Uszkodzony wahacz – objawy uszkodzonego wahacza w samochodzie
Wahacz to podstawowy element zawieszenia każdego samochodu. Wahacze znajdziemy w każdym aucie osobowym, niezależnie od jego klasy, marki i wielkości. Każdy kierowca powinien umieć rozpoznać objawy uszkodzonego wahacza. Dlaczego? Dlatego, że luzy na wahaczu są skrajnie niebezpieczne.
Każdy kierowca powinien pamiętać o tym, że wahacze nie są elementem wiecznym. W każdym samochodzie, prędzej, czy później, pojawią się objawy uszkodzonego wahacza.
Przeczytaj również: Wymiana wahacza, wszystko co warto wiedzieć
Jaka jest żywotność wahaczy? Ile wytrzymują wahacze w samochodzie?
Największą trwałością cechują się wahacze, które są stosowane na pierwszy montaż (czyli w trakcie produkcji samochodu w fabryce). Producent auta zazwyczaj stosuje części wysokiej jakości, pochodzące od sprawdzonych wytwórców. Ponadto całe zawieszenie auta ma idealnie ustawioną geometrię, niezużytą w żaden sposób. Dlatego też wahacze zastosowane na pierwszy montaż mogą wytrzymać 200 tys. km przebiegu. Czasami więcej, w niektórych samochodach, które przejechały ponad 300 tys. km, nadal są oryginalne wahacze.
Jak wygląda żywotność kolejnych wahaczy? Jeśli kierowca zdecyduje się na zamontowanie części wysokiej jakości (wahaczy OEM, bardzo drogich albo zamienników wysokiej lub porównywalnej jakości) to może liczyć na trwałość od 70 do 100 tys. km przebiegu. W przypadku zamontowania najtańszych zamienników, trzeba liczyć się z żywotnością części na poziomie 30-40 tys. km przebiegu.
Dlaczego trwałość wahaczy, zastosowanych do naprawy nie jest tak duża, jak w przypadku części użytych na pierwszy montaż? Jednym z najważniejszych powodów jest to, że geometria samochodu używanego nie jest idealna. Jedna zużyta część zawieszenia wpływa na inne. Żeby odzyskać idealną geometrię, trzeba by wymienić wszystkie części zawieszenia na nowe. Do tego części układu kierowniczego i elementy sprężyste (amortyzatory, sprężyny albo miechy powietrzne). Kto tak robi? Nikt.
Co wpływa na zużycie wahaczy w samochodzie osobowym?
Wahacze zużywają się na skutek takich czynników, jak:
– czas, który powoduje starzenie się gumy, z jakiej częściowo wykonane są tuleje metalowo-gumowe;
– czas powoduje też ataki korozji, która również niszczy wahacze;
– części wahaczy, takie jak tuleje metalowo-gumowe i sworznie (przeguby metalowo-gumowe) zużywają się na skutek eksploatacji auta, która obejmuje cały szereg przeciążeń. Im więcej jazdy po dziurach, tym więcej przeciążeń i tym szybsze zużycie wahaczy. Czasami wystarczy jeden raz wjechać w dużą dziurę, z dużą prędkością, aby uszkodzić bezpowrotnie sworzeń wahacza;
– Jakość części również ma wpływ na ich trwałość. Nie bez powodu napisaliśmy w poprzednim akapicie, że najmniej trwałe są tanie zamienniki, a najbardziej trwałe części OEM i zamienniki wysokiej oraz porównywalnej jakości.
Przeczytaj również: Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu?
Uszkodzony wahacz – objawy awarii
Jak rozpoznać uszkodzone wahacze? Objawy awarii są łatwe do rozpoznania.
Wahacze stosuje się na obydwu osiach auta, dlatego mogą się zepsuć i z przodu i z tyłu samochodu.
Co się psuje?
– Przede wszystkim psują się elementy składowe wahaczy, czyli tuleje metalowo-gumowe oraz sworznie wahaczy. W obydwu przypadkach awaria jest bardzo niebezpieczna. Dlaczego tak się dzieje? W przypadku uszkodzenia sworznia wahacza może dojść do zerwania przegubu i wypięcia się koła, co może się stać w przypadku prostego zawieszenia, np. kolumny MacPhersona. To zawieszenie zblokowane, z jednym, dolnym wahaczem.
W przypadku poważnego uszkodzenia tulei metalowo-gumowych samochód przestaje się precyzyjnie prowadzić. Trzeba stale korygować tor jazdy, za pomocą kierownicy. W razie konieczności wykonania nagłego manewru samochód może zachować się w nieprzewidywalny sposób.
Uszkodzone wahacze – objawy:
- pogorszenie komfortu prowadzenia i jazdy,
- stuki i skrzypienie podczas jazdy po nierównościach, podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu,
- korozja na wahaczach,
- widoczne skrzywienie wahaczy,
- odgłosy pukania
- luzy na wahaczu – objawy spowodowane przez uszkodzone tuleje metalowe gumowe.
utrudnienia w utrzymaniu toru jazdy, - słabsza reakcja na ruchy kierownicą – zwłaszcza przy skręcaniu,
- szarpnięcia podczas ruszania
Uszkodzony wahacz tylny – objawy:
- objawy zużytego wahacza tylnego są dokładnie takie same, jak uszkodzonych wahaczy przednich.
Czy sam wahacz (główny element, wykonany ze stopu metalu) może się zepsuć?
Raczej jest to bardzo mało możliwe. W razie wypadku i uderzenia przez inne auto w koło samochodu, prędzej dojdzie do wyrwania sworznia wahacza albo tulei metalowo-gumowych, niż uszkodzenia samego elementu metalowego. Jednak nie oznacza to, że główna, metalowa część wahacza nie może ulec uszkodzeniu. Najczęściej pada ona ofiarą korozji w starszych albo zaniedbanych samochodach. Rzadko zdarza się, że wahacz ulega skrzywieniu.
Krzywy wahacz – objawy awarii: przede wszystkim niemożność ustawienia właściwej geometrii kół, co powoduje ściąganie auta, przyspieszone zużycie opon i problemy z utrzymaniem prostego toru jazdy po puszczeniu kierownicy.