Najważniejsze oznaczenia opon – jak je czytać?

najwazniejsze-oznaczenia-opon-jak-je-czytac

Opony produkowane na całym świecie mają standardowe oznaczenia, które umieszcza się na ściance bocznej. Dodatkowo opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej mają standaryzowane etykiety. Jakie oznaczenia opon zimowych i letnich powinien znać każdy kierowca?

Ścianka boczna opony to prawdziwe źródło informacji o niej, o jej właściwościach, a także o jej producencie. Warto znać najważniejsza oznaczenia opon letnich i zimowych, jakie są umieszczane na ściance bocznej. Są one (a przynajmniej powinny) standardowe dla całego świata. Aby mieć pewność, że oznaczenia są nadane zgodnie z zasadami, przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, czy opony mają homologację Unii Europejskiej (oznaczenie na ściance bocznej E4) oraz poszczególnych krajów europejskich (oznaczenia na ściance bocznej E plus numer przypisany do danego kraju).

Najważniejsze oznaczenia opon letnich i zimowych – jako kierowca powinieneś je znać

Na ściance bocznej opony znajdziesz cały szereg oznaczeń. Jednak nie musisz zwracać uwagi na wszystkie. Nie każde oznaczenie opon letnich i zimowych musi być przez Ciebie rozszyfrowane.

Ale najważniejsze oznaczenia opon zimowych, letnich i wielosezonowych to:

Rozmiar opony, w skład którego wchodzą następujące dane:

  • Szerokość przekroju poprzecznego opony, wyrażona w milimetrach;
  • Stosunek wysokości przekroju do szerokości przekroju, wyrażony w procentach;
  • Średnica felgi, na której może być zamontowana opona, wyrażona w calach.
    Przykładowe oznaczenie rozmiaru opony to 195 55 R16
  • Data produkcji opony, wyrażona czterocyfrowym kodem. Dwie pierwsze cyfry oznaczają kolejny tydzień danego roku, a dwie ostatnie dotyczą roku. Przykładowo, oznaczenie 1422 znaczy, że opona została wyprodukowana w czternastym tygodniu 2022 roku.
  • Oznaczenie 3PMSF, czyli tak zwany symbol alpejski (płatek śniegu na tle trzech szczytów). Opona była testowana w warunkach zimowych i ma homologację do jazdy zimowej.
  • Oznaczenie M plus S – opona dostosowana do jazdy po błocie i śniegu (nie jest to jednak opona zimowa i całoroczna, jeśli nie ma oznaczenia 3PMSF).
  • Oznaczenie XL – opona jest wzmacniana.
  • Indeks nośności koła, wyznaczony symbolem cyfrowym (np. 84 oznacza nośność 500kg).
  • Symbol prędkości maksymalnej, z jaką koło może się poruszać (np. H oznacza, że samochód z takimi kołami może jeździć z prędkością do 210 km/h).
  • C – oznaczenie opon przeznaczonych do samochodów dostawczych i komercyjnych.
  • Miejsce wyprodukowania opony – np. Made In Poland.
  • Homologację europejską – E4
  • Homologację krajów europejskich z UE – E plus symbol cyfrowy
  • Homologacje poszczególnych producentów samochodów
  • Homologację uzyskaną w USA – symbol DOT
  • Kod producenta opony i fabryki
  • Nazwę producenta i markę opony
  • Dodatkowe nazwy, podkreślające, że mamy do czynienia z oponą letnią (Summer), zimową (Winter), albo całoroczną (4 Season, All Season, All Weather itd.).
  • Oznaczenie kierunku toczenia opony przy jeździe do przodu, stosowane w oponach z bieżnikiem kierunkowym – Rotation plus strzałka.
  • Oznaczenia montażowe opon z bieżnikiem asymetrycznym – Inside i Outside.
  • TWI – oznaczenie wskaźnika zużycia opony. Na ściance bocznej znajdują się kropki z oznaczeniem TWI. Na tej samej wysokości, co kropki, producent ogumienia zastosował nadlewy gumy o wysokości 1,6mm. Jeśli bieżnik opony zbliży się do nadlewów – opony należy wymienić na nowe.

Jeśli chcesz, aby Twoje opony służyły jak najdłużej…

…pamiętaj o tym, aby regularnie sprawdzać w nich ciśnienie powietrza i w razie potrzeby uzupełniać je za pomocą pompki.
W trakcie wiosny i lata warto stosować kosmetyki do pielęgnacji ścianek bocznych opon.
Pamiętaj o sprawdzaniu właściwej geometrii zawieszenia. Unikaj agresywnej jazdy, z ruszaniem z piskiem opon.
Regularnie sprawdzaj stan bieżnika. Pamiętaj o wyważaniu kół i wymianie maszynek (wentyli).
Rotuj opony w warsztacie, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, aby zapewnić im równomierne zużycie.

Wymiana opon – naprawa opon – wulkanizacja w Krakowie

Jeśli chcesz zamontować nowe opony w swoim aucie, serwisować ogumienie, naprawić przebite opony, wyprostować felgi, albo naprawić (spawać) uszkodzone alufelgi – odwiedź warsztat Irmar w Krakowie.
Jeśli chcesz dbać o ogumienie i chcesz cieszyć się z przyjemności prowadzenia auta – czeka na Ciebie profesjonalna geometria kół w Krakowie.
Nasi specjaliści korzystają z profesjonalnego sprzętu. Z pewnością będziesz zadowolona/y z wykonanej usługi. Zapraszamy!

Wulkanizacja i wymiana opon w Krakowie – zapraszamy do Irmar!

Najnowsze wpisy

Renowacja felg stalowych – jak to zrobić?

Felgi stalowe to nadal bardzo popularne rozwiązanie, choć mają one ogromną konkurencję ze strony felg aluminiowych. Felgi stalowe ...

Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?

Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń ...

Sworzeń wahacza – objawy awarii w samochodzie osobowym

Jakie są objawy uszkodzonego sworznia wahacza w samochodzie osobowym? Jak rozpoznać luz na sworzniu wahacza (objawy awarii)? Jak ...