Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

uszkodzona-tuleja-wahacza-objawy-awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym dla kierowcy. Jazda z uszkodzonymi, zużytymi tulejami wahacza jest po prostu niebezpieczna.

Co to są tuleje wahacza i jaki mają wpływ na bezpieczeństwo jazdy?

Tuleje wahacza (popularnie silent blocki) to części układu zawieszenia, które mają za zadanie zapewnienie odpowiedniego (częściowo elastycznego) zamocowania dla wahaczy. Równocześnie tuleje metalowo – gumowe (inna nazwa tulei wahacza) muszą eliminować drgania, jakie są generowane przez koła podczas jazdy, aby te nie przechodziły na płytę podłogową albo ramę samochodu.
Tuleje wahacza mają prostą budowę. Składają się z dwóch metalowych tulei i specjalnej mieszanki gumowej. Tuleja o mniejszej średnicy jest zamocowana centralnie pośrodku tulei o większej średnicy. Obie tuleje są połączone poprzez gumę.
Sama tuleja jest wprasowana w odpowiedni otwór w wahaczu. Nie ma jakiejkolwiek możliwości obrotu. Zapewniony jest jednak niewielki ruch wahacza, który jest możliwy dzięki właściwościom gumy.

Z racji tego, że tuleje metalowo-gumowe (silentblocki) są integralną częścią wahaczy, prowadzących koła, mają one niezwykle ważny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego ich awarii nie można pod żadnym pozorem bagatelizować.

W jednym wahaczu może być jedna tuleja (wahacz o kształcie litery I), albo dwie tuleje (wahacz o kształcie litery Y albo U), np. tylna tuleja wahacza przedniego. Objawy awarii wszystkich tulei wahacza są takie same, bez względu na ich umiejscowienie (na przedniej osi, na tylnej osi itd.).

Przeczytaj również: Budowa zawieszenia samochodu

Tuleja wahacza – objawy awarii

Jak rozpoznać, że w aucie jest uszkodzona tuleja wahacza? Objawy awarii są następujące:

  • Stukanie, głównie podczas jazdy po nierównościach. Jest to objaw generowany przez praktycznie każdy uszkodzony lub zużyty element zawieszenia samochodu, zatem nie można powiedzieć, że jednoznacznie wskazuje na uszkodzenie tulei.
  • Delikatne szarpanie podczas ruszania. Może być też powodowane przez uszkodzone poduszki silnika.
  • Problemy z utrzymaniem toru jazdy. Auto wymaga ciągłych korekt za pomocą kierownicy. Podobny objaw (ale ze ściąganiem tylko w jedną stronę) występuje w autach, które mają źle ustawioną geometrię kół.

Jak sprawdzić tuleje wahacza?
Przy wystąpieniu powyższych objawów (jednego, albo wszystkich) warto po prostu odwiedzić swoją Stację Kontroli Pojazdów. Diagnosta bezbłędnie określi przyczynę awarii, kiedy pojazd będzie stać na szarpakach.

Co dalej? Jeśli już wiesz, że tuleje wahacza w Twoim aucie wymagają wymiany – nie zwlekaj z nią. Wszelakie luzy w zawieszeniu powodują przyspieszone zużycie innych części zawieszenia. Do tego wszystkiego dochodzą problemy z utrzymaniem właściwego toru jazdy – to może być bardzo niebezpieczne, jeśli staniesz przed koniecznością wykonania gwałtownego manewru, zwłaszcza z większą prędkością.

Znajdź dobry warsztat samochodowy w swojej okolicy. Jeśli mieszkasz w Krakowie albo aglomeracji – umów wizytę w warsztacie samochodowym Irmar. Nasi specjaliści szybko i sprawnie wymienią uszkodzone tuleje metalowo-gumowe w Twoim samochodzie. Po zakończonej wymianie ustawimy geometrię kół. Odbierzesz w pełni sprawny samochód, który będzie się świetnie prowadzić.
Naprawa zawieszenia w Krakowie – tylko w Irmar.

Najnowsze wpisy

Od kiedy zimowe paliwo na stacjach?

Zimowe paliwo na stacjach jest ważne dla każdego kierowcy, który ma auto z silnikiem diesla (silnikiem wysokoprężnym). Chroni ...

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...