Dlaczego kierownica chodzi tak ciężko. Objawy awarii pompy wspomagania.

Dlaczego kierownica chodzi tak ciężko. Objawy awarii pompy wspomagania.

Wspomaganie kierownicy jest tak powszechnym rozwiązaniem, że większość kierowców w ogóle nie ma pojęcia jak to jest jeździć bez. Ten na co dzień niedoceniany mechanizm sprawia, że samochód można prowadzić w zasadzie jednym palcem. Jednakże zdarza się, że odmawia posłuszeństwa. Najczęściej wtedy winna jest pompa wspomagania. Sprawdź, jakie mogą być objawy awarii tego podzespołu. 

Po czym poznać awarię pompy wspomagania? 

Pompa wspomagania jest jednym z podzespołów napędzanych mocą silnika za pośrednictwem paska klinowego. Odgrywa ona ważną rolę w codziennej eksploatacji auta, gdyż generuje siłę wspomagającą skręcanie kół. Bez tego, prowadzenie samochodu byłoby bardzo męczące, a nawet niebezpieczne. 

Mając na uwadze, że pompa jest napędzana paskiem, jej zadaniem jest generowanie ciśnienia, awarie mogą mieć różnoraki charakter. O tym, że coś niedobrego dzieje się z pompą wspomagania powie nam kierownica. Zauważymy, że obracanie nią sprawia o wiele więcej trudności niż zwykle. Dodatkowo może wystąpić sytuacja, kiedy w jedną stronę samochód będzie skręcał normalnie, ale skręt w drugą stronę będzie utrudniony. Świadczy to o zbyt niskim ciśnieniu generowanym przez pompę.

Układ wspomagania może się również zacinać, czyli pracować ze zmienną efektywnością. Raz będzie działał normalnie, ale po chwili pojawi się problem. Powodem tego może być zapowietrzenie układu, za którym często stoi zużycie uszczelniaczy wałka pompy. Jednakże może to też być spowodowane niewystarczającym napięciem paska, który napędza pompę. 

Sygnałem problemów z pompą wspomagania może być żółta kontrolka na tablicy rozdzielczej. Jeśli się zaświeci, konieczna będzie głębsza diagnostyka, gdyż powodów może być wiele. Zaczynając od przegrzania, poprzez zatarcie, zapowietrzenie układu, awarię czujnika po zbyt małą ilość płynu w zbiorniku czy uszkodzenie przewodów. 

Jeśli mamy wyczulony słuch, czasem może on nam pomóc stwierdzić problem z pompą wspomagania. Jeśli słyszymy wycie, mogła ona ulec zatarciu, gdyż w układzie było zbyt mało płynu. Z kolei jeśli zasysa ona powietrze zamiast płynu, będzie słychać specyficzny gwizd. 

Pompa wspomagania jest jednym z tych elementów, które da się regenerować. W przypadku drobnej awarii, może to być ekonomiczniejsze wyjście. Mechanik, który będzie diagnozował usterkę z pewnością doradzi, jak najlepiej będzie ją usunąć. Wymiana na nowy element zawsze jest najlepszym wyjściem, więc nie należy się przed nią wzbraniać. W końcu nikt by nie chciał, żeby w tracie jazdy po mieście w korku wspomaganie odmówiło mu nagle posłuszeństwa. 

Najnowsze wpisy

Samochód a upał. Jak wysokie temperatury wpływają na nasz pojazd?

Wysokie temperatury są dokuczliwe i szkodliwe nie tylko dla nas. Samochód również je odczuwa, a praca w takich ...
Jakie wybrać ubezpieczenie nieruchomości, aby chroniło od burz i tornad?

Jakie wybrać ubezpieczenie nieruchomości, aby chroniło od burz i tornad?

Pogoda zrobiła się absolutnie nieprzewidywalna. Obrazki, które jeszcze kilka lat temu oglądaliśmy z regionów oddalonych od Polski o ...
Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji w samochodzie

Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji w samochodzie

Lato 2021 z całą pewnością nie będzie należało do chłodnych. Anomalie pogodowe na świecie pokazują, że z globalnym ...