Sprawdzamy skuteczność amortyzatorów

Masa, prędkość, tarcie, nierówności – wszystko to ma ogromny wpływ na poruszanie się samochodu na trasie. Gdyby nie amortyzatory auto skakałoby niczym piłka ping-pongowa. To dzięki nim koła mają ciągłą styczność z powierzchnią a kierowcy panują nad pojazdem. Bez sprawnych amortyzatorów jazda staję bardzo niebezpieczna.

 

Amortyzatory należą do tych elementów auta, które nie psują się z dnia na dzień. Zwykle dzieje się to bardzo stopniowo, przez co dla wielu kierowców może być niezauważalne. Jakie są podstawowe objawy problemów z “amorami”? Przede wszystkim problem z utrzymaniem kierunku poruszania się autem, piski opon, notoryczne włączanie się ABS w trakcie hamowania oraz chwianie się nadwozia podczas jazdy po nierównościach, a także wyciekanie oleju z amortyzatorów.

Dokładną kontrolę amortyzatorów powinniśmy przeprowadzić co najmniej raz w roku, ewentualnie po przejechaniu 20-25 tys. km.

Niesprawne amortyzatory mocno ograniczają bezpieczeństwo jazdy. Przede wszystkim znacznie wydłuża się droga hamowania. Zdaniem niektórych fachowców gdy amortyzatory zużyte są w połowie droga hamowania przy prędkości ok. 50 km/h może być wydłużona aż o dwa metry.

Aby dokonać generalnej kontroli amortyzatorów warto wybrać się do sprawdzonego mechanika samochodowego. Jednak wstępne rozeznanie możemy zrobić samemu. Możemy np. mocno “rozbujać” auto, potem silnie nacisnąć na błotnik. Jeżeli nadwozie nie wraca do pozycji wyjściowej oznacza to, że mamy do czynienia z problemem z amortyzatorami.

Kontrola amortyzatorów to także obowiązkowy element przy przeglądzie samochodu. Diagności jako minimum przyjmują dopuszczalną sprawność na poziomie minimum 40%. Auta, które pozytywnie przechodzą przeglądy cechują się sprawnością w przedziałem od 50% do 80 %. Różnica pomiędzy skutecznością poszczególnych amortyzatorów nie powinna przekraczać 20%. Warto jednak we własnym zakresie sprawdzać amortyzatory częściej. Niestety, wielu kierowców, lekceważy ten element, odkładając kontrolę i naprawę w czasie. Zapominają jednak, że jazda autem z niesprawnymi amortyzatorami może być równie niebezpieczna co jazda z niedziałającymi hamulcami.

 

 

 

 

Najnowsze wpisy

Samodzielna naprawa niewielkich ubytków lakieru, czyli pasta polerska, drobnoziarnisty papier ścierny i wosk

Niewielkie ubytki lakieru, rysy, drobne otarcia oraz wykwity korozji to problemy, z którymi właściciel samochodu może poradzić sobie ...

Koło dwumasowe – jak wydłużyć jego życie?

Koło zamachowe dwumasowe to odpowiednik koła zamachowego sztywnego, powstały ze względu na rosnącą pojemność i moc silników, szczególnie ...

Jakie czynniki niszczą lakier samochodowy?

Lakier na karoserii samochodu pełni zarówno funkcje ozdobne, jak też chroni ją przed działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych. Specjalna ...