Wymiana sworznia wahacza

wymiana-sworznia-wahacza

Sworzeń wahacza może ulec uszkodzeniu na skutek wjechania w dużą dziurę, na skutek częstej jazdy po nierównych drogach a także na skutek starzenia się elementów podzespołu.
Wymiana sworznia wahacza powinna zostać przeprowadzona jak najszybciej, bo jazda z uszkodzonym sworzniem może zakończyć się urwaniem koła i wypadkiem. Jak przebiega wymiana sworzni wahacza? Ile trwa wymiana sworznia wahacza? Odpowiedź w naszym tekście.

Sworzeń wahacza to część wahacza, stosowana w wahaczach na przedniej osi. Sworzeń wahacza łączy przednie wahacze ze zwrotnicami przednich kół. Co wchodzi w skład sworznia wahacza? Przegub kulowy, pracujący w specjalnym, trwałym smarze. Z zewnątrz przegub ten jest okryty grubą warstwą elastycznej gumy, która zapewnia osłonę przed zanieczyszczeniami i wilgocią a także szczelność dla smaru.

Przeczytaj również: Dlaczego podwozie w moim aucie skrzypi?

Kiedy można naprawić sworzeń wahacza?

Czy zawsze można naprawić sworzeń wahacza? Naprawić, czyli wymienić na nowy? Nie zawsze.

Sworzeń wahacza można wymienić na nowy tylko wtedy, gdy jest on przykręcany do wahacza. Są na przykład specjalne zestawy naprawcze wahaczy, czyli po prostu nowe sworznie z nowymi śrubami mocującymi. Wszystko zależy od tego, jakie wahacze producent samochodu zastosował na pierwszy montaż.

Są też wahacze, w których sworznia nie można wymienić. Są to wahacze zintegrowane ze sworzniem. Nie ma w nich możliwości odkręcenia sworznia.

Warto pamiętać, że każdy wahacz aluminiowy (stosowany przede wszystkim w samochodach premium i sportowych) jest nierozbieralny i nienaprawialny. Zatem nie można w nim wymienić ani sworznia wahacza, ani tulei metalowo-gumowych.

Jak wymienić sworzeń wahacza, jeśli nie ma możliwości odkręcenia go od wahacza? W tym przypadku jest tylko jedno rozwiązanie problemu – wymiana kompletnego wahacza. Niestety, może to być drogie – nowy wahacz OEM albo wysokiej jakości może kosztować nawet 700 albo ponad 1000 złotych. W przypadku wahaczy aluminiowych cena jest jeszcze wyższa.

Jak sprawdzić, czy można wymienić sworzeń wahacza w swoim samochodzie?

Jest jedna prosta metoda. Wejdź na stronę dowolnie wybranego sklepu z częściami motoryzacyjnymi albo odwiedź sklep motoryzacyjny w swojej okolicy. Wybierz markę swojego pojazdu, potem model, wersję silnikową i wersję nadwozia. Sprzedawcy w dobrych sklepach mogą łatwo sprawdzić dobór części za pomocą numeru VIN.
Jeśli na rynku dostępne są sworznie wahaczy do Twojego auta (tzw. zestawy naprawcze) to masz pewność, że można je wymienić. To dobra wiadomość. Naprawa Twojego auta będzie tańsza.

Przeczytaj również: Rodzaje zawieszeń samochodowych

Sworzeń wahacza – co ile wymiana?

Nie ma określonych przebiegów, po których należy szykować się do wymiany sworzni wahacza. Zużycie sworznia wahacza zależy od bardzo wielu rzeczy. Sworzeń wahacza może zostać wybity po jednorazowym wjechaniu z dużą prędkością w dużą dziurę.
Częsta jazda po dziurawych drogach, zwłaszcza z większą prędkością, prowadzi do stopniowej degradacji sworznia wahacza.
Guma, użyta do uszczelnienia przegubu kulowego także może ulegać starzeniu albo może zostać uszkodzona mechanicznie (np. przecięta), powodując nieszczelność, wycieki smaru i zanieczyszczenie przegubu, powodujące jego zatarcie i korozję.

Nie ma zatem możliwości określenia, kiedy sworzeń wahacza może wymagać wymiany. W autach, w których producent zastosował części wysokiej jakości na pierwszy montaż, a które były na dodatek oszczędzane przez właściciela (nie eksploatowane na dziurawych drogach), trwałość fabrycznych sworzni wahaczy może znacząco przekroczyć 300 tys. kilometrów przebiegu.
Stan sworzni wahaczy jest badany w trakcie corocznego przeglądu w Stacji Kontroli Pojazdów. Ważne jest również to, aby kierowca bardzo szybko reagował na objawy awarii sworznia wahacza. I aby w takiej sytuacji jak najszybciej odwiedził SKP albo warsztat, w celu sprawdzenia stanu zawieszenia w aucie.

Wymiana sworznia wahacza krok po kroku

Kiedy wymienić sworzeń wahacza? Kiedy pojawią się pierwsze objawy awarii, potwierdzone przez mechanika albo diagnostę samochodowego. Pamiętaj o tym, że jazda z uszkodzonym sworzniem wahacza może zakończyć się tragedią na skutek urwania koła.

Jak przebiega typowa wymiana sworznia wahacza?

  • Mechanik luzuje śruby mocujące koła a następnie unosi auto na podnośniku
  • Po podniesieniu samochodu mechanik odkręca śruby i zdejmuje koła na osi, gdzie będą wymieniane sworznie wahaczy
  • Mechanik demontuje wszystkie elementy, które utrudniają dostęp do wahaczy, czyli np. elementy układu hamulcowego (zaciski hamulcowe).
  • Jeśli jest możliwość zamontowania nowego sworznia (można zastosować zestaw naprawczy) mechanik odkręca sworzeń wahacza od zwrotnicy. Demontaż sworznia wahacza wymaga odkręcenia śrub, mocujących go do wahacza. Mechanik demontuje stary i przykręca nowy wahacz.
    Jeśli konieczna jest wymiana całego wahacza, mechanik demontuje go i montuje w jego miejsce drugi, nowy wahacz.
  • Pozostaje wykonanie wszystkich wcześniejszych czynności w odwrotnej kolejności.

Sworzeń wahacza wymiana parami – czy to prawda? Zgodnie z regułami powinno się wymienić sworznie w obydwu wahaczach na jednej osi. Albo montuje się dwa nowe wahacze na jednej osi. Nie zawsze jednak musisz wyrazić na to zgodę.

Czy po wymianie sworznia wahacza trzeba ustawiać zbieżność/geometrię kół? Tak, po każdej ingerencji w zawieszenie i układ kierowniczy samochodu należy skorygować geometrię kół, w tym zbieżność kół.

Uszkodzony sworzeń wahacza? Wymiana w Irmar, w Krakowie!

Jeśli sworzeń wahacza w Twoim aucie uległ zużyciu albo uszkodzeniu, nie czekaj i nie ryzykuj. Jak najszybciej odwiedź warsztat samochodowy Irmar w Krakowie. Nasi mechanicy sprawdzą, czy uszkodzony jest wahacz, sworzeń czy inna część. Sprawdzimy też, jak najlepiej dokonać naprawy (czy w przypadku uszkodzenia sworznia możemy wymienić sworzeń, czy musimy zastosować kompletny wahacz). Po zakończonej pracy ustawimy geometrię kół. Odbierzesz sprawne, gotowe do jazdy auto.

Naprawa zawieszenia w Krakowie – zapraszamy do Irmar!

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...