadają jedynie dobrej klasy warsztaty samochodowe. Zanim mechanik zabierze się za samą geometrię, powinien przyjrzeć się wspomnianym elementom zawieszenia, czyli wahaczom, ich sworzniom oraz drążkowi kierowniczemu wraz z końcówką. Może wykonać także pomiar geometrii kół 3D. Jeżeli zdiagnozuje ich awarię, konieczna będzie wymiana. W przypadku każdego z nich, cena może wahać się od kilkudziesięciu, do kilkuset złotych. Jeżeli wykluczone zostaną usterki układu, można przystąpić do ustawiania geometrii kół. Zaleca się, aby zawsze stosować parametry fabryczne, podawane przez producenta danego pojazdu. Są one oparte na setkach godzin testów i optymalizacji, nie ma więc podstaw do tego, aby wprowadzać do nich modyfikacje.

Geometria kół a bezpieczeństwo

Żadnej z usterek samochodu nie powinno się ignorować, a zwłaszcza problemów z geometrią pojazdów. Podstawową kwestią jest bezpieczeństwo, a jazda z niepoprawnie ustawioną zbieżnością kół przednich może doprowadzić do nieprzyjemnych niespodzianek, jak spóźniona reakcja samochodu na ruch kierownicą, utrata panowania nad pojazdem w zakrętach czy niepewności przy gwałtownych manewrach. Ponadto, długotrwała jazda z nieprawidłową geometrią z pewnością doprowadzi do zniszczenia opon. Może także przełożyć się na zwiększone koszty eksploatacji, gdyż opony, które nie mają optymalnej powierzchni styku z jezdnią, stawiają większe opory toczenia i podnoszą zużycie paliwa. W dłuższej perspektywie, zaburzona geometria kół będzie również negatywnie wpływała na żywotność elementów zawieszenia, co przyczyni się do dalszych usterek. Przy każdej wizycie u mechanika oraz wymianie opon warto więc sprawdzić czy mamy koła zbieżne czy rozbieżne.

Zobacz także: Opony zimowe czy całoroczne? Wady, zalety, koszty

Najnowsze wpisy

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...

Czy przy wymianie tarcz hamulcowych trzeba wymienić klocki hamulcowe?

Martwisz się wysokimi kosztami naprawy swojego auta? Zastanawiasz się, czy niezbędna jest równoczesna wymiana tarcz i klocków, czy ...