Problemy z przegrzewającym się silnikiem

Zbyt wysoka temperatura pracy silnika w samochodzie może oznaczać początek problemów dla kierowcy. W optymalnych warunkach (nawet podczas upałów) jednostka napędowa auta powinna pracować w temperaturze ok. 80-95 stopni Celsjusza, a każde przekroczenie tego poziomu o 10 i więcej ”kresek” może być wyraźnym sygnałem, że z samochodem coś dzieje się nie w porządku. Przyczyny przegrzewania się silnika są różne. Najczęściej winny jest niesprawny system chłodzenia, a konkretnie usterki termostatu, czy też wentylatora chłodnicy. Zbyt wysoka temperatura napędu może świadczyć również o awarii układu zarządzającego układami: zapłonowym i zasilania.

Choć awarie układu chłodzenia w samochodzie mogą zdarzyć się o każdej porze roku, to właśnie początek lata i pierwsze gorące dni są okresem, gdy wielu kierowców skarży się na nadmiernie grzejące się silniki. Informacje o tym, jaką temperaturę aktualnie ma jednostka napędowa przekazuje odpowiedni wskaźnik, natomiast w starszych samochodach o nieprawidłowościach poinformują nas specjalne lampki kontrolne. Oczywiście wskazania urządzeń nie muszą zawsze zgadzać się w stu procentach ze stanem faktycznym, a wynikają chociażby z błędnych obliczeń lub jedynie chwilowego, pojedynczego skoku temperatury. W przypadku jednak, gdy samochód przez dłuższy czas podpowiada nam, że „ciepłota” silnika utrzymuje się na zbyt wysokim poziomie, nie możemy już bagatelizować sprawy.

Kierowcy często zapominają o regularnej kontroli układu chłodzenia w swoich pojazdach, co może prowadzić do poważniejszych awarii. Układ ten ma bardzo ważne – kluczowe wręcz znaczenie dla naszego auta, a każdy jego defekt może poskutkować nawet koniecznością przerwania podróży. Uszkodzenia układu chłodzenia to najczęstsze przyczyny przegrzewania się silnika. Są one też najłatwiejsze do zaobserwowania. Do tego typu awarii i usterek zaliczyć możemy m.in. nieszczelności układu (ubytki płynu chłodniczego), lub też wspomniane problemy związane z termostatem i wentylatorem chłodnicy. W większości przypadków nieprawidłowo funkcjonujący termostat nadaje się tylko do wymiany (koszt do 100 zł). Negatywny wpływ na działanie silnika mają także wszelkie zabrudzenia chłodnicy – zarówno te wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Dokładne wyczyszczenie rdzenia chłodnicy powinno w tym wypadku pomóc w zachowaniu sprawności samochodu. Czynnikiem, który odpowiada za przegrzewanie się jednostki napędowej auta może być też zjawisko zapowietrzenia całego układu chłodzenia.

Każda, nawet najmniejsza rzecz świadcząca o możliwości przegrzewania się silnika w samochodzie powinna zdopingować nas do uważniejszych obserwacji, a nawet działania. Zbyt długie zwlekanie w przypadku faktycznej awarii może okazać się opłakane w skutkach. Przegrzanie się napędu niesie za sobą sporo przykrych konsekwencji, a najpoważniejsze dotykają takich elementów jak głowica silnika, pierścienie i tłoki. Części te są niezwykle trudne do naprawy, a i koszt takiej usługi nie jest tani.

Najnowsze wpisy

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...

Jak holować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Na naszych drogach jest coraz więcej samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. To standardowe skrzynie hydrauliczne, skrzynie dwusprzęgłowe DSG ...