Opony zimowe czy całoroczne? Wady, zalety, koszty

Opony zimowe czy całoroczne? Wady, zalety, koszty

Popularność opon całorocznych w Polsce z roku na rok rośnie. Producenci tworzą coraz bardziej zoptymalizowane modele, dostosowane do coraz bardziej chimerycznej pogody. Nie trzeba nikogo przekonywać, że pory roku nieco przemieściły się na kalendarzu, i równie dobrze możemy spodziewać się wysokich temperatur w listopadzie, jak i śniegu w kwietniu. Śnieg leży też krócej niż niegdyś, a zamiast niego często pada deszcz. Jednak w skrajnych warunkach, opony dedykowane na dany sezon wciąż mają liczne przewagi.

Przewagi posiadania dwóch kompletów opon

Posiadanie dwóch kompletów opon ma swoje zalety. Jeśli w odpowiednich terminach zmieniamy opony, są one eksploatowane w warunkach, do których zostały zaprojektowane. Granicą do której najczęściej odnoszą się producenci jest 7 stopni Celsjusza. Kiedy średnie temperatury w ciągu dnia spadną poniżej tej granicy, zalecana jest zmiana na zimówki. Opony letnie sprawdzają się przy wysokich temperaturach, osiągają lepsze wyniki i będą służyły dłużej, niż opony całoroczne. Z kolei zimówki dadzą nieco krótszą drogę hamowania i lepsze osiągi w skrajnych warunkach, takich jak oblodzona nawierzchnia. Jednakże kluczowe jest zmienienie opon w takim okresie, aby jak najdłużej eksploatować je w danych warunkach. Wadą posiadania dwóch kompletów opon jest konieczność ich zmiany, co można zrobić samemu, ale obecnie większość kierowców deleguje to do wyspecjalizowanych warsztatów.

Zalety opon całorocznych

Opony całoroczne zawsze będą nieco ustępowały modelom stricte letnim czy zimowym, jednak są one znacznie bardziej zoptymalizowane i zbalansowane. Opona całoroczna jest tak zaprojektowana, aby dobrze trzymać się na mokrej nawierzchni, pracować w warunkach śniegu i błota pośniegowego, a także wytrzymywać wysokie temperatury latem. Będą one lepszym wyborem dla osób, które nie jeżdżą w bardzo skrajnych warunkach i nie przejeżdżają w skali roku znacznych odległości. Z całą pewnością dobrze będą radziły sobie one w mieście, gdzie drogi zimą są z reguły często odśnieżane. Zaletą opon całorocznych jest to, że nie ma konieczności ponoszenia kosztu ich zmiany pomiędzy sezonami. Warto jednak pamiętać, aby co najmniej raz do roku przeprowadzić badanie zbieżności i geometrii kół. W ciągu roku zdarzy się uderzyć w krawężnik, wjechać w dziurę czy zbyt późno zacząć hamować przed progiem zwalniającym. Wpływa to na ustawienie kół względem siebie, co w konsekwencji może prowadzić do „ściągania” i często nierównomiernego ścierania się opon.

Najnowsze wpisy

Myć albo nie myć – czyli jak pielęgnować nasze auta zimą

Myć albo nie myć – czyli jak pielęgnować nasze auta zimą

Zimowa aura nie sprzyja pielęgnacji samochodów. Kierowcy rzadziej decydują się na umycie swojego pojazdu ze względu na śnieg ...
Skraplacz klimatyzacji - co powinniście wiedzieć

Skraplacz klimatyzacji – co powinniście wiedzieć

Klimatyzacja w aucie szwankuje? Może winą jest usterka skraplacza? To część układu klimatyzacji, która jest najczęściej wymienianą częścią ...
Jak często wymieniać napęd rozrządu w samochodzie?

Jak często wymieniać napęd rozrządu w samochodzie?

Poza corocznym przeglądem samochodu w jego kalendarz wpisuje się też szereg innych zabiegów, jakim musi zostać regularnie poddawany, ...