Zadbaj o ciśnienie w oponach swojego samochodu!

pomiar-cisnienia-w-oponach

Odpowiednie ciśnienie w oponach samochodowych to rzecz, która ma wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy a także trwałość opon. Z naszego tekstu dowiesz się, jak sprawdzić ciśnienie w kole samochodowym, dlaczego ciśnienie w oponach jest niezwykle ważne i gdzie znaleźć informacje o tym, jakie ciśnienie powinno być stosowane w oponach Twojego auta.

Współczesne samochody wyposażone są w bezdętkowe opony pneumatyczne. Aby opony mogły odpowiednio spełniać swoje zadanie, w ich wnętrzu musi być odpowiednie ciśnienie. W niektórych autach premium montowane są opony typu run flat. To ogumienie, które umożliwia jazdę nawet po całkowitej utracie ciśnienia wewnątrz opony. Ale uwaga – taka jazda możliwa jest tylko przez kilkadziesiąt kilometrów i z ograniczoną prędkością, do 70 km/h, Czyli jest to rozwiązanie, które pozwala bezpiecznie dojechać do warsztatu, aby wymienić oponę na nową. Tak, na nową, albowiem w większości przypadków opon typu run flat się nie naprawia. Opony te są drogie, bo wyposażone są we wzmocnione ścianki boczne, które są w stanie utrzymać ciężar auta przy zerowym ciśnieniu.

Przeczytaj również: Typowe oznaczenia opon

Jak sprawdzić ciśnienie w kole samochodowym?

Jak sprawdzić jakie jest ciśnienie w oponie samochodowej? Musisz to robić regularnie. W jaki sposób?

  •  Jeśli Twoje auto ma system TPMS bezpośredni, z nadajnikami w wentylach, na desce rozdzielczej Twojego auta albo na ekranie komputera pokładowego wyświetla się wartość ciśnienia w każdym kole pojazdu.
  • Ciśnienie możesz sprawdzić za pomocą ciśnieniomierza. Za kilka złotych kupisz ciśnieniomierz analogowy, ale lepszy jest nieco droższy elektroniczny.
  • Ciśnieniomierz jest stałym elementem wyposażenia pompki albo kompresora. Takie urządzenie zawsze powinno być w Twoim aucie.

Dlaczego właściwe ciśnienie w kołach samochodu jest tak ważne?

Właściwe ciśnienie w kole samochodowym na wpływ na szereg czynników.

  • Prawidłowe ciśnienie w kołach samochodu wpływa na kierowalność i sterowalność auta, drogę hamowania, szybkość reakcji na ruchy kierownicą.
  • Prawidłowe ciśnienie w kołach umożliwia właściwe działanie aktywnych systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR czy ESP.
  • Odpowiednie ciśnienie w kołach samochodu osobowego chroni oponę przed przegrzaniem i zniszczeniem. Zbyt niskie ciśnienie powoduje przyspieszone zużycie bocznych części bieżnika, powoduje przegrzewanie opony (może to doprowadzić do jej wystrzału w trakcie jazdy), a w ostateczności może doprowadzić nawet to pocięcia opony przez rant felgi, bezpowrotne uszkodzenie opony i zniszczenie felgi
  • Prawidłowe ciśnienie opon w samochodzie wpływa na komfort jazdy (opony też amortyzują nierówności), jak również chroni opony przed uszkodzeniami.

Pamiętaj o tym, że zbyt niskie ciśnienie jest bardzo groźne. Ale opon nie można też „przeładować”. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach sprawia, że zmniejsza się powierzchnia styku opony z nawierzchnią drogi (co też wpływa negatywnie na bezpieczeństwo), a poza tym bardzo szybko dochodzi do uszkodzenia środkowej części bieżnika.

Gdzie mam sprawdzić, jakie ciśnienie w oponach samochodowych powinienem/powinnam utrzymywać?

Producent każdego samochodu ustala rozmiar ogumienia, jakie powinno być zamontowane w danym aucie. Zazwyczaj producent podaje rozmiary zalecane i opcjonalne. Poza rozmiarami, producent auta podaje również informacje o tym, jakie ciśnienie w oponach samochodu osobowego powinno być utrzymywane.
Gdzie znaleźć takie informacje?

  • Przede wszystkim w instrukcji samochodu. Należy znaleźć rozmiar opony, a potem maksymalne ciśnienie w oponach samochodowych, jakie zaleca producent.
  • Drugim źródłem informacji jest naklejka fabryczna. Producent samochodu może umieścić ją w kilku miejscach. Może to być wewnętrzna część schowka po stronie pasażera, wewnętrzna część klapki paliwa, okolice przedniego słupka.

Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodu osobowego może być różne dla kół na przedniej i na tylnej osi. Ciśnienie w przednich oponach może być wyższe, niż w oponach tylnych. Z kolei ciśnienie w kołach zimowych (w oponach zimowych) nie różni się od ciśnienia w oponach letnich lub całorocznych.

Jakie ciśnienie w kołach samochodu? Przykładowe wartości dla różnych rozmiarów opon

Spójrzmy na przykładowe ciśnienie powietrza w oponach samochodowych dla popularnych rozmiarów opon samochodowych. To tylko przykład – precyzyjne wartości, do których musisz się stosować, podaje producent Twojego auta.

  • 185/65 R15 – jakie ciśnienie? Od 2,1 do 2,3 Bara na przedniej i od 1,9 do 2,9 Bara na tylnej osi.
  • 205/55 R16 – jakie ciśnienie? Od 2,2 do 2,5 Bara na przedniej i od 1,9 do 2,9 Bara na tylnej osi.
  • 215/55 R16 – jakie ciśnienie? Od 2,3 do 3,2 Bara na przedniej i od 2,2 do 3,2 Bara na tylnej osi.
  • 225/45 R17 – jakie ciśnienie? Od 2,1 do 2,4 Bara na przedniej i od 2,0 do 2,9 Bara na tylnej osi.

Właściwe ciśnienie opon w samochodzie osobowym jest niezwykle ważne dla Twojego bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa innych kierowców, pieszych i rowerzystów. Aby móc utrzymać właściwe ciśnienie w kolach samochodowych, opony w Twoim aucie muszą być szczelne. Jeśli widzisz jakiekolwiek problemy z ucieczką powietrza, jak najszybciej odwiedź warsztat wulkanizacyjny w swojej okolicy.
Jeśli jesteś z Krakowa lub okolic – napraw ogumienie w samochodzie w warsztacie Irmar. Nasi wulkanizatorzy mają najlepszy sprzęt i bardzo duże doświadczenie, dzięki czemu naprawią Twoje opony w kilka minut. Wulkanizacja w Krakowie – tylko w Irmar!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...