Układ chłodniczy – co się w nim psuje?

Usterki układu chłodzenia są bardzo niebezpieczne – prowadzą do uszkodzenia uszczelki pod głowicą i innych uszczelek silnika, przyspieszają zużycie jednostki napędowej i mogą doprowadzić do jej zatarcia. Wymienimy najczęstsze awarie układu chłodzenia.

Awaria układu chłodzenia może być przez dłuższy czas niezauważalna. Kierowcy rzadko sprawdzają poziom płynu chłodzenia. Niektórzy rzadko zwracają uwagę na wskaźnik temperatury. Tymczasem niewielkie i stałe niedomagania układu chłodzenia będą mieć katastrofalny wpływ na stan jednostki napędowej.
Przede wszystkim uszczelki. Uszczelka pod głowicą, uszczelka pod pokrywą zaworów, uszczelnienia wału korbowego i wałków rozrządu – praca w zbyt wysokiej temperaturze, na skutek awarii układu chłodzenia powoduje ich przyspieszone zużycie. Niszczy się też silnik. A kiedy układ chłodniczy przestanie działać i dojdzie do jego całkowitego uszkodzenia, olej silnikowy ulegnie przegrzaniu. Co dalej? Kiedy olej silnikowy przestanie chronić pracujące części silnika, dojdzie do jego zatarcia. A to w większości przypadków oznacza techniczną śmierć jednostki napędowej.

Jakie są najczęstsze usterki układu chłodzenia w samochodzie?

Awaria chłodnicy

Uszkodzona chłodnica w samochodzie to najczęściej efekt korozji, po kilku lub kilkunastu latach pracy. Wówczas w chłodnicy pojawia się dziura, wyżarta przez korozję, przez którą wycieka (jest wyrzucany pod dużym ciśnieniem) płyn chłodniczy.
Chłodnica może również zostać uszkodzona mechanicznie, w wypadku. Może też dojść do jej zapchania kamieniem kotłowym. Dzieje się tak wtedy, gdy kierowca nie stosuje płynu chłodniczego, tylko wodę.
Awaria chłodnicy – objawy:

  • Ubywanie płynu chłodniczego;
  • Mokra chłodnica w dolnej części;
  • Wysoka temperatura płynu chłodniczego – widoczna na wskaźniku temperatury.

Przeczytaj również: Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego?

Awaria wentylatora w samochodzie

Jeśli wentylator w samochodzie nie działa, podczas jazdy w korku albo w gorący dzień może dojść do przegrzania albo zatarcia silnika. Awaria wentylatora w samochodzie może być spowodowana uszkodzeniem sprzęgła wiskotycznego, uszkodzeniem przewodów zasilających albo spaleniem silnika elektrycznego (w wentylatorze elektrycznym) a także awarią czujnika temperatury płynu chłodzenia. Zepsuty wentylator w samochodzie można łatwo rozpoznać – jeśli temperatura płynu chłodniczego wciąż rośnie, a kierowca nie słyszy pracy wentylatora spod maski.

Wyciek płynu chłodniczego

Obniżanie się poziomu płynu chłodniczego jest skrajnie niebezpieczne. Im mniej płynu, tym mniejsza wydajność układu. Aż w końcu dochodzi do zagotowania się resztek płynu. Albo do całkowitej utraty płynu chłodzenia z układu.

Wyciek płynu chłodniczego – przyczyny:

  • Wyciek płynu z chłodnicy albo z przyłączy przewodów chłodniczych zamontowanych do chłodnicy;
  • Wyciek płynu z pompy cieczy chłodzącej, a dokładnie z jej uszczelnień;
  • Wyciek płynu spowodowany awarią uszczelki pod głowicą – płyn przepływa do układu smarowania i miesza się z olejem;
  • Wyciek płynu spowodowany przeżarciem przez korozję chłodnicy EGR – płyn przedostaje się do spalin;
  • Wyciek płynu spowodowany skorodowaniem lub uszkodzeniem mechanicznym chłodnicy oleju silnikowego lub oleju przekładniowego, jeśli takowa jest w samochodzie i jest podłączona do układu chłodzenia.

 Awaria termostatu w samochodzie

Uszkodzony termostat w samochodzie (termostat tradycyjny) może zablokować się w pozycji otwartej albo zamkniętej. Awaria termostatu w aucie, jeśli ten zablokuje się w pozycji zamkniętej, może doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika. Uszkodzony termostat w samochodzie, zablokowany w pozycji otwartej, powoduje, że silnik nie może się rozgrzać. Auto zużywa bardzo dużo paliwa.

Przeczytaj również: Problemy z przegrzewającym się silnikiem

Zapchany układ chłodzenia

Układ chłodzenia zapycha się na skutek odkładania się kamienia kotłowego. Skąd bierze się kamień kotłowy? Pojawia się w układzie, jeśli kierowca stosuje wodę zamiast płynu chłodniczego albo rozcieńcza koncentrat płynu chłodniczego za pomocą wody z kranu. Zapchany układ chłodzenia utrudnia przepływ płynu chłodniczego, przez co znacząco zmniejsza się wydajność układu. Ponadto może dojść do zapchania nagrzewnicy, co uniemożliwi ogrzewanie kabiny samochodu.

Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej

Pompa cieczy chłodzącej wymiana regularnej wymiany. Jeśli do tego nie dojdzie, najczęściej psują się łożyska pompy. Stary płyn chłodniczy, który traci właściwości ochronne, powoduje uszkodzenia uszczelnień pompy.
Z kolei pompa cieczy napędzana elektryczne może cierpieć na szereg innych awarii: uszkodzenie silnika, złączy itd.

Profesjonalna naprawa układu chłodzenia w Krakowie – odwiedź Irmar

Jeśli układ chłodzenia w Twoim samochodzie cierpi na jakiekolwiek problemy – nie ryzykuj i jak najszybciej odwiedź warsztat Irmar w Krakowie. Nasi mechanicy przeprowadzą sprawną diagnostykę i ustalą przyczynę awarii Twojego auta a potem szybko ją wyeliminują.

Najnowsze wpisy

Jak działa układ chłodzenia w samochodzie?

Czy wiesz, jak działa układ chłodzenia silnika Twojego auta? Czy wiesz, jakie elementy układu chłodzenia są stosowane przez ...

Co zrobić żeby szyby w samochodzie nie zamarzały od środka?

Dlaczego szyby w samochodzie zamarzają od środka? Głównym powodem jest woda (wilgoć, para wodna), która dostaje się do ...

Oświetlenie wnętrza samochodu – czy są przepisy, które określają jakie światła trzeba montować wewnątrz pojazdu?

Z jakich elementów składa się typowe oświetlenie wewnętrzne samochodu? Czy oświetlenie wewnętrzne auta można modyfikować? Czy są przepisy, ...