Dlaczego auto ściąga na jedną stronę

Dlaczego auto ściąga na jedną stronę

Kiedy jadąc samochodem co chwilę musimy korygować tor jazdy, powinno zapalić nam się w głowie światełko ostrzegawcze. Samochód na równej i prostej nawierzchni powinien sam utrzymywać stabilny tor jazdy. Jeśli konieczna ku temu jest interwencja kierowcy, to znak, że auto „ściąga” w jedną stronę. Jest to niewygodne, nieekonomiczne, a w skrajnych warunkach nawet niebezpieczne zjawisko. Sprawdź jak określić jego przyczyny.

Dlaczego samochód ściąga w jedną stronę?

We współczesnych samochodach, które co prawda są bardzo dokładne, ale względnie delikatne, ściągnie na jedną stronę nie jest rzadką przypadłością. Dzieje się tak dlatego, że wystarczy jedno niefortunne wjechanie w solidną dziurę z większą prędkością i problem gotowy. Jeśli mamy w pamięci, że walnęliśmy w dziurę czy krawężnik tak, „że było czuć”, to pierwsze kroki powinniśmy skierować do warsztatu, który sprawdzi zbieżność kół.

Jeśli jednak nie miało miejsca żadne silne uderzenie koła, przyczyna może leżeć gdzie indziej. Często winny jest układ hamulcowy. Ściąganie może powodować zablokowany zacisk, a zużyte klocki lub szczęki mogą negatywnie wpływać na stabilność toru jazdy.

Bardzo często kierowcy pomijają wpływ stłuczek na funkcjonowanie pojazdu. Nawet jeśli z zewnątrz, na pierwszy rzut oka, konsekwencje kolizji nie są wielkie, mogło dość do skrzywienia bryły samochodu. Skutkuje to niepoprawnie skorygowanym nadwoziem, co również może być przyczyną wyraźnego ściągania w jedną stronę. Warto przy takich przypadkach zwrócić uwagę na kolumny McPhersona, wahacze oraz przeguby. Przyczyna często może kryć się właśnie w nich.

Koła a ściąganie samochodu

Zanim zaczniemy szukać usterki głębiej, w pierwszej kolejności warto jest zwrócić uwagę na stan kół. Kierowcy często albo nie mają świadomości, albo zapominają, że koła to jedyny element samochodu, który ma styczność z podłożem! Wszelkie usterki i niedoskonałości felg i opon będą bezpośrednio rzutowały i na stabilność toru jazdy i na komfort prowadzenia pojazdu.

Najpowszechniejszą przyczyną ściągania z winy kół jest nieodpowiednie ciśnienie w jednej z opon. Można to samodzielnie sprawdzić i naprawić agregatem na każdej stacji paliw. Jeśli jednak ciśnienie jest odpowiednie, wówczas trzeba przeprowadzić bliższe oględziny opon. Błędy w ustawieniu zbieżności, geometrii czy błędy przy montażu opon mogły spowodować, że nie zużywają się one równomiernie, co w dłuższej perspektywie może prowadzić właśnie do ściągania. Wówczas warto poradzić się specjalistów, sprawdzić dokładną przyczynę oraz naprawić błędy, które przez samo choćby powiększone spalanie, będą nas z czasem słono kosztowały.

Najnowsze wpisy

Kiedy zacząć myśleć o zmianie opon na zimowe

Kiedy zacząć myśleć o zmianie opon na zimowe

Lato odeszło na dobre i warunki na drodze systematycznie pogarszają się. Częstsze deszcze nie ułatwiają jazdy, a temperatura, ...
Rodzaje myjni samochodowych - wady i zalety

Rodzaje myjni samochodowych – wady i zalety

Dbanie o karoserię twojego pojazdu to nie tylko kwestia wyglądu i komfortu. Im dłużej brud zalega na lakierze, ...
Bezpośrednia likwidacja szkody - na czym to polega?

Bezpośrednia likwidacja szkody – na czym to polega?

Każda kolizja, której padliśmy ofiarą na drodze to wydarzenie, które powoduje stres i często oznacza długą drogę proceduralną ...