Opony zimowe czy całoroczne? Zalety, wady, koszty

Opony zimowe czy całoroczne? Wady, zalety, koszty

Coraz więcej osób stosuje opony całoroczne. Opinie na temat tych opon są coraz lepsze. Są też osoby, które uważają, że najlepsze są opony sezonowe, w tym przypadku, zimowe. Wielu kierowców stoi przed wyborem: opony całoroczne czy sezonowe? Nasz artykuł powstał po to, aby wyjaśnić wiele wątpliwości.

Obecnie niemal każdy liczący się producent opon na świecie ma w swojej ofercie opony wielosezonowe. Opinie na temat opon wielosezonowych zmieniały się wraz z upływem czasu. Przez wiele lat przekonywano, że tylko opony zimowe sa w stanie sprostać prawdziwie zimowym warunkom na drogach. Co jest do wszystkiego to jest do niczego – tak mówiono i pisano o oponach wielosezonowych.

Opony całoroczne – opinie ekspertów i kierowców

Na przestrzeni lat zmieniała się zarówno konstrukcja jak i skład opon wielosezonowych. Jakie opony wielosezonowe produkowano jeszcze kilka lat temu? Opony miały klockowy bieżnik, który był dostosowany do całorocznej jazdy. Materiał do produkcji opon nie był idealny. Jednak rozwój techniki sprawił, że zaczęto go coraz bardziej dopracowywać.  Zmieniał się także kształt bieżnika. Czy opony całoroczne są bezpieczne latem i zimą? Tak, albowiem najlepsze współczesne modele mają bieżnik dostosowany równocześnie do jazdy latem i zimą. Coraz częściej stosuje się nowoczesny bieżnik asymetryczny, w którym jedna część opony może być bardziej dostosowana do jazdy letniej, a druga do zimowej.

Na przestrzeni ostatnich lat zmieniały się także współczesne zimy. Nie są już tak ostre i śnieżne (za wyjątkiem niektórych rejonów kraju). Są raczej mokre i bardziej ciepłe.
Poza tym pogoda jest nieprzewidywalna.

Przeczytaj również: Kiedy łańcuchy na koła?

Opony wielosezonowe – czy warto?

Przed podjęciem decyzji o zakupie takich opon, należy dokładnie zapoznać się z tym, co oferują opony całoroczne. Wady i zalety tych opon powinny być kluczowym czynnikiem, branym pod uwagę przed zakupem.

Czy opony wielosezonowe są dobre? Czy opony całoroczne są dobre? Zalety opon wielosezonowych:

  • Są dostosowane do jazdy o każdej porze roku. Bez względu na panującą pogodę za oknem, auto jest zawsze gotowe do bezpiecznej jazdy.
  • Bieżnik opon wielosezonowych jest dostosowany do jazdy letniej. Ma odpowiednio ukształtowane klocki oraz rowki do usuwania wody w trakcie deszczu, sprzed czoła opony.
  • Bieżnik opon wielosezonowych jest dostosowany do jazdy zimowej. Ma odpowiednio ukształtowane klocki oraz szereg lamelek (nacięć na klockach), których zadaniem jest zapewnienie przyczepności na śniegu.
  • Mieszanka gumowa opon wielosezonowych jest dostosowana do jazdy o każdej porze roku. W temperaturze poniżej 7 st. C zachowuje ona elastyczność, jak opona zimowa. W temperaturze powyżej 7 st. C twardnieje, jak opona letnia.
  • Kierowca sporo oszczędza, kupując jeden komplet opon.
  • Nie trzeba tracić czasu i pieniędzy na przekładanie opon przed zmianą sezonu.

Są też negatywne opinie o oponach wielosezonowych. Albowiem opony wielosezonowe mają także wady.

  • Opony wielosezonowe są kompromisem pomiędzy oponą letnią a zimową. A przez to nie zapewniają maksimum osiągów zimą albo latem. Dlatego nie nadają się do jazdy zimą w rejonach podgórskich albo górzystych (tam, gdzie panuje prawdziwie ostra zima), a także do eksploatacji na kołach aut o dużych osiągach.
  • Opony całoroczne zużywają się szybciej, niż opony sezonowe. Szybciej ściera się ich bieżnik.
  • Opony wielosezonowe także trzeba serwisować. Raz w roku powinno się je wyważyć, rotować (zamienić miejscami zgodnie z zaleceniami producenta samochodu), a także wymienić w nich maszynki (wentyle).

Czy opony wielosezonowe są dobre na zimę? Są idealne na łagodne zimy. Opony wielosezonowe w górach to zły pomysł. Za to są to bardzo dobre opony dla kogoś, kto jeździ głównie w mieście i po trasach i ma samochód o średnich osiągach.

Przeczytaj również: Jak zadbać, żeby zimowe warunki nie zniszczyły karoserii?

Opony całoroczne czy zimowe?

Opony wielosezonowe vs zimowe – czy zimówki są lepsze?

  • Opony zimowe zapewniają maksymalne osiągi w trakcie sezonu zimowego (oczywiście, za wyjątkiem opon budżetowych).
  • Opony zimowe wymagają przekładania przed zmianą sezonu. To wymaga wydatków i poświęcenia sporej ilości czasu.
  • Ze względu na nieprzewidywalną pogodę może się okazać, że kierowca będzie jeździć na oponach zimowych przy temperaturze 12 – 15 st. C. A to jest dość niebezpieczne (przy większych prędkościach i przy gwałtownych manewrach) a także powoduje przyspieszone starcie bieżnika.

Najgorsze opony wielosezonowe (najtańsze, budżetowe) są lepsze niż zakup używanych opon sezonowych, np. zimowych ze szrotu. Warto o tym pamiętać i… ostrożnie jeździć.

Zamontuj opony w IRMAR!

Nie możesz się zdecydować? Dotychczasowe opinie na temat opon wielosezonowych nie są dla Ciebie przekonywujące? Odwiedź nasz warsztat w Krakowie. Nasi specjaliści doradzą Ci, jakie opony do Twojego auta będą najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie.
Doradzimy, jaki model opon wybrać, aby móc jeździć bezpiecznie: zimowe czy całoroczne.
Zamontujemy opony w profesjonalny sposób.

Jeśli Twoje auto ma opony wielosezonowe, zapraszamy do ich serwisowania. Sprawdzimy ich wyważenie, wymienimy maszynki (wentyle), zamienimy opony miejscami.
Jeśli chcesz naprawić opony – również zapraszamy do naszej firmy!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...