Dlaczego auto ściąga na jedną stronę?

Dlaczego auto ściąga na jedną stronę

Samochód ściąga w lewo. Samochód ściąga w prawo. Auto ściąga w prawo (lub lewo) po puszczeniu kierownicy albo podczas hamowania. Co może być przyczyną takiego problemu? Dlaczego auto ściąga w prawo? Dlaczego samochód ściąga w lewo? Postaramy się dokładnie odpowiedzieć na to pytanie! Sprawny samochód na prostej drodze nie ściąga. Auto powinno (po puszczeniu kierownicy) utrzymać prosty tor jazdy przez kilkanaście – kilkadziesiąt metrów. Jeśli samochód ściąga na lewo, albo jeśli ściąga samochód na prawo po puszczeniu kierownicy – trzeba znaleźć przyczynę problemu i ją usunąć. W wielu przypadkach jest ona błaha i wystarczy podstawowa regulacja, aby auto znów zachowywało tor jazdy.

Jeśli samochód ściąga na prawo albo na lewo podczas hamowania – problem jest poważny i należy go jak najszybciej usunąć. Jest to bowiem groźne dla bezpieczeństwa jazdy.

Ściąganie auta w prawo lub lewo – jakie niesie za sobą skutki dla samochodu i kierowcy

Konieczność ciągłej korekty toru jazdy jest bardzo męcząca. Już po przejechaniu niedługiego dystansu, kierowca będzie czuć znużenie. A to, jak doskonale wiadomo, będzie mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem. Konieczność przeprowadzania ciągłych korekt toru jazdy sprawia, że stale pracuje wspomaganie kierownicy samochodu. A to przyspiesza jego zużycie i powoduje niepotrzebne obciążenie tego układu. Ściąganie samochodu w prawo lub w lewo podczas hamowania sprawia, że pojazd może zachować się w nieprzewidywalny sposób i może wpaść w poślizg albo wypaść z drogi.

Przeczytaj również: Jak często wymieniać rozrząd w samochodzie?

Samochód ściąga w lewo lub w prawo – przyczyny ściągania auta

Złe ciśnienie w jednej z opon – ściąganie auta na prawo albo na lewo może być spowodowane tym, że w jednej oponie jest po prostu za mało powietrza.
Należy sprawdzić ciśnienie we wszystkich oponach za pomocą manometru (może być manometr z pompki albo kompresora) i w razie potrzeby – dopompować.
Problem ze zbyt niskim ciśnieniem powinien być sygnalizowany w autach z systemem TPMS (bezpośrednim, z nadajnikami w wentylach).

Źle dobrane opony – ściąganie samochodu na prawo albo na lewo może być spowodowane tym, że auto ma zamontowane na jednej osi opony o innej wysokości bieżnika. Może się tak zdarzyć, jeśli kierowca zamontuje koło zapasowe, które jest niezużyte i ma wyższy bieżnik, niż drugie koło na tej samej osi.
Problem może też pojawić się po kupnie auta używanego. Czasami nieuczciwi handlarze montują w takich samochodach różne opony, nawet na jednej osi, jakie mają pod ręką.

Źle ustawiona geometria zawieszenia samochodu – i dlatego samochód ściąga po wymianie opon. Zazwyczaj problem, na skutek którego po wymianie opon ściąga w prawo albo na lewo, jest spowodowany właśnie rezygnacją z ustawienia geometrii.

To, że samochód ściąga w prawo po wymianie opon jest normalne. Należy odwiedzić wyspecjalizowany warsztat, w którym dokonana zostanie regulacja geometrii zawieszenia (w większości aut dotyczy ona przedniej osi). Ściąganie może też pojawić się po wjechaniu w dużą dziurę/ Wówczas również geometria zawieszenia ulega zaburzeniu i należy ją skorygować. Samochód ściąga w lewo podczas jazdy (albo w prawo), kiedy geometria zawieszenia nie zostanie skorygowana po naprawach zawieszenia (np. wymianie wahaczy, amortyzatorów) albo elementów układu kierowniczego (końcówek drążków kierowniczych). Zawsze po naprawie zawieszenia albo układu kierowniczego należy skorygować geometrię.

Samochód ściąga w prawo podczas jazdy także wtedy, gdy pojazd ma problemy z mocno zużytym zawieszeniem. Problem może dotyczyć bardzo mocno zużytych wahaczy.

Uszkodzenia powypadkowe. Sytuacja, w której ściąga samochód na lewo albo ściąga samochód w prawo podczas jazdy może być także spowodowana uszkodzeniami powypadkowymi, które doprowadziły do przesunięcia punktów mocowania zawieszenia. Auto mogło mieć także niefachowo wykonane naprawy blacharskie. Albo… Mogło być ratowane po bardzo poważnych atakach korozji na podwoziu, gdzie zawieszenie nie miało się czego trzymać. W takim samochodzie nigdy nie będzie można ustawić geometrii zawieszenia. Nie trzeba też dodawać, że taki pojazd jest po prostu niebezpieczny.

Problemy z układem hamulcowym- jeśli auto ściąga w prawo przy hamowaniu (albo w lewo) lub ściąga samochód na prawą stronę po naciśnięciu hamulca – problem może leżeć w elementach roboczych układu hamulcowego.
Zazwyczaj są to zablokowane tłoczki hamulcowe, które nie mogą się cofnąć, że względu na korozję. Ściąga auta w prawą stronę albo w lewą podczas hamowania może być też spowodowane innymi uszkodzeniami elementów układu hamulcowego, np. uszkodzonych klocków hamulcowych. Dlatego należy to dokładnie i jak najszybciej sprawdzić.

Przeczytaj również: Skrzypienie z okolic podwozia – przyczyny

Chcesz wyeliminować ściąganie auta w prawą lub lewą stronę? Odwiedź IRMAR!

Nasz profesjonalny warsztat samochodowy w Krakowie może pochwalić się świetnym wyposażeniem technicznym oraz doświadczonym personelem. Jeśli męczy Cię zachowanie Twojego auta i pojawiające się regularnie ściąganie w lewo albo ściąganie w prawo – odwiedź nas. Przeprowadzimy diagnostykę auta, znajdziemy przyczynę problemu i usuniemy ją jak najszybciej, aby przywrócić Ci bezpieczeństwo i pełen komfort.

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...