Dlaczego kierownica chodzi tak ciężko? Objawy awarii pompy wspomagania

Dlaczego kierownica chodzi tak ciężko. Objawy awarii pompy wspomagania.

Wspomaganie kierownicy to obecnie standardowy element wyposażenia niemal każdego samochodu osobowego. Objawy uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy i stały lub chwilowy brak wspomagania kierownicy może wręcz wywołać panikę u kierowcy, nieprzyzwyczajonego do konieczności silnego obracania kierownicą. Dziś zajmiemy się awariami, jakie generuje pompa wspomagania kierownicy.

We współczesnych samochodach stosuje się trzy rodzaje wspomagania kierownicy. To wspomaganie hydrauliczne, wspomaganie elektro-hydrauliczne oraz elektryczne wspomaganie kierownicy. Jak działa elektryczne wspomaganie kierownicy? Wykorzystuje ono silnik elektryczny do wspomagania kierownicy. W niniejszym tekście zajmujemy się wspomaganiem elektrohydraulicznym i hydraulicznym, w którym do prawidłowego działania niezbędna jest pompa wspomagania oraz płyn wspomagania kierownicy. Wspomaganie kierownicy elektryczne ma zalety, bo na przykład nie trzeba w nim wymieniać płynu wspomagania. Jednak w razie awarii, koszt naprawy elektrycznego wspomagania kierownicy jest bardzo wysoki. Głównie dlatego, że jest to układ zblokowany.

Jak działa wspomaganie kierownicy?

W hydraulicznym układzie wspomagania pompa jest napędzana przez pasek klinowy, przekazujące napęd z koła pasowego na wale korbowym silnika. Pompa działa przez cały czas. W elektrohydraulicznym układzie wspomagania pompa jest napędzana przez silnik elektryczny. Silnik elektryczny uruchamia pompę dopiero wtedy, gdy kierowca skręca kierownicę.

Pompa układu wspomagania kierownicy nadaje ciśnienie płynowi wspomagania. Jeśli kierowca nie rusza kierownicą, to płyn omija zawory sterujące, jego niewielkie ilości trafiają do komór przekładni, odpowiedzialnych za wspomaganie kierownicy. Gdy kierowca skręca kierownicę np. w lewo, to lewy zawór sterujący odcina powrót płynu do zbiornika. Płyn pod ciśnieniem wpływa do lewej komory przekładni. Dzięki temu kierowca może łatwo skręcić, bez potrzeby używania siły. Gdy kierowca z powrotem prostuje kierownicę, zawór otwiera się, a płyn wraca do standardowego obiegu.

Przeczytaj również: ABS, ESP, ASR – co oznaczają te skróty?

Wspomaganie kierownicy – objawy uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy

Jak rozpoznać, że w samochodzie zepsuło się wspomaganie kierownicy? A dokładnie, jakie są objawy uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy?

  • Brak wspomagania kierownicy, czyli konieczność silnego manewrowania kierownicą podczas skrętów;
  • Przerywane wspomaganie kierownicy – tak zwane zacinanie się pompy wspomagania;
  • Wycie pompy wspomagania podczas ruchów kierownicą, co oznacza wyciek płynu wspomagania;
  • Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej i zapisanie błędu w pamięci sterownika.

Objawy uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy nie oznaczają od razu, że doszło do jej uszkodzenia. Powodem awarii mogą być wycieki płynu wspomagania, spowodowane na przykład uszkodzeniem (zestarzeniem się) uszczelnień gumowych. Brak płynu do wspomagania kierownicy w układzie może doprowadzić do zatarcia pompy i do jej całkowitego zniszczenia.

Przeczytaj również: Wyższe zużycie paliwa w silnikach diesla – co może być przyczyną?

Brak wspomagania kierownicy – przyczyny awarii

  • Brak płynu wspomagania w układzie, najczęściej na skutek nieszczelności w przekładni kierowniczej albo na przewodach;
  • Awaria sterownika elektronicznego (w przypadku wspomagania elektrohydraulicznego);
  • Awaria silnika elektrycznego albo przewodów zasilająco – sygnałowych (w przypadku wspomagania elektrohydraulicznego);
  • Problemy z paskiem wieloklinowym (w przypadku wspomagania hydraulicznego);
  • Awaria pompy wspomagania;
  • Awaria któregoś z czujników, zapewniających dane wejściowe dla układu wspomagania (w przypadku wspomagania elektrohydraulicznego), np. czujnika skrętu kierownicy;
  • Możliwe inne przyczyny, które wymagają odpowiedniej diagnostyki.

Naprawa wspomagania kierownicy

Podstawą jest znalezienie przyczyny awarii, a zatem niezbędna jest diagnostyka. Cały układ musi zostać sprawdzony pod kątem nieszczelności. Niezbędne jest odczytanie kodów błędów, a także sprawdzenie stanu czujników i urządzeń elektrycznych (np. silnika, napędzającego pompę). W przypadku wspomagania hydraulicznego, mechanicy sprawdzą stan paska wieloklinowego, jego właściwe napięcie i wiele innych elementów. Jeśli powodem awarii jest pompa wspomagania kierownicy, można poddać ją regeneracji, albo zamontować nowy podzespół. Niezbędne jest także wyczyszczenie całego układu, po montażu nowej/zregenerowanej pompy i zalanie go nowym olejem przekładniowym (płynem wspomagania kierownicy).

W sklepach można znaleźć specjalne płyny wspomagania, albo dodatki do płynów wspomagania, które powodują puchnięcie uszczelek. Przez to zwiększa się szczelność układu, co teoretycznie, powinno pomóc zastopować nieszczelności. To jednak tylko teoria, nic nie zastąpi wymiany uszkodzonych uszczelek na nowe.

Jeśli w Twoim aucie pojawiły się problemy z właściwą pracą układu wspomagania kierownicy – zapraszamy do warsztatu Irmar w Krakowie. Nasi specjaliści dokładnie sprawdzą układ wspomagania w Twoim aucie i znajdą przyczynę awarii.

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...