Zapach spalenizny w aucie

zapach-spalenizny-w-aucie

Smród spalenizny w aucie to nic dobrego. Kierowca, czując zapach spalenizny w samochodzie, powinien jak najszybciej zareagować, bo może to być zapowiedź awarii, albo pożaru. Tego problemu pod żadnym pozorem nie można ignorować!

Zapach spalenizny w aucie może ostrzegać o tym, że za chwilę może dojść do bardzo niebezpiecznej awarii, a nawet pożaru. Na szczęście, nie zawsze tak jest. Niemniej jednak zachęcamy, aby w razie wykrycia takiego problemu jak najszybciej próbować rozpoznać, co jest przyczyną smrodu spalenizny. Albo, jeśli to możliwe, jak najszybciej odwiedzić warsztat.

Co warto zrobić, kiedy śmierdzi spalenizna w samochodzie podczas jazdy? Najlepiej zatrzymać się w bezpieczny sposób i zacząć poszukiwać źródła niemiłej woni.

Smród spalenizny w samochodzie spowodowany przez przegrzane urządzenia elektryczne

Gniazdko zapalniczki samochodowej pozwala na podłączenie do niego ładowarki, która może służyć do zasilania nawigacji GPS, albo kamery samochodowej. Czasami kierowca lub pasażerowie korzystają także z ładowarki, która ma za zadanie ładować baterię w smartfonie, tablecie albo laptopie. Wielogodzinna praca ładowarki, albo stosowanie ładowarki niskiej jakości może powodować, że we wnętrzu kabiny auta pojawi się smród spalonej elektroniki. Jego źródłem może być bardzo mocno rozgrzana ładowarka.
W nowoczesnych autach kierowca może korzystać z gniazdka USB, które również może być wykorzystywane do ładowania smartfona. I tutaj również może dojść do przegrzania.

Inny powód to włączona zapalniczka samochodowa, która uległa przegrzaniu.

Przeczytaj również: Daj samochodowi oddychać – ważne informacje o układzie wydechowym

Zapach spalenizny po wyjściu z auta

Jeśli dochodzi spod samochodu, może oznaczać, że doszło do poważnego przegrzania katalizatora trójdrożnego. W tym przypadku należy odczekać do 30 minut, aż katalizator ostygnie. Bardzo mocno rozgrzany katalizator może doprowadzić nawet do pożaru pojazdu.

A co, jeśli zapach dochodzi z okolic maski?

Zapach spalenizny spod maski samochodu

W tym przypadku powodem woni spalenizny może być:

  • spalony rozrusznik samochodu – wcześniej musiały występować problemy z rozruchem auta, albo rozrusznik nie mógł się rozłączyć po uruchomieniu silnika (ciągła praca rozrusznika) i doszło do jego spalenia;
  • kończący się alternator (źródło zasilania dla pojazdu);
  • zerwanie się przewodów elektrycznych z prowadnic i dotknięcie do gorącego bloku silnika, albo turbosprężarki;
  • zwarcie, które powoduje rozgrzewanie się przewodu elektrycznego i topienie się jego otuliny (izolacji), co może spowodować pożar;
  • źródłem smrodu spalenizny jest silnik, który się zaciera na skutek zbyt małej ilości oleju silnikowego, zablokowania układu smarowania, zablokowania smoka olejowego, albo niewłaściwej pracy układu chłodzenia (brak płynu, zepsuty wentylator);
  • śmierdzieć może też sprzęgło.

Zapach spalenizny podczas jazdy z włączonymi wycieraczkami

Powodem może być kończący się silnik wycieraczek. Najczęściej do jego awarii dochodzi po długotrwałej jeździe w deszczu. Trzeba zatrzymać się i wyłączyć wycieraczki, aby silnik mógł odpocząć. Dodatkowy objaw awarii to najczęściej podskakujące wycieraczki i ich nierównomierna praca. W większości przypadków niestety, trzeba będzie wymienić silnik napędzający wycieraczki.

Zapach spalenizny po szybkiej jeździe

Woń spalenizny po szybkiej jeździe najczęściej jest spowodowana przez przegrzane sprzęgło (spalone, mocno rozgrzane okładziny sprzęgła), przegrzane okładziny klocków hamulcowych ( po kilku ostrych hamowaniach), albo skoksowany olej silnikowy, którzy przegrzał się w turbosprężarce, po gwałtownym wyłączeniu silnika, bez odczekania, aż turbina się schłodzi.

