Układ kierowniczy – na co zwracać uwagę?

Czy wiesz, co to jest układ kierowniczy i jak działa układ kierowniczy w samochodzie? Sprawny układ kierowniczy samochodu pozwala Ci na sterowanie autem w lekki i efektywny sposób. Praktycznie w każdym samochodzie układ kierowniczy jest zbudowany w ten sam sposób. Różnić może się tylko rodzajem zastosowanego wspomagania, udogodnieniami w autach premium i wyeliminowaniem wału kierownicy w najnowszych samochodach premium i elektrycznych.

Zadania układu kierowniczego to przełożenie ruchów kierownicy na odpowiedni skręt kół a także zapewnienie odpowiedniego wspomagania, które ułatwia kierowcy manewrowanie pojazdem. Specjalne przepisy regulują wartość siły, jaką kierowca ma przykładać do obrotu kierownicą..

Przeczytaj również: Dlaczego auto ściąga podczas jazdy?

Budowa układu kierowniczego w samochodzie osobowym

Dzięki naszemu artykułowi poznasz najważniejsze elementy układu kierowniczego, montowanego w niemal każdym współczesnym samochodzie osobowym. Dowiesz się również, jak w praktyce działa układ kierowniczy w samochodzie.

Układ kierowniczy – budowa i działanie:

  • Kierownica – element zamontowany we wnętrzu kabiny samochodu, za pomocą którego kierowca steruje samochodem. Kierownica zamontowana jest na kolumnie kierownicy. W nowoczesnych autach kierownica wyposażona jest w przyciski, służące do sterowania wyposażeniem auta. W kierownicy montowana jest też poduszka powietrzna kierowcy samochodu.
  • Kolumna kierownicza – na niej zamontowana jest kierownica samochodu. Kolumna kierownicza przekazuje obroty kierownicy na przekładnię kierowniczą. Kolumna kierownicza umożliwia odpowiednie ustawienie kierownicy, wyżej albo niżej, aby zwiększyć komfort kierowcy podczas prowadzenia auta. Ponadto kolumna kierownicy ma za zadanie pochłonięcie dużej części energii, w razie wypadku, aby kierowca mógł uniknąć obrażeń ze strony kierownicy. Kolumna kierownicy w razie wypadku może się zupełnie złamać. We wnętrzu kolumny kierownicy znajduje się wał kierowniczy.
  • Wał kierowniczy – element we wnętrzu kolumny kierownicy, który przekazuje ruch do przekładni kierowniczej. Wał kierowniczy może składać się z dwóch lub trzech części, połączonych przegubami. Dzięki temu projektanci auta mają więcej miejsca pod maską na silnik. A do tego łamany wał nie przenosi bezpośredniej siły uderzenia (w razie wypadku) na kierownicę).
  • Przekładnia kierownicza (popularnie maglownica) – mechanizm w szczelnej obudowie, który przetwarza ruch obrotowy wału kierowniczego na ruch posuwisty. Składa się z zębatki na wale kierowniczym oraz przekładni ślimakowej. Obroty zębatki wału kierowniczego powodują wysuwanie się drążków kierowniczych–w prawo lub lewo. Przekładnia pracuje w smarze.
  • Drążki kierownicze–elementy, przekazujące ruch przekładni kierowniczej do zwrotnic koła. Mają postać drążków.
  • Końcówki drążków kierowniczych – przeguby metalowo-gumowe w osłonie, pracujące w smarze. Ich zadaniem jest zapewnienie mocnego i równocześnie elastycznego połączenia pomiędzy drążkami kierowniczymi a zwrotnicami przednich kół.
    Końcówki drążków kierowniczych służą również do ustawiania geometrii kół.

Zasada działania układu kierowniczego: obrót koła kierownicy w jedną lub drugą stronę powoduje wysunięcie się jednego drążka i równoczesne cofnięcie drugiego. Ruch drążków przenoszony jest na zwrotnice kół. Koła obracają się i auto skręca.

Budowa układu kierowniczego ze wspomaganiem

Kiedyś istniały dwa rodzaje układu kierowniczego – ze wspomaganiem lub bez. Obecnie każdy układ kierowniczy samochodu osobowego jest wyposażony we wspomaganie. Wspomagania nie mają tylko auta klasyczne.
Jakie rodzaje wspomagania stosuje się obecnie?

  • Wspomaganie elektryczne – silnik elektryczny wspomaga ruch przekładni kierowniczej, zgodnie z sygnałem odebranym z czujników, które kontrolują ruch kierownicy, wykonany przez kierowcę.
  • Wspomaganie elektrohydrauliczne–w układzie znajduje się pompa płynu wspomagania, która napędzana jest przez silnik elektryczny. Silnik załącza się tylko wtedy, gdy kierowca skręca. Pompa nadaje ciśnienie płynowi, a sam płyn działa na ruch siłowników hydraulicznych, zamontowanych przy przekładni kierowniczej.

Przeczytaj również: Zawieszenie-na co zwrócić uwagę?

Budowa układu kierowniczego samochodu najnowszej generacji

W najnowszych autach stosuje się ciekawe, dodatkowe rozwiązania. Jakie?

  • System, który zmienia charakterystykę pracy układu wspomagania, regulując siłę wspomagania. To część rozwiązania, które może również zmieniać głos silnika i charakterystykę pracy zawieszenia (prześwit, siła tłumienia amortyzatorów).
  • Rozwiązanie zwane jako steer-by-wire. W tym przypadku wyeliminowano z auta kolumnę kierownicy. Ruch koła kierownicy mierzony jest za pomocą czujników. Przekazują one dane do silniczków elektrycznych, które poruszają przekładnią kierowniczą.

Problemy z układem kierowniczym? Odwiedź Irmar w Krakowie!

Wyczuwalny luz na kierownicy? Kierownica ciężko chodzi? Wspomaganie nie działa albo przerywa swoje działanie?

Uszkodzone drążki kierownicze? Problemy z maglownicą? Inne uszkodzenia? Luz na kierownicy? Wyciekający płyn wspomagania? Kontrolka przegrzania wspomagania elektrycznego? Nasi mechanicy usuną każdy problem. Zapraszamy do Irmar-profesjonalnego warsztatu samochodowego w Krakowie.

Najnowsze wpisy

Jak działa układ chłodzenia w samochodzie?

Czy wiesz, jak działa układ chłodzenia silnika Twojego auta? Czy wiesz, jakie elementy układu chłodzenia są stosowane przez ...

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...