Co to są wahacze w samochodzie?

co-to-sa-wahacze-w-samochodzie

To podstawowa część zawieszenia każdego współczesnego auta osobowego. Wahacze znajdziesz w małych samochodach miejskich, w samochodach kompaktowych i klasy średniej, a także w autach luksusowych i terenówkach.

Ile jest wahaczy w samochodzie? Wszystkiego dowiesz się z naszego tekstu.

Układy zawieszenia we współczesnych samochodach osobowych różnią się stopniem skomplikowania (np. zawieszenie proste i wielowahaczowe) oraz sposobem amortyzowania nierówności. Standardowo wykorzystuje się do tego sprężyny i amortyzatory, jednak w autach luksusowych sprężyny są zastępowane przez miechy powietrzne. Wcześniej stosowano też elementy hydropneumatyczne, gdzie za amortyzowanie nierówności odpowiadały olej i gaz. Zawieszenia mogą mieć różne nastawy, w zależności od typu auta. W samochodach luksusowych stosuje się nastawy miękkie, komfortowe, a w sportowych twarde, ale pozwalające lepiej trzymać się drogi. Bez względu na to, jakie to zawieszenie, jedno jest pewne. Na pewno występują w nim wahacze.

Przeczytaj również: Zawieszenie samochodu – co to jest i jak działa?

Wahacze – gdzie znajdują się w aucie?

Wahacze znajdują się tuż pod podłogą auta, przy każdym kole samochodu. Z jednej strony wahacz jest zamontowany do podwozia, za pomocą jednej albo dwóch tulei metalowo – gumowych. Z drugiej strony wahacz jest zamontowany do zwrotnicy przedniego koła, zwrotnicy tylnego koła albo tylnej belki. Wszystko zależy od rodzaju zawieszenia, zastosowanego w danym aucie.

Samochodowy wahacz – do czego służy?

Samochodowe wahacze – do czego służą? Ich zadaniem jest prowadzenie każdego koła samochodu i łączenie go we właściwy sposób z podwoziem samochodu (albo z ramą w samochodach terenowych czy też SUV).

W trakcie jazdy autem przednie koła muszą skręcać (co umożliwia praca układu kierowniczego). Przednie i tylne koła muszą mieć też możliwość poruszania się z góry na dół, na skutek pracy elementów sprężystych zawieszenia (amortyzatorów i sprężyn albo miechów powietrznych). To wszystko sprawia, że wahacz nie może być zamocowany do podwozia i do zwrotnic kół czy do tylnej belki za pomocą sztywnych połączeń. Niezbędne jest zastosowanie połączeń elastycznych. Dlatego tuleje metalowo-gumowe, wprasowane w wahacz, pozwalają na delikatne ruchy, tak samo, jak znajdujące się na końcu wahacza sworznie, czyli przeguby metalowe w gumowej osłonie, pracujące w specjalnym smarze.

Przeczytaj również: Budowa zawieszenia samochodu

Ile jest wahaczy w samochodzie osobowym?

To zależy od rodzaju zawieszenia samochodu. W popularnym zawieszeniu przednim, jakim jest kolumna MacPhersona stosuje się jeden wahacz dolny. Czyli na przedniej osi są dwa wahacze – jeden po prawej, drugi po lewej stronie.

W autach klas wyższych najczęściej stosuje się wielowahaczowe zawieszenie przednie. Standardowo składa się ono z dwóch wahaczy – dolnego i górnego. Ale niektóre konstrukcje mogą wykorzystywać nawet trzy wahacze na kolo. To sprawia, że na przedniej osi może być od czterech do sześciu wahaczy.

A co w zawieszeniu tylnym? W najpopularniejszym i najtańszym rozwiązaniu, jakim jest belka skrętna, stosuje się dwa wahacze wleczone. W autach klas wyższych, z zawieszeniem wielowahaczowym, na tylnej osi na jednym kole mogą być zastosowane dwa albo trzy wahacze. To znów sprawia, że na tylnej osi może pracować od czterech do sześciu wahaczy.

Czyli w najmniej skomplikowanym zawieszeniu (przednie kolumny MacPhersona, tylna belka skrętna) w samochodzie będą cztery wahacze.

W najbardziej rozbudowanym zawieszeniu wielowahaczowym, w samochodzie może być dwanaście wahaczy.

Uszkodzone wahacze w samochodzie? Odwiedź warsztat Irmar w Krakowie

Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz, co to jest wahacz w aucie i wiesz, za co odpowiada wahacz. Z innych artykułów na naszym blogu dowiesz się też, jakie są objawy awarii wahaczy.

Jeśli zauważysz w swoim samochodzie objawy awarii wahaczy, jak najszybciej odwiedź nasz warsztat Irmar w Krakowie. Nasi specjaliści precyzyjnie określą, które elementy zawieszenia wymagają wymiany.

Najnowsze wpisy

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...

Problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Hamulce piszczą po wymianie tarcz i klocków w Twoim samochodzie? Po wymianie tarcz i klocków słabo hamuje? Sprawdźmy, ...