Śmierdzi spalenizną z nawiewu w samochodzie

Zapach spalenizny z nawiewu może być spowodowany przez:

  • kończący się silnik nawiewów powietrza (w tym przypadku pojawia się zapach spalenizny w aucie po włączeniu ogrzewania);
  • wspomniany wcześniej napęd wycieraczek;
  • problem z urządzeniami albo przewodami elektrycznymi, które grzeją się np. na skutek zwarcia albo przeciążenia (przepływa przez nie prąd o zbyt dużych wartościach).

Zapach spalenizny w aucie po włączeniu ogrzewania w trakcie zimy może być spowodowany także tym, że kierowca włączył ogrzewanie po rozgrzaniu jednostki napędowej. Wówczas gorący płyn chłodniczy trafia do zimnej nagrzewnicy i wtedy przez kilkadziesiąt sekund może być wyczuwalna woń spalenizny.

Zapach spalenizny z klimatyzacji w samochodzie

W tym przypadku powodem awarii może być:

  • spalona albo kończąca się elektrycznie napędzana sprężarka klimatyzacji (stosowana w autach hybrydowych, elektrycznych i nowszych autach premium);
  • spalony albo kończący się wentylator nawiewu.

Czuć spalenizną w samochodzie, we wnętrzu kabiny

Co może być powodem awarii?

  • spalone albo kończące się silniki napędzające elektrycznie sterowane szyby;
  • zwarcie elektroniki albo elektryki pod deską rozdzielczą, powodujące rozgrzewanie się przewodu elektrycznego;
  • awaria wentylatora odpowiedzialnego za chłodzenie baterii w autach z napędem hybrydowym;
  • spalone albo kończące się silniki, sterujące położeniem foteli w autach premium;
  • wspomniany wcześniej spalony silnik wycieraczek.

Spalone sprzęgło

Zapach spalenizny w aucie przy wysokich obrotach, podczas jazdy z gwałtownymi przyspieszeniami, podczas ruszania z piskiem opon, wyjeżdżania ze śniegu albo ze śliskiego błota niemal zawsze spowodowany jest przez przegrzaną tarczę sprzęgła (dochodzi do przegrzania okładzin). Skutkiem przegrzania sprzęgła są problemy ze zmianą biegów, albo całkowita niemożność wrzucenia biegu.
W tym przypadku warto odczekać do 40 minut na postoju, aż sprzęgło ostygnie. I można próbować kontynuować jazdę. Warto pamiętać, że agresywna jazda niemal zawsze niszczy sprzęgło.

Zapach spalenizny w aucie z tylnego koła, zapach spalenizny z przedniego koła

Zapach spalenizny dochodzący z przednich kół może oznaczać wspomniany wcześniej problem z przegrzanym sprzęgłem w aucie. Ale powodem może być też coś innego.
Zapach spalenizny z przedniego koła albo z tylnego koła może być oznaką:
 przegrzania okładzin klocków hamulcowych, na skutek agresywnego hamowania, kiedy okaże się, że są mocno zużyte, będzie trzeba je wymienić na nowe;
 zablokowania tłoczka hamulcowego, przez co okładzina klocka hamulcowego przez cały czas trze o tarczę w czasie jazdy. Łatwo to rozpoznać, albowiem auto słabnie, zwiększa się spalanie, samochód może ściągać, a do tego bardzo mocno rozgrzewa się felga.

Najważniejsze jest, aby nie panikować, tylko samodzielnie, jak najszybciej znaleźć przyczynę awarii. Albo odwiedzić warsztat samochodowy.

Smród spalenizny z nawiewu? Zapach spalenizny z tylnego koła? Odwiedź IRMAR w Krakowie!

Jeśli w Twoim aucie pojawił się smród spalenizny, zachęcamy do odwiedzenia naszego warsztatu samochodowego w Krakowie. Nasi specjaliści przeprowadzą profesjonalną diagnostykę, znajdą przyczynę problemu i ją usuną. Wiemy doskonale jak usunąć zapach spalenizny w samochodzie. Bez względu na jego przyczynę.

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...