Sprawdzaj płyn chłodniczy! Sprawdź poziom oraz stan płynu chłodzenia – temperaturę zamarzania i temperaturę zagotowania płynu

0001QFTJHV0BOE0T-C116-F4

Jak sprawdzać poziom płynu chłodniczego i dlaczego warto to robić? Dlaczego sprawdzenie płynu chłodniczego jest tak ważne? Wszystko dlatego, że zbyt niski poziom płynu chłodniczego może doprowadzić do przegrzania, albo zatarcia jednostki napędowej. Podobnie, jak zły stan płynu chłodniczego. On również może być powodem przegrzania silnika, albo zamarznięcia i rozerwania układu chłodniczego.

Sprawdzanie stanu i poziomu płynu chłodniczego jest naprawdę, bardzo proste. Nie wymaga to żadnych specjalistycznych narzędzi.
Kierowca musi jedynie pamiętać o tym, żeby dokonywać sprawdzenia przy zimnym silniku. Jednostka napędowa i układ chłodzenia muszą ostygnąć – minimum 30 minut od chwili wyłączenia silnika. Trzeba pamiętać o tym, że płyn chłodniczy, chłodnica, blok silnika i głowica silnika mogą być bardzo gorące. Do tego płyn jest pod ciśnieniem. Dlatego nigdy nie należy odkręcać korka chłodnicy przy rozgrzanym albo pracującym silniku. Może to doprowadzić do poważnego poparzenia.

 Jak sprawdzić poziom płynu chłodniczego?

Sprawdzanie płynu chłodniczego jest bardzo proste.

  • Należy odczekać, aż silnik ostygnie. Następnie należy otworzyć maskę.
  • Trzeba odnaleźć zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego. Ma kolor kremowy albo biały. Jest przezroczysty. W górnej części znajduje się korek. We wnętrzu zbiorniczka jest kolorowy płyn chłodniczy. Na korku znajduje się oznaczenie z termometrem.
  • Zbiorniczek płynu wyrównawczego może być zamontowany na chłodnicy, obok chłodnicy, albo w większej odległości od chłodnicy.
  • Jak sprawdzić poziom płynu chłodzącego? Na zbiorniczku jest wytłoczona skala. Są na niej zaznaczone poziomy MIN i MAX. Jaki powinien być poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym samochodu? Powinien dochodzić do poziomu MAX.

Kiedy sprawdzać płyn chłodniczy? Jak najczęściej, najlepiej raz w tygodniu. A także zawsze, kiedy zachodzi podejrzenie wycieków, albo wskaźnik temperatury płynu chłodniczego osiąga bardzo wysokie wartości.  Niski poziom płynu chłodniczego na zimnym silniku może oznaczać wycieki z chłodnicy. Niski poziom płynu chłodniczego na ciepłym silniku może oznaczać bardziej poważne problemy, takie jak wycieki z pompy płynu chłodniczego, nagrzewnicy albo uszkodzoną uszczelkę pod głowicą.
Warto wyrobić sobie nawyk, dzięki któremu sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego będzie przeprowadzane regularnie.

Przeczytaj również: Płyn chłodniczy – jak zmienić, dobrać i dolewać?

Jak sprawdzić płyn chłodniczy w samochodzie pod kątem odporności na zamarzanie i zagotowanie?

Jak sprawdzić płyn w chłodnicy i jego właściwości? Do tego celu z kolei potrzebny jest areometr, czyli tester płynu chłodniczego. Dlaczego warto go stosować? Bo dla sprawnego silnika ważny jest nie tylko właściwy poziom płynu chłodzącego, ale również stan płynu. To, że w układzie chłodzenia jest prawidłowy poziom płynu chłodniczego nie oznacza, że układ może pracować z właściwą wydajnością. Zależy ona również od stanu płynu chłodniczego.

Jak sprawdzić stan płynu chłodzącego?

  • Znów należy odczekać, aż silnik ostygnie. W tym przypadku dłużej, albowiem powinien być całkowicie zimny. Zatem należy odczekać nawet 40 minut od chwili wyłączenia silnika.
  • Następnie należy odkręcić korek chłodnicy.
  • Dolną końcówkę areometru należy zanurzyć w płynie chłodzącym i nabrać go do środka. Zazwyczaj w górnej części areometru znajduje się gruszka z gumy. Wystarczy ją ścisnąć, aby areometr nabrał płynu do wnętrza.
  • Następnie należy odczytać wynik na manualnej wskazówce areometru. Z jednej strony urządzenia wskazuje ona temperaturę zamarzania płynu chłodzącego. Z drugiej strony można odczytać, w jakiej temperaturze płyn chłodniczy się zagotuje.

Standardowo, dobry płyn chłodzący powinien być odporny na działanie temperatury do minus 35 st. C. Jeśli spełnia takie właściwości, to kierowca ma pewność, że płyn nie zamarznie nawet w trakcie najsilniejszego mrozu.  Jeśli płyn nie jest odporny na mróz (albo w układzie jest woda), w trakcie silniejszego mrozu płyn (lub woda) zamarznie i dojdzie do rozerwania układu chłodniczego.

Współczesne silniki wymagają od płynów chłodniczych bardzo wysokiej odporności na zagotowanie. W nowoczesnych silnikach może być to nawet 125 st. C. Zagotowanie się płynu chłodzącego w temperaturze niższej, niż ustalona przez producenta auta, może skutkować przegrzaniem jednostki napędowej i wystąpieniem szeregu uszkodzeń (np. przedwczesnego zużycia uszczelek silnika, w tym uszczelki pod pokrywą zaworów i uszczelki pod głowicą).

Poziom płynu w chłodnicy się obniża? Odwiedź warsztat Irmar w Krakowie!

Jeśli w Twoim aucie spada poziom płynu chłodniczego na ciepłym silniku, pojawiają się wycieki płynu, wskaźnik temperatury płynu osiąga wysokie wartości – odwiedź Irmar.
Jeśli chcesz przeprowadzić test układu chłodzenia, sprawdzić stan płynu albo wymienić płyn chłodniczy w silniku – odwiedź Irmar!
Zapraszamy!

Przeczytaj również: Układ chłodniczy – co się w nim psuje?

Najnowsze wpisy

Wymiana wahacza – wszystko co warto wiedzieć

Wahacz to podstawowa część każdego układu zawieszenia w samochodzie, która jest odpowiedzialna za prowadzenie kół pojazdu. Kiedy potrzebna ...

Co to są tuleje wahacza i ile ich jest w zawieszeniu auta?

Tuleja wahacza (popularnie silent block) to jeden z podstawowych elementów zawieszenia samochodu osobowego. Tuleje stosuje się również w ...

Uszkodzona tuleja wahacza – objawy awarii

Jedną z najczęstszych awarii zawieszenia w samochodzie są wybite tuleje wahacza. Objawy tej awarii powinny być sygnałem ostrzegawczym ...