Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

wymiana-wahacza-wszystko-co-warto-wiedziec

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna jest wymiana wahacza? Jak przebiega wymiana wahacza krok po kroku? Czy wahacze wymienia się parami?

Jak wspomnieliśmy na początku, wahacz to podstawowa część zawieszenia samochodowego. Wahacze znajdziemy na przedniej osi auta, w układach, które wykorzystują kolumny MacPhersona (jeden wahacz) i układach zawieszenia wielowahaczowego (dwa wahacze lub więcej). Wahacze stosowane są również na tylnej osi auta – w układach z belką skrętną (wahacze wleczone) i w układach zawieszenia wielowahaczowego. Wahacze stosuje się też w układach, które wykorzystują najbardziej zaawansowane systemy tłumienia nierówności – np. w układach zawieszenia pneumatycznego albo hydropneumatycznego.

Wahacz – co warto wiedzieć?

Wahacze składa się z trzech zasadniczych części. To:

  • Element właściwy, w kształcie litery I, U albo Y, wykonany z bardzo mocnego stopu metalu (w luksusowych autach z aluminium);
  • Sworzeń wahacza – przegub metalowo – gumowy (ze smarem w środku) łączący wahacz z amortyzatorem, tylną belką albo zwrotnicą koła (zależnie od rodzaju zastosowanego zawieszenia w samochodzie);
  • Tuleja metalowo – gumowa tzw. silent block – która pozwala na zamontowanie wahacza do podłogi auta albo do jego ramy. W przypadku wahaczy o kształcie litery Y w wahaczu montowane są dwie tuleje metalowo-gumowe i jeden sworzeń (zawsze stosuje się jeden sworzeń).

Sworzeń wahacza może być jego integralną częścią, gdzie wymiana nie jest możliwa. Jednak są wahacze, w których sworzeń jest montowany za pomocą specjalnych śrub.
Tuleje metalowo – gumowe (silent block, popularnie silentblocki) są z kolei wciskane do odpowiednich miejsc za pomocą prasy hydraulicznej.

Przeczytaj również: Sygnały szwankującego zawieszenia

Kiedy wahacz do wymiany?

W wahaczach najczęściej zużywają się tuleje metalowo-gumowe oraz sworznie wahacza.
Jak rozpoznać ich awarię? Yu

  • Stuki i inne dochodzące z zawieszenia;
  • Utrata precyzji prowadzenia auta – opóźniona reakcja na ruchy kierownicą;
  • W przypadku uszkodzonego sworznia wahacza, zwłaszcza w układzie jednowahaczowym (np. kolumnie MacPhersona) możliwe jest wypięcie się koła podczas jazdy.

Może również dojść do uszkodzenia samego elementu głównego. W tym przypadku powodem mogą być uszkodzenia powypadkowe albo spowodowane przez korozję.

Wymiana wahacza przedniego i wymiana wahacza tylnego – jak przebiega?

Ile trwa wymiana wahacza? Zazwyczaj ok. godziny.
Wymiana wahacza – jeden czy dwa? Czy wahacze wymieniać parami? Zaleca się, aby zawsze wymieniać wszystkie wahacze na jednej osi. Dlaczego? Pozostawienie jednego starego wahacza powoduje szybsze zużycie się części nowych. Oczywiście, nikt Cię nie zmusi do wymiany dwóch wahaczy. Możesz zlecić wymianę tylko jednego.
Czy przy wymianie wahacza trzeba ustawiać zbieżność? Tak, po wymianie wahacza (jak również każdego innego elementu zawieszenia i układu kierowniczego) należy skorygować ustawienie geometrii kół, w tym zbieżności.

Jak przebiega wymiana wahacza?

  • Zluzowanie kół.
  • Uniesienie auta na podnośniku i demontaż kół.
  • Demontaż układu hamulcowego i układu kierowniczego na przedniej osi (wymiana wahacza przedniego) jeśli jest konieczny.
  • Rozpięcie układu zawieszenia. Demontaż wahacza (wahaczy).
  • Naprawa wahacza (demontaż i wprasowanie nowej tulei albo montaż nowego sworznia wahacza) albo montaż nowego wahacza.
  • Zamontowanie wahacza, spięcie zawieszenia, montaż jarzma hamulcowego i układu kierowniczego. Zamontowanie kół.
  • Ustawienie geometrii zawieszenia.

Przeczytaj również: Skrzypienie podwozia – przyczyny

Kiedy wahacze do wymiany – odwiedź Irmar!

Jeśli wahacze w Twoim samochodzie wymagają wymiany – odwiedź Irmar, najlepszy warsztat samochodowy w Krakowie. Nasi specjaliści dokonają wymiany wahacza (wahaczy) a następnie ustawią geometrię zawieszenia w Twoim aucie. Całość prac zostanie wykonana szybko i sprawnie, zgodnie z regułami sztuki.

Najnowsze wpisy

Jak działa układ chłodzenia w samochodzie?

Czy wiesz, jak działa układ chłodzenia silnika Twojego auta? Czy wiesz, jakie elementy układu chłodzenia są stosowane przez ...

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...