Spawanie aluminium – MIG czy TIG? Czym się różnią?

56606113_6145833676024_4843495956127154176_n

Każdy rodzaj materiału wymagać będzie właściwej techniki łączenia, jak i użycia różnorodnych gazów osłonowych, ażeby móc uniknąć nieprawidłowości w samej strukturze spoiny. Spośród metod spawania aluminium zwykle spotyka się taką za pomocą elektrody otulonej. Podczas naprawy nadwozia, praktycznie w ogóle się jej nie używa z uwagi na spore zanieczyszczenia spoiny, jak i niemałą ilość odprysków. Z powodzeniem można ją jednak zastosować w pracy z większymi elementami konstrukcyjnymi. 

W technice napraw, które stosowane są w samochodach, zwykle wykorzystuje się metody MIG i TIG. Obie polegają na zastosowaniu łuku elektrycznego, w którym topi się materiał spajający i spajany. Na czym one właściwie polegają i co je różni? Jakie są ich największe zalety, a jakie wady? 

MIG

MIG (Metal Inert Gas) – nazwą tą można określić proces spawania w momencie, kiedy w roli gazu osłonowego używa się chemicznie obojętnego gazu, na przykład helu, czy też argonu. 

Metoda ta opiera się na spawaniu przy pomocy łuku elektrycznego, wytwarzanego pomiędzy spawanym materiałem, a elektrodą topliwą. Elektroda to drut, który podawany jest z podajnika w sposób ciągły. Jeziorko ciekłego metalu, jak i łuk chronione są za pomocą gazu osłonowego, który podawany jest razem z drutem. Spawanie metodą MIG jest w dzisiejszych czasach najczęściej stosowane, obejmuje prawie 65% wszelakich łukowych przemysłowych metod spawania, używanych również w motoryzacji. 

TIG 

Spawanie z użyciem metody TIG (Tungsten Inert Gas) polega również na wytworzeniu łuku elektrycznego. Niemniej jednak tworzy go nietopliwa elektroda wolframowa w osłonie obojętnego gazu. Dzięki tejże metodzie można połączyć ze sobą materiały poprzez ich wzajemne stopienie się ze sobą, albo poprzez dodawanie do spawalniczego jeziorka dodatkowych materiałów. 

TIG pozwala nam na uzyskanie spoiny mającej wysoką czystość, jak i właściwą jakość. Nie posiada żadnych wtrąceń, a przy tym nie wymaga również czyszczenia po przeprowadzeniu całego procesu, co jest niezwykle ważne w przypadku spawania elementów aluminiowych w samochodach. Dlatego też metoda TIG bardzo dobrze nadaje się celem połączenia stali nierdzewnej, jak i innego rodzaju metali, które wymagają użycia neutralnego gazu osłonowego (tytan, miedź i aluminium).

Najnowsze wpisy

Wraz z nową porą roku nadciąga typowa plucha. Jak wspomóc nasze wycieraczki?

Gdy przychodzi jesień, deszcz towarzyszy nam częściej, a dzień staje się coraz krótszy. U wielu z nas powoduje ...

Otrzymałeś komunikat o konieczności zmiany oleju? Przeczytaj, dlaczego nie można z tym zwlekać!

Komunikaty pojawiające się na desce rozdzielczej dzielą się na kilka rodzajów. Niektóre pełnią tylko funkcję informacyjną, inne natomiast ...

Spawanie aluminium – MIG czy TIG? Czym się różnią?

Każdy rodzaj materiału wymagać będzie właściwej techniki łączenia, jak i użycia różnorodnych gazów osłonowych, ażeby móc uniknąć nieprawidłowości ...