Koło dwumasowe – jak dbać by wydłużyć jego życie?

otwierające-5

Jak dbać o dwumase? Jak dbać o dwumase w dieslu? Jak dbać o koło dwumasowe w benzynie? Jeśli chcesz uniknąć awarii dwumasowego koła zamachowego – nasz poradnik jest dla Ciebie!

Dwumasowe koło zamachowe przez lata było (niemal) standardowym elementem wyposażenia samochodów z silnikami diesla. Wraz z wprowadzeniem małolitrażowych silników benzynowych, zaczęto je masowo stosować także w tych pojazdach. Najgorszą rzeczą w dwumasowym kole zamachowym jest jego cena. Najtańsze dwumasowe koła zamachowe można kupić za 1600 – 1800 zł, ale są auta, do których dwumasowe koło zamachowe kosztuje nawet 4000 zł. Cena zależna jest także od producenta.
Niestety, do ceny dwumasowego koła zamachowego, trzeba jeszcze doliczyć koszt sprzęgła (minimum 300 zł) i koszt wymiany, który wynosi kilkaset złotych. Robi się z tego pokaźna suma.

W odpowiednich warunkach, przy odpowiedniej eksploatacji, dwumasowe koło zamachowe może przejechać nawet 300 tys. km przebiegu. A to oznacza, że w całym okresie życia samochodu będzie trzeba je wymienić tylko raz.  Są też sytuacje, w których dwumasowe koło zamachowe wymaga wymiany po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów przebiegu. Czasami po 30 tysiącach. Co jest powodem? Najczęściej złe obchodzenie się z dwumasowym kołem zamachowym przez kierowcę. Do tego mogą dojść jeszcze problemy techniczne i niska jakość tanich zamienników.

Przeczytaj również: W dieslu trzeba dbać nie tylko o koło dwumasowe

Jak dbać o koło dwumasowe, żeby mogło długo służyć?

Jak dbać o dwumas w dieslu? Jak dbać o dwumas w benzynie? Rodzaj napędu nie ma znaczenia – w dieslach i benzyniakach dba się o koło dwumasowe w ten sam sposób.

Jak jeździć z kołem dwumasowym, aby nie przyspieszać jego zużycia? Oto wszystko, co kierowca powinien wiedzieć!

  • Dwumasowe koło zamachowe niszczy się w przyspieszonym tempie wtedy, gdy jest narażone na silne przeciążenia. A kiedy tak się dzieje? Najczęściej podczas agresywnej jazdy. Ruszanie z piskiem opon, czy też gwałtowne przyspieszanie niszczą dwumasowe koło zamachowe w przyspieszonym tempie.
  • Dwumasowe koło zamachowe podlega przyspieszonemu zużyciu także wtedy, gdy kierowca jeździ często zgodnie z zasadami eko jazdy. Jedną z podstawowych zasad jest hamowanie silnikiem. To bardzo negatywnie wpływa na trwałość dwumasowego koła zamachowego.
  • Druga zasada ekojazdy to jazda na wysokich biegach przy niskiej prędkości obrotowej. Do takiej jazdy zachęcają kierowcę same auta, „nagradzając” go np. specjalnymi ikonkami, zapalanymi na desce rozdzielczej pojazdu. Niestety, taki sposób jazdy niszczy dwumasowe koło zamachowe w przyspieszonym tempie. Poza tym wpływa też destrukcyjnie na elementy układu korbowo – tłokowego. A zatem – najdroższe elementy silnika.
  • Jak jeździć z dwumasą, aby nie powodować jej przyspieszonego zużycia? Na pewno nie należy zmniejszać prędkości bez równoczesnej redukcji biegów (w autach z manualnymi skrzyniami biegów). Dławienie silnika jest powodem bardzo silnych drgań jednostki, a to zwiększa obciążenie ważnego elementu układu przeniesienia napędu, jakim jest dwumasa. Jak jeździć? Odpowiednio zmieniać biegi. Pozwoli to też oszczędzać paliwo.
  • Uszkodzone sprzęgło przyspiesza zużycie dwumasowego koła zamachowego. Nie bez powodu zaleca się zawsze wymianę obydwóch elementów.
  • Na przyspieszone zużycie dwumasowego koła zamachowego wpływa też zły stan techniczny jednostki napędowej. W jaki sposób? Wiele uszkodzeń silnika powoduje dodatkowe drgania jednostki napędowej, które potem przyspieszają zużycie dwumasowego koła zamachowego. Przykład? Uszkodzenie układu zapłonowego (wypadanie zapłonów), powodowane przez uszkodzone cewki albo świece zapłonowe. Taka awaria generuje poważne drgania, które przyspieszają zużycie tak ważnej części, jaką jest dwumasa. Jak dbać o to, żeby element ten nie uległ zniszczeniu? Po prostu, należy jak najszybciej usunąć uszkodzenia układu zapłonowego.

Teraz już wiesz co to jest koło dwumasowe. Jak dbać, aby służyło jak najdłużej? Wystarczy stosować się do powyższych zaleceń.

W końcu przyjdzie jednak czas na wymianę dwumasowego koła zamachowego, bo nie jest to element wieczny. A wtedy odwiedź IRMAR, warsztat w Krakowie. Nasi mechanicy wymienią dwumasowe koło zamachowe i sprzęgło w profesjonalny sposób.

Wymiana dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła w Krakowie – zapraszamy do IRMAR!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...