Spawanie aluminium – MIG czy TIG? Czym się różnią?

Czym kierować się przy wyborze firmy do spawania aluminium?

Każdy rodzaj materiału wymagać będzie właściwej techniki łączenia, jak i użycia różnorodnych gazów osłonowych, ażeby móc uniknąć nieprawidłowości w samej strukturze spoiny. Spośród metod spawania aluminium zwykle spotyka się taką za pomocą elektrody otulonej. Podczas naprawy nadwozia, praktycznie w ogóle się jej nie używa z uwagi na spore zanieczyszczenia spoiny, jak i niemałą ilość odprysków. Z powodzeniem można ją jednak zastosować w pracy z większymi elementami konstrukcyjnymi. 

W technice napraw, które stosowane są w samochodach, zwykle wykorzystuje się metody MIG i TIG. Obie polegają na zastosowaniu łuku elektrycznego, w którym topi się materiał spajający i spajany. Na czym one właściwie polegają i co je różni? Jakie są ich największe zalety, a jakie wady? 

MIG

MIG (Metal Inert Gas) – nazwą tą można określić proces spawania w momencie, kiedy w roli gazu osłonowego używa się chemicznie obojętnego gazu, na przykład helu, czy też argonu. 

Metoda ta opiera się na spawaniu przy pomocy łuku elektrycznego, wytwarzanego pomiędzy spawanym materiałem, a elektrodą topliwą. Elektroda to drut, który podawany jest z podajnika w sposób ciągły. Jeziorko ciekłego metalu, jak i łuk chronione są za pomocą gazu osłonowego, który podawany jest razem z drutem. Spawanie metodą MIG jest w dzisiejszych czasach najczęściej stosowane, obejmuje prawie 65% wszelakich łukowych przemysłowych metod spawania, używanych również w motoryzacji. 

TIG 

Spawanie z użyciem metody TIG (Tungsten Inert Gas) polega również na wytworzeniu łuku elektrycznego. Niemniej jednak tworzy go nietopliwa elektroda wolframowa w osłonie obojętnego gazu. Dzięki tejże metodzie można połączyć ze sobą materiały poprzez ich wzajemne stopienie się ze sobą, albo poprzez dodawanie do spawalniczego jeziorka dodatkowych materiałów. 

TIG pozwala nam na uzyskanie spoiny mającej wysoką czystość, jak i właściwą jakość. Nie posiada żadnych wtrąceń, a przy tym nie wymaga również czyszczenia po przeprowadzeniu całego procesu, co jest niezwykle ważne w przypadku spawania elementów aluminiowych w samochodach. Dlatego też metoda TIG bardzo dobrze nadaje się celem połączenia stali nierdzewnej, jak i innego rodzaju metali, które wymagają użycia neutralnego gazu osłonowego (tytan, miedź i aluminium).

Najnowsze wpisy

Zadbaj o klimatyzację w swoim samochodzie

Zadbaj o klimatyzację w swoim samochodzie

Ostatnimi czasy klimat panujący w Polsce uległ sporym zmianom. To, co możemy dostrzec, to między innymi znaczny wzrost ...
Ubezpieczenia w dobie epidemii i wypadków na drogach

Ubezpieczenia w dobie epidemii i wypadków na drogach

Obecna epidemia koronowirusa niejako przypomniała nam wszystkim o tym, że zdrowie to rzecz, która nie zawsze będzie nam ...
Kupno samochodu. Jak łatwo można popełnić błąd?

Auto detailing – sposób na to, żeby Twoje auto wyglądało jakby świeżo wyjechało z salonu

Pamiętacie ten moment, kiedy kupujecie swoje nowe auto, zwłaszcza w sytuacji, kiedy pochodzi z salonu? Ten przepiękny zapach ...